آی‌اواس (به انگلیسی: iOS)‏ (در گذشته iPhone OS) یک سیستم‌عامل تلفن همراه است که در ابتدا برای آی‌فون و آی‌پاد تاچ توسعه داده می‌شد، از آن زمان به بعد برای استفاده در دیگر دستگاه‌های شرکت اپل مانند آی‌پد و اپل تی‌وی نیز گسترش یافت.

شرکت اپل مجوز استفاده از آی‌اواس برای نصب روی سخت‌افزارهای شخص ثالث را نمی‌دهد. آی‌او‌اس اولین سیستم‌عامل در بخش گوشی‌های هوشمند. در حقیقت این سیستم‌عامل به همراه گوشی‌ای فون توانست انقلاب گوشی‌های هوشمند در جهان را با راهبری اپل به وجود آورد. این سیستم‌عامل برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ به همراه‌ای فون ارائه شد. iOS بر مبنای رابط کنترل چندلمسی طراحی شده است. ساختار اولیه آی‌او‌اس از چهار لایه core، coreos media layer، services و cocoa touch تشکیل شده و در نسخه‌های multi tasking 5,4 و پردازش ابری به آن افزوده شد. iOS از نظر ساختار و هسته اولیه، شباهت بسیاری به macos دارد. این سیستم‌عامل از مرورگر سافاری برای جست‌وجو در وب و از برنامه iTunes برای مدیریت فایل‌ها، دفترچه تلفن، پخش فرمت‌های صوتی و تصویری و اجرای اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کند، اما در عین حال این سیستم‌عامل برخی از امکانات پیشین گوشی‌های تلفن همراه را حذف کرده است. به عنوان مثال گوشی‌های‌ای فون قابلیت ارسال و دریافت فایل توسط فناوری بلوتوث را ندارند. شرکت اپل در سال ۲۰۰۸، اپ استور را راه اندازی کرد که با استقبال بسیار خوبی از سوی کاربران روبه‌رو شد.

اپ استور تا فوریه ۲۰۱۲ بیش از هفتصد و بیست و پنج هزار و هفتصد اپلیکیشن ارائه کرده است که تعداد دانلودهای آن حدود ۲۵ میلیارد بار بوده است. یکی از ویژگی‌های مهم iOS، انحصاری بودن آن برای گوشی‌های آی‌فون است. علاوه‌بر اینکه خود سیستم‌عامل در انحصار محصولات اپل است، برنامه‌های آن صرفا برای iOS و ARM نوشته می‌شوند. یک مرکز بازی برای این سیستم‌عامل در نظر گرفته شده است که علاوه‌بر ارائه بازی‌های متنوع، بازی‌های آنلاین چند نفره منتشر می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا از راه شبکه‌های اجتماعی، دوستان خود را دعوت به بازی کنند، امتیازهای خود را پیگیری کنند و در leaderboard به مقایسه با رقبای خود بپردازند. با این حال اما تصمیماتی که این شرکت در یکی دو سال اخیر گرفته است و تغییراتی که در سیستم‌عامل خود داده است باعث انتقادات بسیاری شده است. هر چند که اپل هم‌اکنون امکانات بسیاری را روی سیستم‌عامل خود افزوده است، اما برخی از این امکانات پیش از این روی سیستم‌عامل رقیب؛ یعنی آندروید وجود داشته است. برای کاربران ایرانی، اما استفاده از گوشی‌های‌ای فون به دلیل تحریم‌های بین‌المللی با کاربران دیگر مناطق جهان تفاوت دارد. چراکه نرم‌افزارهای کاربردی این سیستم‌عامل تنها از راه فروشگاه نرم‌افزاری اپل یعنی اپل استور قابل‌دسترسی است که کاربران ایرانی تا پیش از این به وسیله وی‌پی‌ان می‌توانستند به این نرم‌افزارها دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر به دلیل عدم رعایت قانون کپی رایت از یک سو و نیز پرداخت هزینه این نرم‌افزارها از سوی کاربران هم‌اکنون بسیاری از کاربران‌ای فون و این سیستم‌عامل اقدام به استفاده از نسخه جیلبرک شده سیستم‌عامل آی‌او‌اس می‌پردازند.