دومین گردهمایی صنعت قیر ایران در راه است

این همایش که با هدف معرفی نقش قیر در توسعه زیرساخت کشور و ارزآوری برگزار خواهد شد، ضمن بررسی آخرین تحولات داخلی و بین‌المللی صنعت قیر، چالش‌ها و دستاوردهای آن، تمبر یادبود روز صنعت قیر و ترجمه کتاب مرجع صنعت قیر رونمایی خواهد شد.

نگاهی به نخستن همایش صنعت قیر ایران – تیرماه ۱۴۰۱

در نخستین همایش بزرگداشت روز صنعت قیر ایران رییس انجمن قیر ایران،  گفت: راه توسعه از توسعه راه‌ها می‌گذرد و از الزامات توسعه راه‌ها، داشتن قیر با کیفیت است.

داود محمدی افزود: ایران اکنون در رتبه چهارم جهان و نخست خاورمیانه از نظر تولید قیر قرار دارد. صادرات این محصول، با ارزآوری سالانه ۱.۵میلیارد دلار، رتبه نهم صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. واحدهای فعال با بالاترین استانداردها، قیر خود را تولید می‌کنند و اینکه امروز ایران رتبه چهارم صادرات قیر را کسب کرده، از بالا بودن کیفیت قیر تولیدی آن نشئت می‌گیرد.

به گفته رییس انجمن قیر ایران، مشتریان بین‌المللی نیز به علت کیفیت خوب است که با وجود تحریم، دست از خرید قیر ایران برنمی‌دارند، اما اکنون بخشی از ۷۰ واحد تولیدی قیر به علت مشکلات حاکم بر تولید، از مدار خارج و دچار مشکلاتی همچون کمبود نقدینگی و بلوکه شدن سرمایه‌هایشان شده‌اند.

همچنین دبیر انجمن قیر ایران در این همایش گفت: پیش‌بینی شده است در طی دو سال آینده تقاضای جهانی قیر از حدود ۱۲۵ میلیون تن فراتر برود. کشورهای مختلفی برای این ظرفیت بالقوه، برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند و ظرفیت‌های جدیدی برای خود ایجاد کرده‌اند؛ اما ایران تاکنون به این ظرفیت چندان توجهی نشان نداده است.

مهرداد همتی افزود: این همایش برای بررسی و یافتن راهی برای پیشرفت صنعت و تولید ملی کشورمان برنامه‌ریزی شد.

معاون وزیر نفت نیز دیگر سخنران این همایش بود. او با اشاره به سابقه فعالیت بخش‌خصوصی در صنعت قیر گفت: با ورود دولت جدید تلاش شد عرضه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گیرد.

سالاری، در خصوص کیفیت نفت و قیر ایرانی اظهار کرد: امروز به مرز دانشی رسیدیم که کیفیت قیر در سطح  بالایی قرار دارد و این دانش هم کاملا بومی ‌است.

وی در  پایان افزود: وجود یک نهاد تنظیم‌گر می‌تواند تولید را به لحاظ کیفیت و نظام قیمت‌گذاری و استمرار تولید استفاده کنیم.

سروش رستگار، مدیر پروژه‌های شبکه تبادل فناوری معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری نیز در خصوص ارتباط این صنعت و با دانش گفت: در حال حاضر سهم اقتصاد دانش‌بنیان از تولید ناخالص کشور در حدود ۵/ ۳درصد است که عدد قابل ملاحظه نیست، به همین منظور یکی از راه‌های افزایش سهم شرکت‌های دانش‌بنیان، قرار دادن فناوری آنها در زنجیره ارزش شرکت‌های بزرگ‌ کشور است. به‌رغم ظرفیت قابل توجه صادرات قیر کشور، متاسفانه همچنان بخشی از نیاز کشور در خصوص را‌ه‌ها بصورت واردات تامین می‌شود که نشان دهنده اهمیت ارتقا فناوری در صنعت قیر کشور است. شبکه تبادل فناوری به عنوان بازوی اجرای پروژه‌های ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری وظیفه برقراری پیوند بین صنعت و مجموعه‌های دانش محور را بر عهده دارد .در این همایش ضمن معرفی برترین واحدهای تولید قیر کشور از تولیدکنندگان نمونه نیز تقدیر به عمل آمد.