هملتانک؛ صحنه هنرنمایی زنان ایرانی

رادنوش مقدم درباره این نمایش گفت: هملت نوشته ویلیام شکسپیر، یکی از تراژدی‌ترین نمایشنامه‌های تاریخ و تم تردید و انتقام، برجسته‌ترین تم‌های این اثر است. تردید همیشه بزرگ‌ترین درگیری بشر بوده است؛ تردید بین بودن و نبودن، بین انتقام گرفتن یا نگرفتن، بین دست به عمل زدن یا نزدن و…. . ما این تم را از  هملت اثر شکسپیر وام گرفته و با اقتباس از این نمایشنامه یک  اثر کمدی تراژدی را به روی صحنه برده‌ایم.

هدف اصلی ما در اجرا، استفاده از شیوه نمایش‌های ایرانی و احیاء آئین و سنن ایرانی در متون نمایشی جهان بوده است؛ کاری که غرب همیشه به نفع خود از آن بهره می‌برد و ما قصد داریم که خود صاحب شیوه‌هایمان باشیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «کمدی تراژدی هملتناک» با بیان اینکه همیشه در نمایش‌های ایرانی، خنده و شادی در کنار یکدیگر وجود دارد، افزود: ازنظر من نمایش‌های ایرانی شبیه‌ترین شیوه به زندگی حقیقی بوده و تفاوت نمایش «کمدی تراژدی هملتناک» این است که زن‌ها بازیگران نقش‌های این نمایش بوده و هدف ما از این تغییر نیز جهانی بودن امروز احساسات و عواطف در برابر مضامین مشترک است.

مقدم خاطرنشان کرد: این نمایش به شیوه دایره‌ای یا میدانی که معمول نمایش‌های ایرانی است، اجراشده و تماشاگر می‌تواند از هر نقطه‌ای به تماشای نمایش بنشیند و لازم به ذکر است که این شیوه، یکی از سخت‌ترین شیوه‌های کارگردانی و بازیگری است؛ چراکه طراح و اجرا کننده باید به تمامی جوانب صحنه‌ای پرداخته و همچنین بازیگر در این شیوه از صحنه خارج نمی‌شود و تمامی تغییرات در مقابل چشمان مخاطب رخ داده که بر اصل صداقت ایرانیان استوار بوده که این عمل سبب فاصله‌گذاری نیز می‌شود.

این کارگردان اضافه کرد: فاصله‌گذاری که توسط برشت از شرق وام گرفته و به غرب اهدا شد، امروزه به خوبی در جهان شناخته شده و هدف ما احیای شیوه‌ها، آیین‌ها و سنت‌های ایرانی است که در هر لحظه این اثر رعایت شده است.

او با اشاره به اینکه افرادی که این نمایشنامه را خوانده‌اند، لذت چند برابری از اجرای این نمایش می‌برند، یادآور شد: بازیگران این نمایش هنر آموخته‌های بازیگری بوده و این نمایش مناسب مخاطبان ۱۲ سال به بالا است و با توجه به موضوع آن، برای همه اقشار نیز دارای جذابیت است. علاوه بر آن تمرین برای این نمایش از تیرماه ماه آغاز شد و لازم به ذکر است که یکی از اهداف آموزشی من در آموزش به هنرجوها، یادگرفتن نمایش‌های ایرانی است.

هملتانک؛ صحنه هنرنمایی زنان ایرانی

او اضافه کرد: در نمایش «کمدی تراژدی هملتناک»، دریا نصری، مهدیه قائدی، نازنین زهرا خزایی، المیرا سمیع، افروز بهزادی، سارا افشاری، سحر نجف‌پور، کیمیا واثقی، زینب خلیلی، گلچهره ناصح‌پور، غزل نظام‌زاده، صبا ترابی مقدم، هستی صدرانی، لیلا اکبری، ریحانه احمدی و مرضیه طلوئی به ایفای نقش پرداخته‌اند. هم‌چنین در این نمایش علی نوروزی به‌عنوان عکاس، فاطمه الماسی و افروز بهزادی به‌عنوان دستیاران کارگردان، هادی شبان به‌عنوان طراح نور حضور دارند.

مقدم ادامه داد: ساقی محمدرضایی به‌عنوان طراح و سازنده اکسسوری، ژینا قربانی به‌عنوان نوازنده تنبک، کیانا اسکندری به‌عنوان طراح گریم، گندم کروندی به‌عنوان طراح پوستر و بروشور و محمد الماسی به‌عنوان روابط عمومی در این نمایش فعالیت داشته و آلا موسوی، زهرا زفره‌ای و فاطمه گودرزی هماهنگی اجرا، محمد نادری ساخت، تنظیم و اجرای موسیقی و علی نوروزی ساخت تیزر و مدیا را بر عهده‌دارند.