«برند» از کجا آمد؟

 به نظر می‌رسد برندسازی با مصری‌های باستان آغاز شده است که پیش از این در ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد، از نام تجاری بر روی حیوانات خود استفاده می‌کردند. کلمه مدرن برند از کلمه “Brandr” مشتق شده است، کلمه‌ای نروژی  که به معنی “سوختن” است. این واژه به طور عمده برای توصیف چوب مشعل استفاده می‌شد.  بعدها این واژه برای نشان دادن مالکیت در گاو تغییر یافت و این واژه به یک قطعه چوب اشاره داشت که به عنوان یک ابزار برای داغ گذاشتن استفاده می‌شد؛ در واقع علامت‌‌گذاری به منظور تشخیص، با استفاده از یک نماد متمایز در پوست حیوان. در آن زمان هر یک از مزرعه‌داران دارای علامت منحصر به فرد خود بودند بنابراین اگر حیوانات آنها گم شده، به سرقت رفته و یا با حیوانات مزرعه دیگر مخلوط می‌شدند؛ با این علامت، مالکیت حیوان تعیین می‌شد. البته این علامت باید ساده، منحصر به فرد و دارای ویژگی تشخیص آسان و سریع بود که این مشخصات بعد از سال‌ها هنوز هم برای آرم‌های مدرن، رایج است.

برند بودن، فراتر از یک آرم خاطره‌انگیز است

یک نام تجاری خوب ارزش یک شرکت را بالا می‌برد، کارکنان را با جهت‌گیری مناسب و انگیزه افزایش می‌دهد و یافتن مشتریان جدید را آسان‌تر می‌کند. در توسعه یک برنامه بازاریابی استراتژیک، نام تجاری شما به عنوان راهنمایی برای درک اهداف کلیدی کسب‌و‌کار شما عمل می‌کند. برند بودن به شما این امکان را می‌دهد که یک برنامه بازاریابی را با اهداف خود پیوند دهید و استراتژی کلی کار خود را انجام دهید.

مردم از برندها خرید می کنند، به چه دلیل ؟

«هنوز آنقدر پولدار نشده‌ام که جنس ارزان بخرم» این ضرب‌المثل معروف در انگلیس طرفداران بسیاری دارد، وقتی از آنها می‌پرسند چرا خریدتان را از بین برندها انتخاب می‌کنید از این ضرب‌المثل استفاده می‌کنند. وقتی قصد خرید یک محصول خانگی یا صنعتی و یا هر چیز دیگری را داریم برای این که خرید موفقی داشته باشیم باید اطلاعات کافی درباره برندهایی که آن محصول را تولید می‌کنند به دست بیاوریم؛ اطلاعاتی که به ما کمک می‌کند مارک‌های اصل را از فیک آن تشخیص دهیم و یا اینکه کدام محصولات از چه برندهایی، کیفیت بهتری دارند؟ و آیا محصول تازه‌تری از برندهای محبوبمان به بازار آمده یا خیر؟

برند، جادوی ذهن مخاطب است

نام تجاری فقط برای بازار هدف شما و برنده شدن در رقابت تجاری نیست. بلکه برای ایجاد چشم‌اندازی است که شما را به عنوان تنها ارائه دهنده راه‌حل، برای مشکل و یا نیاز مصرف‌کننده معرفی کند. در اصل، نام تجاری حلّال مشکلات است. حتی برند “نایک” نیز به مصرف‌کننده می‌گوید: «این کفش کتانی مشکل شما را در زمان کوتاهی حل می‌کند»، این برند باعث می‌شود هر مصرف‌کننده‌ای حس ورزشکار بودن داشته باشد و این یعنی جادوی برند بر ذهن مخاطب.

مشهود ترین دارایی نامشهود است

همان‌طور که مصرف‌کنندگان شروع به شناسایی برند شما می‌کنند، نام تجاری شما در قلب و ذهن مشتریان حک شده و در سطح احساسی آنها قرار می‌گیرد.