او با اشاره به اینکه مباحث انتقادی از دهه ۷۰ در اندیشه‌های فلسفی مطرح شد و به معماری رسیده است، ادامه داد: ما در خوانش انتقادی از یک اثر یا بنای تاریخی تلاش می‌کنیم تا ظرفیت‌های جدیدی از آن را کشف کنیم، پروژه را بر مبنای اصولی که همیشه بر معماری حاکم بوده تفسیر نکنیم، پیش‌فرض‌های حاکم، اصول و توصیفاتی که قبلاً پیرامون آن وجود داشت را کنار بگذاریم و نگاه به پروژه را بر مبنای گفتمان و معرفت‌شناسی معاصر استوار کنیم.

او ادامه داد: ما در این خوانش در پی آن هستیم که پروژه را به زمان حال بیاوریم، آن را بر سفره اکنون قرار داده و از طریق تبارشناسی اجزای آن، این پرسش را مطرح کنیم که این اثر چه امکانات جدیدی را به معماری معاصر عرضه می‌کند. درواقع در این نوع خوانش به‌جای تفسیر تاریخی از یک اثر،‌ تلاش می‌کنیم تا ببینیم که اجزای آن در طول تاریخ دچار چه تغییراتی شده‌اند و اگر اثر را به‌عنوان الگویی در زمان حال قرار دهیم چه چیز برای گفتن دارد.

این پژوهشگر معماری تأکید کرد: اساساً وضعیتی که از خوانش انتقادی معماری انتظار می‌رود این است که معماری را از گذشته به زمان حال بیاورد و آن را به آینده منتقل کند.

همچنین اندیشه مشیری، مدیرعامل زنجیره فرهنگی ایوان و مجری نشست خوانش انتقادی معماری اصفهان که روز چهارشنبه ۱۶ شهریورماه در عمارت چهل‌ستون برگزار می‌شود نیز گفت: زنجیره فرهنگی ایـوان با نگاهی تخصصی و ۳۰ سال سابقه در زمینه حفظ ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت می‌کند که در این راستا تاکنون بیش از ۳۰۰ رویداد در حوزه‌های معماری، شهرسازی، طراحی صنعتی و حوزه‌های بینا رشته‌ایِ مرتبط، برگزارشده و نشست‌ها، دوره‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و رقابتی و مسابقات بسیاری در سطح ملی و فراملی توسط این مجموعه برگزارشده است. او ادامه داد: زنجیره فرهنگی ایوان بر آن است که نقص‌های آموزش دانشگاهی در رشته‌های معماری و طراحی را پیدا کرده و با برگزاری نشست‌های تخصصی، وبینارهای بین‌المللی و کارگاه‌های آموزشی با نگاه میان‌رشته‌ای و تمرکز بر خلاقیت دانشجویان، نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند.

مشیری با اشاره به جدیدترین رویداد این مجموعه افزود: نشست خوانش معماری اصفهان، چهارشنبه ۱۶ شهریورماه ساعت ۱۷ با حضور دکتر مرتضی نیک‌فطرت، معمار و پژوهشگر حوزه تئوری و تاریخ معماری در یکی از معماری‌های فاخر سطح شهر یعنی عمارت چهل‌ستون برگزار شد ضمن اینکه پیش از این نشست، صبح همان روز نیز کارگاه پدیدار شناسی در معماری نیز با حضور این استاد برجسته حوزه معماری برگزار شد.