والت دیزنی خالق رویاهای کودکی

والت دیزنی (Walt Disney) با نام اصلی والتِر اِلیاس دیزنی (Walter Elias Disney) در ۵ دسامبر ۱۹۰۱ میلادی (۱۴ آذر ۱۲۸۰ شمسی) در خیابان استریپ در منطقه هرموسای شیکاگو واقع در ایالت ایلینوی آمریکا متولد شد.

الیاس دیزنی یعنی پدر وی، اصالتی ایرلندی‌ کانادایی‌ داشت. او به عنوان یک مهاجر به ایالات متحده آمریکا سفر کرده بود.

مادر وی نیز فلورا دیزنی نام داشت که هم آلمانی و هم انگلیسی‌ تبار بود، والت دیزنی در یک خانواده ۷ نفره زندگی می کرد. وی ۳ برادر به نام های روی، هربرت و رِی و یک خواهر به نام روث داشت.

به دلیل تفاوت سنی که بین والت و خواهر و برادرانش وجود داشت، میان والت دیزنی و برادرش روی صمیمیت و پیوندی تنگاتنگی شکل گرفت. بعد ها برادر والت دیزنی یعنی روی یکی از شرکای کمپانی بزرگ دیزنی شد. در زندگینامه والت دیزنی آمده است که پدر او یعنی الیاس دیزنی، به عنوان یک کارگر ساده در راه آهن اقیانوس آرام کار می کرد.

چون دستمزد کمی به او تعلق می گرفت و شرایط زندگی برایش دشوار بود با فرزندان خودش رفتار خوبی نداشت.

به همین دلیل هربرت و ری از خانه فرار کردند.اما روث، والت و روی در کنار خانواده خود ماندند و به زندگی کنار آن ها ادامه دادند.

دوران کودکی

والت دیزنی ۵ سال اول زندگی خود را در شهر گذراند و بعد از آن به همراه خانواده به ایالت میسوری، جایی که برادرش روی به تازگی در آن جا زمین کشاورزی خریده بود، نقل مکان کردند.

آنها با خریدن یک مزرعه، کار کشاورزی را شروع کرده و در آن جا ساکن شدند.وی در ۴ سالی که در مزرعه زندگی می کرد، توانست به یادگیری نقاشی بپردازد و از طبیعت و حیوانات موجود در آن محیط الهامات فراوانی را دریافت کند.این الهامات در نهایت منجر به خلق شخصیت‌ های جذاب و دوست داشتنی مثل میکی ماوس شد.

تحصیلات والت دیزنی

والت دیزنی بعد از این که به کانزاس سیتی مهاجرت کرد، در مدرسه بنتون گرامر تحصیلات خود را شروع نمود.

والت در این مدرسه با والتر پفیفر دوست شد. والتر پفیفر، او را با تئاتر و سینما آشنا کرد.در زندگینامه والتر دیزنی نقاشی نقش پر رنگی داشت.وی از کودکی به طراحی و نقاشی کردن بسیار علاقمند بود تا جایی که از ۱۳ سالگی تحصیلات خود را در رشته نقاشی به طور جدی شروع کرد، او در کلاس های موسسه هنری کانزاس سیتی به مدت یک سال برای پیشرفت بیشتر در نقاشی و طراحی، شرکت کرد.

والتر دیزنی در کنار تحصیل، در کلاس های شبانه آکادمی هنری شیکاگو نیز شرکت نمود.لوئیس فدریک گرل، استاد او بود که در هنر ترسیم پرتره از شهرت ویژه ای برخوردار بود.

والتر دیزنی در سال ۱۹۱۸ میلادی (۱۲۹۷ شمسی) به عنوان یک نظامی آمریکایی برای اعزام به جنگ جهانی اول بسیار تلاش کرد اما سن کم او منجر به معافیت اش از خدمت در ارتش شد؛ وی در راستای دستیابی به اهداف خود به صلیب سرخ پیوست.

در خلال جنگ، والت دیزنی در فرانسه به مدت یک سال، به عنوان راننده آمبولانس خدمت کرد و در سال ۱۹۱۹ میلادی (۱۲۹۸ شمسی) رویای والتر دیزنی برای تبدیل شدن به نقاش و هنرمندی معروف و مشهور، بسیار بیشترشد.

وی برای آغاز فعالیت هنری خود به کانزاس سیتی رفت. و  با تمرین ها و تلاش هایی که از کودکی داشت به یک هنرمند گرافیست متبحر تبدیل شد، روحیه انتقادی و مبارزه جویانه والت دیزنی باعث شده بود که نتواند در روزنامه ها کاریکاتور بکشد.

به خاطر همین با این که برای استخدام در دپارتمان هنری یکی از روزنامه های محلی کانزاس سیتی بسیار تلاش کرد اما با شکست مواجه شد. آقای دیزنی پس از مدتی، پوستر های تبلیغاتی را با دریافت حقوقی ۵۰ دلاری که بسیار کم بود برای سالن های سینما و نشریات و روزنامه ها طراحی می کرد، او به عنوان طراحی موقتی فعالیت می نمود و بعد از پایان یافتن دوران اوج فروش در کریسمس بیکار شد.

والت دیزنی با تجربه ای که در این کار کسب کرد، تصمیم گرفت که خودش وارد صنعت تبلیغات شود، والتر با اوب ایورک در استودیو که کارتونیست بود دوست شد و با همکاری هم کسب و کار تبلیغاتی خود را شروع کردند.

والتر دیزنی و انیمیشن

در سال ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹ شمسی) والت دیزنی به همراه یکی از همکارانش به نام آیورک در کانزاس سیتی برای اولین بار در تولید و ساخت یک فیلم کارتونی شرکت کردند.

در زندگینامه والت دیزنی ذکر شده است که والتر دیزنی با یک دوربین عاریتی در یک گاراژ، آزمایشات مختلفی را انجام داد.

تجربه او برای ساختن فیلم کارتونی در این گاراژ، باعث آغاز موفقیت های بعدی و ایده های بزرگ ترش شد.

با این وجود که والتر دیزنی افسانه های قدیمی را در تولید و ساخت فیلم های کوتاهی همچون مو طلایی و سه خرس، کلاه قرمزی، گربه نره و هانس و لوبیای جادویی توصیف کرده بود، ولی در کار ها و ایده های جدیدش از افسانه های قدیمی به عنوان یک نقطه شروع استفاده کرد.

وی در ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹ شمسی) به کالیفرنیا نقل مکان کرد و همراه برادرش روی که با او بسیار صمیمی بود، استودیوی برادران دیزنی را تاسیس نمود. والت دیزنی در سال ۱۹۲۸ میلادی (۱۳۰۷ شمسی) با آب آیوکس، شخصیت محبوب و دوست داشتنی میکی ماوس را ساخت.

در زندگینامه والتر دیزنی انیمیشن های محبوب و دوست داشتنی دیگری همچون سفید برفی و هفت کوتوله، زیبای خفته، پینوکیو، سیندرلا و… نیز ثبت شد.

منبع: کارخانه دار