فرمول  نجات

رکود اقتصادی در دنیا جزئی از اقتصاد شناخته‌شده است و حتی در کشورهایی با اقتصاد قوی، به‌طور متوسط هر ۱۴ سال یک رکود اقتصادی رخ می‌دهد. در ایران نیز باوجود شرایط نامناسب اقتصادی، فشارهای داخلی و خارجی و نامناسب بودن زیرساخت‌های اقتصادی، صاحبان کسب‌وکار خیلی سریع‌تر با این مسئله روبرو می‌شوند.در اولین گام باید شغل خود را ضروری جلوه دهید. باید مشتریان خود را متوجه ضرورت ورزش در زندگی‌شان کنید. ورزش و عضویت در باشگاه را به کالایی ضروری در زندگی آن‌ها تبدیل کنید و جایگاه خود را در سبد کالای آن‌ها تثبیت کنید. اگر اعضا باشگاه بدن‌سازی شما را برای زندگی روزمره خود ضروری بدانند، احتمال لغو عضویتشان کمتر است. به آن‌ها کمک کنید که عادت ورزش خود را شکل دهند.آن‌ها را متوجه تفاوت باشگاه خود با دیگر رقبا کنید.بهترین روش آن این است که به رفتار و دغدغه‌های مشتریان خود دقت کنید. هر شخصی دغدغه‌ای متفاوت در زندگی خود دارد، زمانی که متوجه این دغدغه‌ها شوید می‌توانید راه‌حل ورزشی آن را در ذهن مشتری ایجاد کنید. با این روش مشتری تا آخر عمر همراه شما خواهد بود. دومین راه ایجاد تنوع در مدل کسب‌وکار شماست.به این فکر کنید که غیر از فروش عضویت چه راه‌های درآمدی دیگری می‌توانید در باشگاه ایجاد کنید؟برگزاری کارگاه‌های آموزشی، اجاره مکان به کلاس‌های گروهی، فروش تغذیه رژیمی، همکاری با روانشناس ورزشی و همکاری با مشاور تغذیه ازجمله راه‌های کسب درآمد در باشگاه‌های ورزشی است.

در سومین راه برای نجات کسب‌وکار خود نیاز است که از یک مشاور کسب‌وکار متخصص در حوزه تناسب‌اندام استفاده کنید. سومین راه شناسایی نقاطی است که در آن سود وجود دارد. برای اینکه همیشه در سود باقی بمانید دو راه وجود دارد. اول مطالعه منابع معتبری که با انجام تحقیقات مشخص می‌کنند نیاز مردم چیست و بازارهای سودآور ورزشی کدام اند و شما با ورود به آن بازارها می‌توانید سود خوبی کسب کنید و دوم، با گرفتن بازخورد از مشتریان و شناخت نیازهای آن‌ها بدانید که مشتری شما به چه محصول یا برنامه‌ای نیاز دارد. در این صورت شما همیشه گزینه منتخب افراد باقی خواهید ماند و همیشه در سود هستید. چهارمین راه استفاده از روشی است که دانشمندان آن را  اثر رژلب نامیده‌اند. محققان طی یک تحقیق متوجه شدند که در بحران اقتصادی افراد از رژلب (کالای کوچک و گران) بیشتر استفاده می‌کنند. باشگاه‌های بدن‌سازی نیز با فروش طرح‌های ثبت‌نامی ماهیانه به‌جای طرح‌های سالیانه، ثبت‌نام دوره‌های گروهی به‌جای خصوصی می‌توانید فشار پرداخت هزینه را برای مردم کمتر کنند تا آن‌ها همچنان کنارشان بمانند. پنجمین روش تنوع در قیمت‌گذاری و طرح‌های پیشنهادی است.

تنوع دوره‌ها و نحوه پرداخت را برای مشتریان خود افزایش دهید تا مردم بهتر بتوانند از باشگاه بدن‌سازی شما خرید کنند و دوره متناسب با بودجه خود را انتخاب کنند. همیشه این نکته را در ذهن داشته باشید، در دوره رکود اقتصادی سود کم بهتر از نابودی کسب‌وکار است و مردم قطعا کسی را که در دوران سخت به آن‌ها کمک کرده فراموش نخواهند کرد. افراد متخصص همیشه انتخاب اول جامعه هستند. به‌عنوان ششمین راه برای نجات باشگاه بدن‌سازی خود،  کار در زمینه تخصصی را در نظر بگیرید. متخصص شدن کار زمان بری است. موضوع موردنظر خود را انتخاب کنید و به مردم نشان دهید که در این زمینه متخصص و استاد هستید. شروع کنید به نشان دادن علم خود به دیگران تا آن‌ها به شما اعتماد کنند. این‌گونه باشگاه بدن‌سازی شما انتخاب اول مردم خواهد بود. هفتمین استراتژی عدم عقد قراردادهای بلندمدت است. اگر باشگاه ، تیم ورزشی یا شرکت خاصی برای ورزش منابع انسانی خود با باشگاه بدن‌سازی شما قصد همکاری و بستن قرارداد دارد، قرارداد بلندمدت نبندید. هرچه قراردادها کوتاه‌مدت‌تر باشد چابکی شما بیشتر خواهد بود. نکته مهم دیگر این است که حتما بند خروج در قرارداد ذکر شود تا در صورت عملی نشدن تعهدات طرف دیگر قبل از ضرر بتوانید از قرارداد خارج شوید. راه هشتم دوست‌نداشتنی‌ترین راه است.

قبل از شروع رکود و در ماه‌هایی که درآمد قابل‌قبول و خوبی داشته‌اید، کمی بیشتر از اقساط بدهی خود را پرداخت کنید. برای مثال اگر مبلغ صد میلیون بدهی را در طی ۴ ماه به‌صورت ماهیانه ۲۵ میلیون تومان باید پرداخت کنید، دریکی از ماه‌هایی که درآمد خوبی داشته‌اید به‌جای ۲۵ میلیون تومان، ۳۰ میلیون تومان یا بیشتر پرداخت کنید تا در دوران رکود تحت‌فشار بدهی‌ها قرار نگیرید. این اتفاق در دوران رکود به باشگاه بدن‌سازی شما قدرت مالی بیشتر می‌دهد. اگر تمایلی به پرداخت بیشتر بدهی ندارید، می‌توانید پول خود را در یک حساب بانکی جداگانه ذخیره کنید تا در دوران رکود نقدینگی مناسب برای پرداخت و رفع بدهی را داشته باشید. نهمین راه پیشنهادی برگرفته از شیوه و رسم قدیمی در ایران است. پول خود را برای روز مبادا کنار بگذارید.کنار گذاشتن بخش کوچکی از سود در هرماه به این معنی است که در هنگام وقوع رکود، ایمنی بیشتری خواهید داشت. اما این تنها مزیت این شیوه نیست. شرکت‌های بزرگی مانند آمازون و اپل از پس‌انداز برای گسترش تجارت خود در دوران رکود استفاده می‌کنند. 

درحالی‌که دیگران در هراس از ورشکستگی به سر می‌برند، اگر باشگاه بدن‌سازی شما مقداری پول نقد داشته باشد، ممکن است بتوانید از فرصت‌ها استفاده کنید. صاحبان خانه‌های قدیمی ممکن است فضا را با تخفیف مناسب ارائه دهند که به شما امکان تاسیس شعب جدید را می‌دهد. تامین کنندگان تجهیزات تناسب‌اندام معمولا تخفیف‌های قیمتی ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید باشگاه خود را با کسری از هزینه معمول بازسازی کنید.

هرکدام از راه و روش‌های گفته‌شده در این نوشتار می‌تواند باشگاه‌های بدن‌سازی را در دوران رکود نجات دهد و حتی سکوی پرتابی برای باشگاه شما ایجاد کند.