برای حفظ محیط زیست همه تلاش خود را می‌کنیم

راهکارهای شرکت پتروپالایش اصفهان برای حفظ شرایط موجود و استمرار تولید چیست و از چه روش‌های بهره‌مند‌ می‌شود؟

برای این منظور به‌صورت پیوسته نسبت به بررسی تجهیزات عملیاتی شرکت اقدام می‌شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد با همکاری ادارات تعمیرات، HSE و ادارات مهندسی نسبت به رفع مشکل اقدام می‌شود. علاوه بر این پس‌ازاینکه واحدهای عملیاتی در یک بازه زمانی حدودا سه تا چهارساله در سرویس عملیات قرار گرفتند، نسبت به تعمیرات اساسی واحد اقدام می‌شود که در این شرایط تقریبا تمام تجهیزات بازشده و در مدار تعمیر و تنظیمات قرار می‌گیرد. در این بازه زمانی اداره بازرسی فنی نسبت به چک کردن تمام‌مسیرها، لوله‌ها و بدنه برج‌ها اقدام می‌کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، تعمیر و اصلاح می‌شود.

تعمیرات اساسی واحدها بر اساس نوع و حجم کار، حدودا ۲۵ تا ۴۰ روز به طول می‌انجامد، برای مثال در سال ۱۴۰۱ دو تعمیر اساسی بسیار بزرگ یکی در واحد آیزوماکس و دیگری در واحدهای تقطیر صورت گرفت.

واحدهای تقطیر از واحدهای پالایشی به شمار می‌رود به‌طوری‌که سه واحد عملیاتی ازجمله تقطیر، کاهش گرانروی و واحد تولید گاز مایع هم‌زمان تحت تعمیرات اساسی قرار گرفت. از نکات قابل تامل در این بخش این بود که تعمیرات اساسی این واحدها که معمولا در بازه زمانی ۲۷ تا یک ماه به طول می‌انجامد، طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به ۲۰ روز کاهش پیدا کرد.

این اقدام برگ برنده‌ای برای پالایشگاه و واحد تولید بود، هرچند در اجرای تعمیرات اساسی در این بازه کوتاه، فشار مضاعفی به کارکنان وارد شد اما توانستیم واحد را در زمان کوتاهی به تعمیرات برسانیم.

درواقع تعمیرات اساسی ضرر اقتصادی برای پالایشگاه‌ها به شمار می‌رود چراکه طی این فرآیند یکی از واحدهای عملیاتی مهم از سرویس خارج، تولید متوقف‌شده و هزینه‌های انجام تعمیرات گزاف است؛ از همین رو کاهش زمان تعمیرات در جهت انتفاع شرکت به شمار می‌رود.

با توجه اهمیت واحدهای تقطیر در تامین نیاز کشور به سوخت، اجرای تعمیرات در این واحدها برای به حداقل رساندن زمان چگونه مدیریت می‌شود؟

بله همان‌طور که اشاره کردید، واحدهای تقطیر جزو واحدهای بسیار اساسی است که ارتباط مستقیم با تامین بنزین، گازوئیل و نفت سفید کشور دارد. با توجه به اینکه پالایشگاه اصفهان سه واحد تقطیر با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز دارد، جزو پالایشگاه‌های استراتژیک کشور به شمار می‌رود بر همین اساس حدود ۲۳ درصد سوخت کشور از طریق این شرکت تامین و حدود ۱۷ استان وابسته به محصولات تولیدی پالایشگاه اصفهان هستند.

این محصولات شامل گاز مایع، بنزین، نفت سفید، گازوئیل، انواع روغن‌ها، مواد سنگین برای تامین خوراک واحدهای روغن‌سازی، خوراک واحدهای قیر سازی، خوراک صنایع هم‌جوار مانند پتروشیمی‌ها است. از همین رو تعمیرات اساسی در هریک از واحدها، تاثیر مستقیم بر شرایط کشور دارد که با کاهش زمان تعمیرات اساسی، تامین سوخت کشور هم در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.

یکی از چشم‌اندازهای تدوین‌شده برای پتروپالایش اصفهان، رعایت استانداردهای محیط زیستی و انطباق برنامه‌ها بر این اصل است، با توجه به اینکه پالایشگاه یکی از مصرف‌کنندگان آب اصفهان به شمار می‌رود، پروژه‌های در دست اقدام برای کاهش وابستگی به آب شهری در چه وضعیتی قرار دارد؟

در حوزه معاونت تولید، در مدیریت انرژی هم فعالیت‌هایی صورت گرفته که مهم‌ترین بخش مدیریت مصرف آب در شرکت بوده است، از آنجائی که اصفهان در منطقه‌ای خشک واقع‌شده، تامین آب برای شرکت بسیار سخت شده است؛ تامین آب با روش‌های دیگر ازجمله استفاده حداکثری پساب از راهکارهای شرکت بوده است.

از همین رو واحد پساب از دیرباز در شرکت وجود داشت و با توجه به استفاده شرکت از پساب شاهین‌شهر، در این بازه زمانی پروژه‌های جدیدی همچون نصب رَک از سیستم‌های UF اجرایی شد تا میزان پساب دریافتی را افزایش دهیم و به مدیریت مصرف آب در پالایشگاه کمک شود.

از سوی دیگر، در حال حاضر حدود ۴۰ درصد آب مصرفی پالایشگاه از طریق پساب و ۶۰ درصد هم از آب شهری تامین می‌شود، البته برای جایگزین کردن آب شهری، پروژه‌های بسیار بزرگی در پالایشگاه تعریف‌شده و در دست اقدام است تا دیگر از آب شهری استفاده نشود.

پروژه آب صفه برای انتقال آب دریای عمان به اصفهان برای جایگزین کردن با آب شهری مصرفی در پالایشگاه تعریف‌شده است که شرکت جزو سرمایه‌گذاران اصلی آن به شمار می‌رود. بر اساس مذاکرات صورت گرفته با اجرایی شدن طرح در سال آینده، آب به مصرف پالایشگاه می‌رسد.

همچنین، پالایشگاه طی انعقاد قرارداد با یک شرکت دیگر، به دنبال تامین آب مصرفی خود از طریق انتقال آب دریای جنوب کشور است. درواقع می‌توان گفت با اجرایی شدن دو طرح مذکور، عملا دیگر پالایشگاه مصرف‌کننده آب شهری نخواهد بود.

علاوه بر پروژه‌هایی که اشاره کردم، پروژه‌های مدیریت مصرف آب در پالایشگاه در بخش‌های دیگر هم تعریف‌شده است به‌طوری‌که امسال با مدیریت مصرف برق توانستیم یکی از STEAM GENERATOR از سرویس خارج کنیم که با این اقدام ۵۰ مترمکعب بر ساعت آب شهری از مدار مصرف خارج شد.

علاوه بر این موارد، انجام تعمیر تمام تله بخارهای شرکت در دستور کار ما قرار گرفت و درصورتی‌که تله بخارها دچار نشتی باشد، تمام بخارها وارد تله‌ها (TRAP) شده و خروجی آن به هدر می‌رود؛ بر همین اساس تمام تله‌ها تعویض شد و دیگر هیچ نشتی بخار در سطح پالایشگاه وجود ندارد که با این اقدام، اتلاف انرژی به حداقل می‌رسد.

گفتنی است، برای کاهش مصرف آب و سوخت، سال گذشته پروژه نصب اکونومایزر روی بویلر شماره B اجرایی شد که در مصرف سوخت تاثیر به سزایی داشت، علاوه بر این بر اساس افق ۱۴۰۵ پروژه‌های دیگری در بخش انرژی تعریف‌شده است که در دست اجراست، به عبارت دیگر باید بگویم ما علاوه بر پروژه های یاد شده و دیگر برنامه های در دست اجرا، تمام تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست و امانت آیندگان انجام می دهیم.