رویای نقش جهان

 فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان یک شرکت صنعتی که در عرصه اقتصادی بسیار موفق است، چه مسوولیت‌هایی را احساس کرد و به این نتیجه رسید که باید به سمت باشگاه‌داری ورزشی برود؟

اصولاً در همه بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی که در صحنه بین‌المللی هستند، غیر از انجام ماموریت ذاتی شان که در حوزه صنعتی و اقتصادی است، توجه به مسائل اجتماعی و مسوولیت‌های اجتماعی و social responsibility که یک واژه عام و فراگیر است، به‌طور جدی مورد توجه قرار می‌گیرد. رسالت اصلی یک صنعت یا یک بنگاه اقتصادی، انجام ماموریت‌های خود در آن حوزه به‌طور کامل و جامع و در بالاترین سطح کیفی است. مشخصاً فولاد مبارکه به‌عنوان پرچم‌دار بزرگ صنعت فولاد کشور در طول سال‌های متمادی تلاش کرد استقلال صنعتی، خودکفایی اقتصادی، رشد و توسعه فولاد کشور، ارتقای تولیدات، ایجاد تنوع محصولات و رفع نیازهای کشور را به موضوع فولاد به‌طور جدی عملیاتی کند و در این راستا کارگران، مدیران، پرسنل و مجموعه کارشناسان آن کارخانه با موفقیت در این مسیر درخشیدند و به‌عنوان یک نگین موفق در صنعت کشور ایران متجلی هستند و در عرصه بین‌المللی هم به‌عنوان یک بنگاه موفق، پرچم‌دار صادرات بسیار مطلوب و قابل‌رقابت در آن عرصه است.

در کنار این رسالتی که به‌خوبی عملیاتی کرد، توجه به مسائل اجتماعی در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی از بخش محیط ‌زیست، فضای سبز، امور آموزشی، امور پرورشی، مسائل ورزشی، مسائل بهداشتی، ارتقای ایمنی، کمک در پیشگیری، کمک در مسائل اورژانسی، کمک در رویدادها و حوادث طبیعی رخ‌داده در جای‌جای این کشور و در محیط‌های جغرافیایی مختلف این رسالت را در کنار رسالت اصلی صنعتی خود عملی ساخت.

 باشگاه سپاهان شاید یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های ایران است و تا حد بسیار زیادی هم در فوتبال و احتمالاً در رشته‌های دیگری هم توانسته (از پایه تا بزرگسالان) موفقیت کسب کند. می‌خواستم از منظر این احساس مسوولیت توضیح بفرمایید چه شد که این اتفاق افتاد؟

در این ارتباط، به حوزه ورزش هم یک نگاه فرهنگی از منظر مسوولیت‌های اجتماعی دارد؛ چراکه ورزش را از جنس فرهنگ می‌داند و در این قالب برای اینکه این کار فرهنگی را رشد و ترویج بدهد، توجه ویژه‌ای به ورزش کارگری، کارمندی و صنعتی خود دارد و همچنین به ورزش همگانی و در کنار آن طبیعتاً ورزش قهرمانی که کمک می‌کند به بالندگی تیم‌های ملی ما، شناسایی استعدادها، پرورش استعدادها و رشد و بالندگی استعدادها و رساندن آن به نقطه اوجی که بتوانند در تیم‌های ملی پرچم‌دار موفقیت‌های بزرگ تیم ملی در رقابت‌های بین‌المللی و رخداد‌های جهانی باشند. با این رویکرد در سازمان ورزش فولاد مبارکه در این قالب جنسیت‌ خانم‌ها و آقایان مورد توجه بوده است؛ یعنی این مسوولیت اجتماعی تحت ‌تاثیر یک جنسیت خاص نبوده بلکه ورزشکاران در حوزه ورزش همگانی و ورزش قهرمانی؛ هم خانم‌ها و هم آقایان مورد توجه بوده‌اند و این دایره توجه به مسوولیت‌های اجتماعی و ورزش علاوه‌بر اینکه جنسیت آقایان و خانم‌ها را مورد حمایت قرار داده بر رشته‌های گوناگون نیز به صورت ویژه تمرکز کرده است.

چه رشته‌های ورزشی در باشگاه فولاد مبارکه اصفهان مورد توجه مسوولان هستند که برای عالی‌ترین مراحل قهرمانی حتی برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری صورت گرفته است؟

امروز پکیج کاملی از رشته‌های مختلف مورد حمایت و توجه فولاد مبارکه است که رشته‌های مختلفی مانند والیبال نشسته، بدمینتون، تیراندازی با کمان، تیراندازی با اسلحه، کبدی، دوچرخه‌سواری، دوومیدانی، فوتبال، والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس روی میز و رشته‌های مختلف دیگری را شامل می شود و رویکردهای سالم‌سازی نسل جوان، پر کردن اوقات نسل جوان، شادابی و نشاط جامعه، کشف استعدادها، پرورش استعدادها و تبدیل آنها به عنصرهای مقتدر برای مبارزات بین‌المللی در قالب تیم‌های ملی دورنما و افق آن است.

اما فولاد مبارکه قدم اساسی و زیربنایی نیز برداشته و آن این است که با توجه به پایین بودن سرانه فضای ورزشی در کشور و استان، موضوع زیرساخت‌های ورزشی در مقیاس‌های متفاوت از مجموعه‌های کوچک ورزشی محلی، منطقه‌ای و شهرک‌های کوچک را به‌نوعی مورد توجه قرار دهد. همانطور که به مدرسه، آموزشگاه، درمانگاه و بهداری توجه کرده و در مقیاس بین‌المللی و جهانی،  زخم  و انتظار دردناک ۳۵ساله مردم اصفهان را در موضوع ورزشگاه نقش جهان التیام بخشید و با ورود به این پروژه از این مشکل بسیار بزرگی که سال‌ها در ورزش کشور وجود داشت گره‌گشایی کرده و به سرمایه بزرگ ملی‌ که بخشی از آن هزینه شده بود، اما در حال فرسوده شدن و استهلاک و اضمحلال بود، ورود کرد و امروز آن مجموعه را کامل کرده و به چرخه سرویس‌دهی به مسابقات فوتبال بین‌المللی و ملی کشور وارد کرده است و تلاش می‌کند روزبه‌روز استانداردهای نوین بیشتری را در آنجا به وجود بیاورد تا بتواند هم سرانه ورزشی کشور را ارتقا دهد و هم اینکه بعد از ورزشگاه آزادی، به عنوان بزرگ‌ترین ورزشگاه مسقف فوتبال کشور بعد از پیروزی انقلاب با ظرفیت ۷۵ هزار تماشاگر زمینه‌ای را برای برگزاری استاندارد رویکردها، رخدادها و مسابقات بین‌المللی در آنجا فراهم بیاورد. امروز می‌توانیم بگوییم که بزرگ‌ترین مجموعه و استادیوم فوتبال بعد از انقلاب در نقش جهان از سوی فولاد مبارکه عملیاتی شد و این مجموعه‌ که سال‌های متمادی به دلیل محدودیت‌های مالی و عدم‌توجه جدی به‌صورت نیمه‌کاره رها شده بود، امروز مسیر خودش را در شرایط مناسبی دارد طی می‌کند و شرایط استانداردی پیدا کرده؛ هم از نظر محل استقرار تماشاگران، تسهیلاتی که آنها نیاز دارند، و هم یک چمن بسیار مطلوب، امکانات رختکن‌ها، سرویس‌ها، خدمات و فضاهایی که به‌صورت استاندارد موردنیاز است.

 ورزشگاه نقش جهان که اشاره کردید پس از ۳۵ سال مجدد تکمیل و بازسازی شد اکنون ورزشگاه اختصاصی فولاد سپاهان است یا علاوه‌بر آن ورزشگاه، شرکت فولاد مبارکه اصفهان این ورزشگاه را هم تکمیل کرده و در اختیار مردم قرار داده است؟

در حال حاضر باشگاه فولاد مبارکه سپاهان به همت و عنایت ویژه شرکت فولاد مبارکه دارای سه مجموعه ورزشی است. مجموعه ورزشی باغ فردوس به‌عنوان محل تمرینات تیم فوتبال بزرگسالان، بعضی از تیم‌های فوتبال، بسکتبال و حتی شنای آقایان و خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که با فضایی حدود ۵/ ۲۲ هکتار یک کمپ مجهز تمرینی مدنظر است. مجموعه دیگری که در ۴۰کیلومتری اصفهان در شهر مبارکه و در مجموعه صفاییه قرار دارد، با فضایی در حدود ۹ هکتار به‌عنوان محل برگزاری اردوهای تیم‌های ورزشی باشگاه و البته تیم‌های ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مستحضر هستید که مجموعه ورزشگاه نقش جهان نیز برای ۴۵ سال به مجموعه فولاد مبارکه و از آن طریق به باشگاه فولاد مبارکه سپاهان واگذار شد تا بتواند ضمن خوب اداره کردن و خوب سرویس دادن، بستری را برای برگزاری مناسب مسابقات ملی و بین‌المللی فراهم آورد.

غیر از مجموعه‌های ورزشی در رشته فوتبال چه ورزشگاه‌های دیگری در فولاد مبارکه اصفهان ساخته یا تجهیز شده است؟

البته در کنار مجموعه ورزشگاه نقش جهان، سالن ۲۵ آبان به‌عنوان یکی از زیباترین و مجهزترین سالن‌های سرپوشیده ورزش‌های سالنی و به‌عنوان یک فضای چندمنظوره از اداره‌کل ورزش جوانان اصفهان به‌صورت اجاره در اختیار قرار گرفته شده و در حال حاضر برای برگزاری مسابقات مختلف ازجمله والیبال کشور آمادگی دارد. متاسف هستیم که فدراسیون والیبال مسابقات را فقط در تهران برگزار می‌کند و این ظلمی به شهرستان‌ها و استان‌های مختلف است که این ظرفیت را دارند. ما به سازمان لیگ والیبال نسبت به این رویکرد تمرکزگرایانه و پایتخت‌گرایانه اعتراض داریم و این را مطلوب نمی‌دانیم و رفتار مناسبی تلقی نمی‌کنیم.

اما به هر حال آنچه اتفاق افتاد یک همت جمعی بود که اولاً وزارت ورزش و جوانان، شرکت توسعه و تجهیز و اداره‌کل ورزش جوانان استان اصفهان این بستر را ایجاد کرد تا یک مجموعه اقتصادی در راستای مسوولیت‌های اجتماعی‌اش بتواند یک فضای نیمه‌کاره درحال‌اضمحلال را تکمیل و وارد چرخه سرویس‌دهی کند.

 پاسخ‌هایی که دادید به بخش مهمی از سوالات من هم پاسخ داد. مشخصاً می‌خواهم به نکته‌ای اشاره کنم؛ اینکه آیا باشگاه/ بنگاه بزرگ و معظم فولاد در حوزه مسوولیت اجتماعی خود توانسته از این روند به سوددهی، برندینگ و افزایش اعتبارش کمک کند؟

مشخصاً از سال ۱۳۷۹ که باشگاه سپاهان به فولاد مبارکه واگذار شد و باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ایجاد شد، این باشگاه توانست دهه‌های طلایی و موفقیت‌های بزرگ ورزشی ملی و بین‌المللی را کسب کند. دهه ۸۰ به‌عنوان دهه طلایی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با کسب قهرمانی‌های متعدد در رشته فوتبال، هندبال، کاراته و ده‌ها رشته دیگر در عرصه ملی و بین‌المللی توانست این ارتقای کیفی را در حوزه ورزشی برای نام فولاد مبارکه سپاهان پدید بیاورد. ضمن اینکه اولین باشگاهی که در دهه ۸۰ پیشرو در استانداردهای نوین مدیریتی ISO ۹۰۰۱،ISO ۲۰۰۰ ،OSAF ۱۴۰۰۰، نظام مدیریتی S۵، همچنین حرکت به‌سوی تعالی سازمانی EFQM و تدوین برنامه استراتژیک باشگاه‌های ایران بود و حرکت‌های نوینی را در این مسیر داشت و سعی کرد استاندارد لازم و مترقی داشته باشد، فولاد مبارکه بود و در این مسیر با موفقیت کار را دنبال کرد.

یعنی باشگاه توانسته به مجموعه فولاد کمک کند تا برندینگ قوی‌تر، سودآوری بیشتر و افزایش اعتبار داشته باشد؟

خوشبختانه حمایت‌های فولاد مبارکه و تاکید بر افزایش و ارتقای استانداردهای نوین مدیریتی رسالت سازمانی پیش‌روی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان تلقی می‌شود و این روزها که من با شما صحبت می‌کنم با  ارتقای گرید و تمدید گواهی‌های مختلفی که باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در بخش استانداردهای نوین مدیریتی داشته، سعی کرده در این راستا قدم‌های اساسی بردارد و خود را مجدداً  به سطح برتری که مدنظر است، برساند.

اما اینکه تبدیل به یک بنگاه درآمدزای سودده شده یا نه؛ مستحضر هستید که ما در عرصه اقتصاد ورزش و اقتصاد فوتبال با مشکل بزرگی با عنوان حق پخش تلویزیونی روبه‌رو هستیم که صداوسیما با رفتار یک‌سویه خود به‌هیچ‌وجه حقوق باشگاه‌ها را برنمی‌تابد و با اینکه در دنیا  نزدیک به ۶۰ درصد درآمد باشگاه‌ها  از این راه است هیچ‌چیزی پرداخت نمی‌کند! این موضوع مانع و چالشی جدی بر سر راه درآمدزایی باشگاه‌هاست.

پیش‌تر دیداری با مدیرکل و معاونان صدا و سیمای مرکز اصفهان داشتم و هماهنگی‌هایی بین رسانه ملی، مجموعه فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان یکی از برنامه‌های دیگری بود که صورت گرفت و برای پیشبرد اهداف فرهنگی و اجتماعی که هر سه سازمان مدنظرشان بود بحث و هم‌اندیشی و تبادل نظر انجام شده فولاد مبارکه در بحث‌های زیرساختی همیشه از سازمان صداوسیما حمایت کرده است و صداوسیما هم به‌عنوان زبان گویای انقلاب و کشور همیشه نسبت به ارائه موفقیت‌ها و افتخاراتی که در حوزه صنعتی و البته حوزه ورزشی صورت گرفته اقدامات شایسته‌ای صورت داده است. از این رو در این جلسه هماهنگی‌هایی در مورد خبررسانی‌های به‌موقع، پوشش و اطلاع‌رسانی فعالیت‌های ورزشی و صنعتی فولاد مبارکه، توجه به ارزش‌های اخلاقی در میان هواداران بی‌شمار باشگاه سپاهان و... انجام شد.

این روزها که من با شما صحبت می‌کنم به ۲۳ دی‌ماه، روز شرکت فولاد مبارکه نزدیک می‌شویم؛ روزی که این صنعت بزرگ افتتاح شد. در این روز بزرگ مجموعه باشگاه فولاد مبارکه سپاهان،‌ مجموعه کارگران، مدیران و پرسنل فولاد مبارکه مفتخر هستند تا سردیس قهرمان مبارزه با تروریسم، فرماندهی مقاومت بین‌المللی، سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی را با حضور جناب آقای مهندس عظیمیان و دیگر مسوولان در ورزشگاه نقش جهان رونمایی کنند و سردیس این قهرمان ارزنده برای همیشه در دل ورزشگاه نقش جهان به‌عنوان نماد اقتدار و مبارزه با تروریسم بین‌المللی به ودیعه و به امانت (در جمع ورزشی‌ها) قرار خواهد گرفت.

ارتباط باشگاه فولاد سپاهان در حوزه‌های مختلف با بدنه اصلی شرکت فولاد سپاهان چگونه است؟ حتماً مدیریت شرکت فولاد سپاهان نسبت به رویکردهای اجتماعی و مسوولیت‌های اجتماعی نگرش مثبتی دارند.

ما به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولاد مبارکه وظیفه خودمان می‌دانیم که با اهداف سازمانی و استانداردهای این شرکت هماهنگ باشیم و بر اساس آن حرکت کنیم؛ استانداردهای ویژه‌ای که منطبق بر پیشرفته‌ترین استانداردهای مدیریتی کشور است و فولاد مبارکه در این زمینه پرچم‌دار است و ما هم به‌عنوان بخشی از این شرکت باید در همان مسیر حرکت کنیم. مدیریت محترم فولاد با دیدگاه بسیار روشنی که در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد مبارکه داشتند؛ مسیری را در راستای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی باشگاه برای ما ترسیم کردند و بنا شد ارتباطات عمیق‌تری بین مجموعه باشگاه و روابط عمومی در زمینه اطلاع‌رسانی‌های به‌موقع و ارائه تحلیل‌های روشن، گویا و صادقانه در زمینه فعالیت‌های ورزشی-‌اجتماعی صورت گیرد. همچنین رایزنی در مورد مسائل اجرایی پیش‌رو، ارتباطات سازمانی، هماهنگی برنامه‌های فرهنگی، هنری و تبلیغی، استعدادیابی در سطح شهر اصفهان و شهرستان مبارکه و... از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در بازدیدهای صورت‌گرفته از ورزشگاه و بازدیدهای آتی مسوولان فولاد مبارکه به این ورزشگاه به‌صورت ویژه پرداخته خواهد شد. زیرا یکی از جامعه‌های هدف ما برای کسب استعدادها، منطقه مبارکه است. موضوعی که مورد تاکید خانم دکتر صالحی نماینده محترم مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی و همچنین مهندس عظیمیان، مدیرعامل محترم شرکت فولاد مبارکه است و توصیه اکید داشتند که باید توجه ویژه‌ای به این منطقه صورت گیرد. اهمیت مسوولیت‌های اجتماعی در شرکت فولاد مبارکه بسیار است. فولاد مبارکه به‌عنوان خط اول جبهه صنعت کشور، در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی هم نقش بسیار اساسی در بخش‌های مختلف ایفا می‌کند و فعالیت‌های باشگاه فرهنگی- ورزشی فولاد مبارکه سپاهان هم در راستای این مسوولیت‌های اجتماعی است. زیرا ورزش به‌عنوان یکی از مسوولیت‌های اجتماعی این شرکت منجر به شادابی و نشاط، پرکردن اوقات فراغت، جذب جوانان و سالم‌سازی جامعه می‌شود. از این رو باشگاه خودش را موظف می‌داند در ماموریت‌های کلانی که فولاد مبارکه در این زمینه‌ها دارد بر اساس ارزش‌های اسلامی، انسانی، اخلاقی، دینی و ملی که ترسیم کرده است؛ گام بردارد.

 من تا حد بسیار زیادی پاسخ‌هایم را دریافت کردم. اگر فکر می‌کنید نکته‌ای هست که بتواند به این گفت‌وگو کمک کند، بفرمایید.

من به نمایندگی از ۲۱۰۰ ورزشکار باشگاه فولاد مبارکه سپاهان که در ۹۳ تیم ورزشی در بخش آقایان و خانم‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی و در مسابقات مختلف استانی، ملی و بین‌المللی حضور دارم، بهترین درودها را به مردان خط مقدم جبهه سازندگی در همه صنایع کشور به‌ویژه فولاد مبارکه تقدیم می‌کنم که مردانه ایستاده‌اند و برای استقلال صنعتی این کشور، خودکفایی این کشور و تولید بهینه فولاد این کشور تلاش راستین و خستگی‌ناپذیری دارند. به آن مردان و زنان مختلف در تمامی مراحل کار و سازندگی در فولاد مبارکه درود و سلام می‌فرستم.