نمایشگاه سنگ نیم‌ور محلات، عرصه‌ای برای انتقال تجربیات بین‌المللی صنعت سنگ

این نمایشگاه توانسته است خود را به عنوان یکی از مهم‌ترین عرصه‌های حضور فعالان صنعت سنگ مطرح کند و جایگاه نیکویی را در این صنعت به دست آورد. آشنایی رسانه‌های داخلی و خارجی با این نمایشگاه و جذابیت آن برای آنها و حضور پررنگ و موثر تجار و بازرگانان خارجی و رسانه‌ها و شرکت‌های بین‌المللی در این نمایشگاه، نشانگر این موضوع است که توانسته به خوبی خود را به تمامی فعالان صنعت سنگ دنیا معرفی کند.  علاوه بر این برگزاری نمایشگاه‌ سنگ ایران در محل دائمی نمایشگاه‌های سنگ می‌تواند دستاوردهایی غنی و ارزشمند داشته باشد. دائمی بودن محل برگزاری باعث می‌شود فعالان عرصه سنگ بتوانند برنامه‌ها و ایده‌هایی بلند مدت برای حضور در این نمایشگاه طرح کنند و حضور پررنگ‌تر و فعالانه‌ای داشته باشند.

حسین پورحسنی، رییس هیات مدیره شرکت نمایشگاهی در این گفت‌وگو به دستاوردها و فرصت‌ها و امکان‌هایی که برگزاری نمایشگاه سنگ به دست می‌دهد اشاره می‌کند. از دیدگاه او، ارائه محصولات تولیدی، نمایش پیشرفت‌های تولیدکنندگان داخلی و تعامل با تجار و تولیدکنندگان خارجی از مهم‌ترین دستاوردهای این نمایشگاه طی یک دهه گذشته بوده است. همچنین پورحسنی به دغدغه‌ها و مسائلی که گریبانگیر صنعت سنگ و به تبع آن نمایشگاه سنگ است اشاره می‌کند و درباره‌ راه‌حل‌ها و راهکارها ایده‌هایی را شرح می‌دهد. پورحسنی می‌گوید که در شرایط کنونی ایجاد رابطه سازنده میان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت، در شرایط کنونی لازم است به شناسایی نیازهای مشتری‌های خارجی از زوایای مختلف بیش از گذشته توجه داشته باشیم. به عبارت دیگر باید نیازپروری را در دستور کار قرار دهیم؛ زیرا تولیدکنندگان ما طی چند دهه گذشته به قابلیت‌ها و توانایی‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده‌اند و امروزه مصرف‌کنندگان همواره به دنبال کالاهایی هستند که این قابلیت‌ها در آنها قابل مشاهده باشد.


نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران طی چند سال اخیر چه نقشی در تحول و پیشرفت این صنعت ایفا کرده است؟

نمایشگاه سنگ ایران نمایشگاهی است که به همت بخش‌ خصوصی برای اولین بار در کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های سنگ برگزار می‌شود. تاسیس محل دائمی نمایشگاه سنگ موجب شده افراد بیشتری با فضای دائمی نمایشگاه آشنا باشند و هر سال شرکت‌کنندگان بیشتری از داخل و خارج در آن حضور پیدا کنند. ارائه محصولات تولیدی، نمایش پیشرفت‌های تولیدکنندگان داخلی و تعامل با تجار و تولیدکنندگان خارجی از مهم‌ترین دستاوردهای این نمایشگاه طی یک دهه گذشته بوده است. این تعاملات منجر به شناخت روش‌های صحیح حضور در بازارهای بین‌المللی و معرفی سنگ ایران به بازارهای جهانی شده است. علاوه بر این، نمایش حجم عظیمی از سنگ خام در فضای باز نمایشگاه، منابع غنی سنگ ایران را در معرض دید بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار داده است.

در شرایط حاضر که اقتصاد کشور دچار مشکلاتی شده و از یک طرف با تحریم و فشار ناشی از آنها و از سوی دیگر با رکود و کاهش ارزش ریال و در کل نوسان نرخ ارز مواجه است، چطور می‌توان از فرصت نمایشگاه و تعامل با فضای اقتصادی داخلی و خارجی بهره برد و از این راه گشایشی در اقتصاد سنگ ایجاد کرد؟

در شرایط کنونی ایجاد رابطه سازنده میان فعالان اقتصادی داخلی و خارجی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت، در شرایط کنونی لازم است به شناسایی نیازهای مشتری‌های خارجی از زوایای مختلف بیش از گذشته توجه داشته باشیم. به عبارت دیگر باید نیازپروری را در دستور کار قرار دهیم؛ زیرا تولیدکنندگان ما طی چند دهه گذشته به قابلیت‌ها و توانایی‌های چشم‌گیری دست پیدا کرده‌اند و امروزه مصرف‌کنندگان همواره به دنبال کالاهایی هستند که این قابلیت‌ها در آنها قابل مشاهده باشد. همان‌طور که اشاره کردید کشور ما در حال حاضر با دشواری‌های اقتصادی گوناگونی روبه‌رو است. ما در نمایشگاه سنگ ایران تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا از طریق اطلاع‌رسانی گسترده و ارتقای امکانات موجود در نمایشگاه، هم به لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی، شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی بیشتری را در نمایشگاه دور هم جمع کنیم. در چنین شرایطی لازم است تولیدکنندگان ما قابلیت‌ها و توانایی‌های خود را بیش از گذشته به کار بگیرند و البته قدرت نمایش و معرفی این توانایی‌ها را پیدا کنند، چرا که برگزاری نمایشگاه، فرصتی غنی و مناسب جهت معرفی محصولات تولیدی ما و نیازپروری در مصرف‌کنندگان داخلی و خارجی از طریق تعامل نزدیک با آنان است.

پیشنهاد شما برای استقبال هر چه بیشتر از نمایشگاه به طوری که منجر به دستاورد تجاری صنعت سنگ شود، چیست؟

همان‌طور که اشاره کردم دست‌اندرکاران نمایشگاه ایران، تمامی توان خود را در جهت تبلیغات گسترده و ارتقای کمی و کیفی امکانات رفاهی نمایشگاه برای غرفه‌داران و بازدیدکنندگان در نظر گرفته‌اند. به همین منظور امکانات اقامتی و رفاهی گوناگونی در منطقه در نظر گرفته شده که در هر دور قبل از برگزاری نمایشگاه به کمک روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی، به بازدیدکنندگان معرفی می‌شوند.

در صنعت سنگ تا چه حد به انتقال تجربه و پیوند دانش و تجربه نیاز داریم؟

کارکرد علم، دانستن و کارکرد تجربه، فاصله گرفتن از آزمون و خطاهای گذشته است. حاصل پیوند این دو دستیابی به شناختی صحیح از خطاها و جلوگیری از تکرار مکررات و حرکت در یک دور باطل است. چنانچه صنعت سنگ ایران بخواهد همچون گذشته با مدیریت سنتی به کار خود ادامه دهد مانند آبی که در یک مکان بدون حرکت باقی بماند از اهداف رشد و توسعه دور خواهد ماند که این امر محکوم به نابودی است. همچنین از سوی دیگر لازم است نیروهای جوان، داشته‌های خود را توأم با درکی صحیح از پیشینه خود به کار ببندند، زیرا تنها از طریق پیوند دانش و تجربه و انتقال آن به نسل جوان در کنار حفظ سنت‌ها است که می‌توان تغییری در بازار ایجاد کرد. تغییری که دستاورد آن حضور موفق در بازارهای داخلی و بین‌المللی در صنعت سنگ ایران است.

آیا می‌توان با برنامه‌هایی مانند کارگاه‌های آموزشی و دعوت از شرکای تجاری خارجی فرصتی برای آموزش و نوآوری در این صنعت فراهم کرد؟

بله، به عقیده بنده در شرایط کنونی این اقدام بسیار موثر خواهد بود. البته ما تاکنون در نمایشگاه سنگ ایران کارگاه‌های آموزشی مختلفی در بخش‌های مرتبط با بهره‌برداری از معادن و فرآوری سنگ با حضور کارشناسان و متخصصان دانشگاهی برگزار کرده‌ایم که بسیار مفید بوده و مورد استقبال تولیدکنندگان قرار گرفته است.

پیش‌بینی شما از وضعیت صنعت سنگ در آینده نزدیک چیست؟ آیا می‌توان امیدوار بود که به یک تولیدکننده جدی سنگ در منطقه تبدیل شویم؟

تجربه پنج دهه فعالیت بنده در صنعت سنگ کشور و فراز و فرودهای گوناگونی که طی این سال‌ها شاهد آن بودم، نشان می‌دهد صنعت سنگ ایران روند رو به رشدی داشته و از آینده روشنی برخوردار است. امروز جوانان مستعد و توانمند بسیاری در این صنعت مشغول به فعالیت هستند، اما در کنار تلاش تولیدکنندگان داخلی، همکاری مسوولان، استفاده از نظرات کارشناسان و رفع موانع اقتصادی موجود در نقش‌آفرینی هر چه بیشتر صنعت سنگ ایران در منطقه بسیار موثر است. امیدوارم در آینده توجه به مسائل یادشده موجب شود صنعت سنگ ایران جایگاه حقیقی خود را در بازارهای بین‌المللی پیدا کند، زیرا در کشور ما منابع غنی خدادادی و استعدادهای بسیاری وجود دارد که لازم است بیشتر مورد توجه و بهره‌برداری و شکوفایی قرار گیرد.