محسن مظاهری ظهار کرد: بررسی‌های میدانی سال‌های اخیر حکایت از وجود یک شهر زیرزمینی در زیر روستای دولت‌آباد از توابع شهرستان تیران و کرون داشت که با بررسی‌های باستان شناسان و مطالعه در این خصوص، این اثر تاریخی کشف شد.

وی افزود: شهر زیرزمینی کردعلیا شش سال پیش پس از بررسی و کاوش باستان شناسان کشف و آزادسازی آن صورت گرفت و خاک‌های داخل این اثر تاریخی خارج شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تیران و کرون با بیان اینکه دومین شهر زیرزمینی این شهرستان نیز با خاک پر شده بود، تصریح کرد: مساحت کل این شهر به ۱۰ هزار مترمربع می‌رسد که خاک‌ها و آزادسازی هزار مترمربع آن اکنون انجام شده است. وی ادامه داد: براساس نتایج مطالعات پژوهشگران میراث فرهنگی، قدمت شهر زیرزمینی روستای دولت‌آباد بخش کرون این شهرستان به دوران اشکانیان می‌رسد.

به گفته مظاهری این شهر زیرزمینی در مقایسه با مدل مشابه روستای کرد علیا این شهرستان، دارای شباهت‌هایی مثل دست کندهای زیبا و معماری خاص دارد، ولی در موضوع کاربری، این مجموعه کاربردی برای زندگی مردم داشته و افراد در زیرزمینی زندگی می‌کردند در حالی که کاربرد شهر زیرزمینی کردعلیا نظامی است. وی خاطرنشان کرد: به دنبال ثبت ملی این اثر تاریخی هستیم که پیش از آن باید نقشه‌برداری، الزامات وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و شرایط اخذ کد ثبتی مهیا شود.

به گفته مظاهری، امکان وجود دیگر شهرهای زیرزمینی در نقاط مختلف شهرستان تیران و کرون وجود دارد، اما برای اعلام این خبر نیازمند مطالعه و کاوش‌های باستان‌شناسی هستیم.