جمشید مغازه‏ای، دبیر انجمن شیرینی و شکلات و بیسکویت

روزی که با همکاری برخی از همکارانمان در صنعت شیرینی و شکلات اقدام به برگزاری اولین نمایشگاه صنعت شیرینی و شکلات کردیم کمتر کسی گمان می‌کرد که این نمایشگاه با برگزاری منظم خود بتواند امسال تولد ۱۵ سالگی خود را جشن بگیرد و بزرگان این صنعت را در داخل و خارج از کشور گرد هم اورد.

اولین بار در سال ۱۳۸۱ با توجه به فضایی که دولت هشتم در تعامل با دنیا به وجود آورده بود و آرامشی که بر تولید و اقتصاد حکمفرما بود توانستیم در فضایی بالغ بر سه هزار متر مربع اقدام به برگزاری نخستین نمایشگاه صنعت شیرینی و شکلات کنیم. این صنعت در ان زمان نخستین جوانه‌های خود را زده بود و گام‌های توسعه خود را بر می‌داشت. پس از برگزاری نمایشگاه نخست، انجمن صنایع شیرینی و شکلات تصمیم گرفت تا این نمایشگاه را به تقویم نمایشگاهی کشور اضافه کند و هر ساله بر فضای ان بیافزاید. در این سال‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری هایی که در صنعت شیرینی و شکلات شد، توانستیم روز به روز در این صنعت پیشرفت کرده و به توسعه برسیم تا جایی که امروز یکی از رقابتی ترین صنایع کشور را داریم و می‌توانیم به تولید کنندگان خود بنازیم که هم نیاز داخلی را با رضایتمندی بالای مشتریان به تولید می‌رسانند و هم اینکه توانسته‌اند به بازارهای جهانی راه یابند.

هر گاه دولت به جای مداخله در امور بنگاه‌ها به سیاستگذاری‌های صحیح بپردازد ما شاهد آن خواهیم بود که پلاتفورمی برای توسعه ایجاد شده و صنایع ما در قالب آن سیاست گذاری صحیح مسیر خود را باز می‌یابند. تشکیل انجمن‌ها و تشکل‌های صنعتی از یادگارهای طرز تفکری بود که دولت اصلاحات ان را بنیان گذاری کرد و سبب شد تا در اوایل دهه ۸۰ تشکل‌های زیادی در صنایع کشور به وجود آیند و بتوانند مطالبات صنفی خود را از تریبون قوی تری به گوش مسولان برسانند. ماحصل تشکیل انجمن شیرینی و شکلات هم این بود که امروز بتوانیم پانزدهمین نمایشگاه صنعت شیرینی و شکلات را در ایران برپا کرده و بزرگان تولید داخلی و برخی شرکت‌های خارجی را گرد هم آوریم. در نمایشگاه پانزدهم بیش از ۴۰ هزار متر مربع فضا در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته تا آنان آخرین دستاوردهای تکنولوژیکی از تامین ماشین آلات گرفته تا تولید انواع محصولات را به نمایش گذاشته و از حال یکدیگر با خبر شوند.

نمایشگاه امسال در فضای پسابرجام برگزار می‌شود که طبیعتا تعداد شرکت کنندگان خارجی در آن افزایش یافته و آنان راهی ایران شده‌اند تا بتوانند فرصت‌های کسب و کار در این صنعت را مورد سنجش قرار دهند. این نمایشگاه که معمولا هر ساله در دهه سوم شهریور ماه برگزار می‌شود و جزو یکی از برترین نمایشگاه‌های صنعت شیرینی و شکلات دنیا به شمار می‌آید، در سال جاری میزبان حدود ۴۰۰ تولید کننده داخلی و بیش از ۸۰ شرکت خارجی از ۲۲ کشور جهان است، تا در فضایی ۴۰ هزار مترمربعی بتوانند به سنجش فرصت‌های کسب و کار در این صنعت بپردازند. شاید اگر رکود موجود در بازار نبود فضای بیشتری برای این نمایشگاه طلب می‌کردیم و تولید کنندگان داخلی با توانایی بیشتری وارد این نمایشگاه می‌شدند اما با توجه به رکود فعلی در سمت تقاضا به نظر می‌رسد این حجم استقبال از سوی فعالان این صنعت در نوع خود کم نظیر باشد. آنها نسبت به گذشته به آینده تولید این کشور امیدوار شده‌اند و خوب می‌دانند که سیاستگذاری‌های دولت یازدهم به گونه‌ای تا بازار را به سمت رقابتی شدن به پیش می‌برد و موانع کسب و کار را از پیش پای تولید کشور برمی‌دارد.