کنترل بازار اجاره مسکن با رسمیت بخشی به اسناد رسمی

مهرداد بذرپاش در پایان جلسه شورای مسکن در استانداری اصفهان  افزود: با خارج شدن اسناد غیر سمی از مدار معاملات، اطلاعات کامل از وضعیت خرید، فروش و اجاره واحدهای مسکونی و مبالغ تعیین شده، کسب می‌شود.

وی اظهار کرد: این اطلاعات به نهادهای نظارتی و تعزیرات برای کنترل بازار مسکن به ویژه در بخش اجاره کمک بسیاری می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بازار مسکن در ۳۰ تا ۴۰ سال اخیر رهاشده ترین بازار بود که با ابزارهای پیش بینی شده تدابیر جدی برای ساماندهی آن اندیشیده و بکار گرفته خواهد شد.

وی طرح مالیات بر خانه‌های خالی که باید به متقاضیان عرضه شود را اقدام موثر دیگری در سال‌های اخیر برای کنترل بازار مسکن عنوان کرد و گفت: مشاوران املاک نیز باید ساماندهی شوند هر چند در بین آنها افراد متعهد و متدین بسیاری وجود دارد.

بذرپاش با اشاره به مصوبه مقابله با احتکار زمین نیز افزود: براساس این مصوبه هر زمینی که در پهنه مسکونی و کاربری آن مسکونی باشد اگر در محدوده شهری ۱۰ سال از طریح تفصیلی آن‌ گذشته و اقدام‌ی نکرده باشند با نظر کمیسیون ماده پنج تغییر کاربری برای سایر خدمات داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین زمین در استان اصفهان سرعت خوبی گرفته است، اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۳ نیز هدف گذاری که در ساخت نهضت ملی مسکن بر عهده استان است با تمهیداتی که اندیشیده شده محقق می‌شود.

بذرپاش ادامه داد: طبق مصوبات این جلسه از شورای مسکن استان اصفهان سه شهرک جدید به شهرک‌ها و یک شهر جدید نیز به استان اضافه خواهد شد که نیازمند مصوبه هیأت وزیران است مجوزهای این شهر در وزارت راه و شهرسازی صادر شده و بلافاصله در هیأت وزیران طرح موضوع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همچنین مقرر شد سهم یک سومی که بر عهده وزارت راه و شهرسازی برای خدمات زیربنایی است از منابع و زمین‌های در اختیار وزارت راه در اختیار استاندار قرار گیرد. به گفته وی، خدمات زیربنایی جزو خدمات ضروری ساخت مسکن هستند.

وی با اشاره به اینکه شهر جدید بهارستان، مشکلاتی دارد، گفت: تعداد قابل توجهی جمعیت مردم ما در این شهر ساکن هستند و از نبود یک مرکز درمانی بیمارستانی رنج می‌برند که امروز توافق شد در قالب ۵۰ درصد وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصد وزارت بهداشت و درمان بیمارستان در این شهر احداث شود که با پیگیری استاندار این مهم در حال پیگیری است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: متروی شهر بهارستان نیز درصدی پیشرفت دارد و مقرر شد از منابع داخلی استان به این پروژه تخصیص یابد.

وی به سه مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: بسته ۱۹ گانه بافت فرسوده و مشوق‌های شهرسازانه یکی از این مصوبات بود که درخواست کردیم استان فعالانه این مصوبات را توسط شهرداری‌ها اجرا کند.

همچنین در نود و هفتمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان ضمن بررسی ورفع مسائل و مشکلات حوزه طرح نهضت ملی مسکن استان، بر سرعت بخشی برای شناسایی خانه‌های خالی استان تاکید شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»  نود و هفتمین جلسه شورای مسکن استان اصفهان به ریاست سید رضا مرتضوی استاندار و با حضور علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان و دیگر اعضا با چهار دستور کار و در جهت بررسی مباحث و مشکلات و مجموعه اقدامات به‌عمل‌آمده در حوزه مسکن استان برگزار شد.  

موضوع کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان‌ها در این جلسه مطرح و به تفکیک گزارش نتایج برگزاری کمیسیون هماهنگی امور بانک‌های استان و نتایج جلسات و تصمیمات اخذ شده جهت تعیین تکلیف تامین نیرورسانی آب و فاضلاب و برق و زیر ساخت‌های مربوطه و اجرای شبکه‌های اصلی آب وفاضلاب پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن سطح استان ارائه و بررسی شد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در حاشیه این جلسه پیرامون مباحث مطرح شده اظهار کرد: با توجه به افزایش سقف فردی تسهیلات نهضت ملی مسکن اعم از خودمالک شهری، روستایی و ۹۹ ساله موضوع ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن در تمامی شهرهای کشور (به صورت یکسان) به مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان، گزارشی از سهمیه بانک‌های عامل، تعداد واحد انعقاد قرارداد شده و در دست اقدام ارائه و جهت تسهیل در روند تصمیماتی اتخاذ شد.  

وی گفت: مطابق با جلسات برگزار شده پیرامون تامین خدمات آب، برق و فاضلاب و ضمن پیگیری‌های بعمل آمده برای تامین اعتبار مقرر شده بود لیست پروژه‌های در دست اجرا با اولویت بندی‌های تعیین شده به دستگاه‌های خدمت رسان جهت برآورد تامین اعتبار لازم ارائه شود که این اقدام انجام پذیرفت و نتایج برآوردها در جلسه مورد بررسی قرار گرفت.  

قاری‌قرآن بیان کرد: مبحث ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک و تسریع در شناسایی خانه‌های خالی از دیگر مباحثی بود که در این جلسه مورد همفکری اعضا قرار گرفت.  

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها می‌توانند در سرعت بخشی به این امر بسیار موثر باشند گفت: در این رابطه مصوباتی اخذ شد همچنین برای تشکیل کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات استان نیز اقدامات در حال انجام است.