نمایشگاه اصفهان پیشگام معرفی صنعت حلال در کشور می‌شود

در همین رابطه دنیای اقتصاد طی گفتگویی  با آقایان احمد رضا طحانیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین المللی استان اصفهان و  سعید قربانی رییس بخش روابط بین‌الملل و خارجی شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان به واکاوی علل تمرکز بیشتر نمایشگاه بر رویدادهای تخصصی به‌ویژه نمایشگاه صنعت حلال پرداخته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

مدیرعامل نمایشگاه بین المللی اصفهان :

یکی از رویدادهای تخصصی که هفته چهارم دی‌ماه ۱۴۰۲ را به خود اختصاص داده، صنعت حلال است، اشتباه نکنید، حلال فقط برای من و شمای مسلمان تعریف ندارد، امروز در جهان زنجیره صنعت حلال از مواد غذایی به‌سوی دیگر حوزه‌های کالایی و خدماتی گسترش پیداکرده و به‌نوعی سبک مصرف در بین بسیاری از مصرف‌کنندگان مسلمان و غیرمسلمان تبدیل‌شده است، بااین‌حال حلال هنوز برای تولیدکنندگان، صاحبان کسب‌وکار یا صادرکنندگان ایرانی آن‌طور که مثلا در چین یا اروپا شناخته‌شده، آشنا نیست، همین مساله  نقش نهادهای مرجع اقتصاد شهری همچون نمایشگاه بین‌المللی را برای توسعه صنعت حلال در استان اصفهان بیش‌ازپیش برجسته می‌کند، نقشی که می‌تواند به تقویت محورهای اقتصاد پساصنعتی در قرن بیست و یکم منجر شود.

هدف نمایشگاه  از برگزاری  رویدادهای تخصصی

2 copy

 نشست‌هایی که در نمایشگاه برگزار می‌شود مکمل هر رویداد به شمار می‌رود و هدف اصلی آن بالا بردن بنای محتوایی نمایشگاه است.

به گمان من این نشست‌ها  فرصتی برای متخصصان  هر کدام از  عناوین  نمایشگاهی  است تا  بتوانند با برگزاری و حضور در برنامه‌های جانبی از آن فرصت محدود و طلایی  سه‌چهارروزه نمایشگاه حداکثر استفاده را ببرند .غالبا در این نشست‌ها از قبل بررسی‌هایی  در مورد موضوع انجام شده در  نمایشگاه می‌شود و راهکارها و بررسی‌های لازم در مورد آن موضوع می‌شود و آسیب‌شناسی می‌شود و موضوع را سعی می‌کنند حل یا مشکل را عنوان کنند یا مشکلات را عنوان می‌کنند تا در گام‌های بعدی بتوانند آن‌ها را حل کنند . برای نمونه  طی نمایشگاه غذای حلال  قرار است تا دو  نشست  تخصصی برگزار شود  که یکی از آن‌ها نشست تخصصی صنعت حلال هست و یکی دیگر از آن‌ها کارگاه آموزشی پرتودهی مواد غذایی  باهدف افزایش امنیت غذایی است که همکاران انرژی اتمی قرار است برگزار کنند؛

سعید قربانی رییس بخش روابط بین‌الملل و خارجی شرکت نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان نیز در مورد هدف برگزاری نشست تخصصی صنعت حلال می‌گوید:

یکی از برندهای مطرح دنیا برند حلال است و متاسفانه در  کشور تنها به عنوان  یک برند شرعی به آن نگریسته می‌شود،  درصورتی‌که حلال امروز تبدیل به برندی تجاری شده. گفتنی است نما نام حلال را  کشور مالزی در سال 2004_2005  به دنیا معرفی کرده و از آن زمان سال‌به‌سال در برگیری آن   توسعه پیدا می‌کند ، در ابتدا کار با مواد غذایی و نوشیدنی شروع شد و بعد به صنایع‌دستی و در ادامه به توریسم ،صنایع دارویی ، پزشکی ، صنایع آرایشی بهداشتی تعمیم داده شد و امسال  هم به دیپلماسی حلال هم به آن اضافه‌شده است . ازآنجایی‌که به این مقوله و برند حلال بی‌توجهی شده و ناشناخته است ما سعی کردیم اولین نشست را به موضوع  تخصصی صنعت حلال اختصاص بدهیم با حضور صاحب‌نظران داخلی و خارجی و  هدف اصلی ما این است که در آینده  اصفهان را به قطب صنعت حلال کشور تبدیل کنیم .

1 copy

 از شرکت‌کنندگان این نشست‌ها به چه افرادی می‌توانید اشاره‌کنید؟

سخنرانان این نشست ازجمله افرادی همچون مدیرکل روابط بین‌الملل سازمان ملی استاندارد به‌عنوان سخنران و متولی اصلی برند حلال و همچنین یک مهمان ویژه و از چهره‌های سرشناس بین‌الملل از کشور مالزی  پروفسور رفیق صالح از تجربیات خود در این نشست خواهند گفت .  همچنین  میزبان سخنران حجت‌الاسلام کیانی مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در اداره کل دامپزشکی استان اصفهان که تحقیقاتی را در پیرامون ذبح شرعی  و حلال در کشورهای مختلف به عمل‌آورده‌اند  هستیم .  در خدمت آقای دکتر شریعتی نایب رییس گروه سلامت و بهداشت شورای اسلامی شهر اصفهان هستیم . همچنین یک ویدیو کنفرانس با مرکز تحقیقات سنگاپور پیرامون گردشگری حلال داریم  و از حضور  رییس هیئت‌مدیره انجمن  کارفرمایان ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع غذایی استان اصفهان پیرامون پتانسیل‌های استان در زمینه  صنعت حلال بهره خواهیم برد.

 حلقه  مفقودی این نشست‌ها چه چیزی است تا نتیجه نهایی  این جلسات به مرحله  اجرا برسد؟

مهم‌ترین نقطه‌ضعف این نشست‌ها نه‌تنها در اصفهان بلکه در کشور با آن روبرو هستیم نگاه  شوآف است ، در بسیاری موارد افراد  سعی می‌کنند یک نشست برگزار و خبر آن منتشر شود و بعد کار را رها می‌کنند.

ولی هدف  نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان از این نشست و رویدادهای تخصصی مشابه این است که  موارد طرح‌شده حتما عملیاتی شود؛ در این مورد خاص گام اول آن معرفی تخصصی صنعت حلال در استان اصفهان هست و در سال‌های بعدی عملیاتی خواهد شد . هدف اصلی ما  این است این برند حلال که متعلق به کشورهای مسلمان است و با توجه پتانسیل خوب فرهنگی و مذهبی ما بتوانیم در مبادلات تجاری از آن استفاده کنیم . نمایشگاه بر اساس سند استراتژیکی که دارد تلاش می‌کند تا فعالان و مدیران شرکت‌های حوزه‌های مختلف مرتبط با برند فعال را درگیر کند و آن‌ها را چه از بعد آموزشی و چه از بعد آشنایی با بازار سطح توانمندی‌های آن‌ها را بالا ببرد ، به‌عبارت‌دیگر در مرحله  اول باید با برند حلال  و جایگاه این برند در تعاملات تجاری دنیا  آشنا شوند و اینکه دنیا چه استفاده‌های از آن می‌کنند . در مرحله  بعد متوجه شوند در حوزه  کاری خودشان چه پتانسیل‌هایی و ظرفیت‌هایی در صنعت حلال وجود داشته که متاسفانه به آن نپرداختیم که فعال بشود و سال‌به‌سال آن‌ها را توسعه دهیم  شایان‌ذکر است در اختتامیه  نمایشگاه یک نشست آموزشی تخصصی خواهیم داشت با آقای دکتر شیرمردی معاون سازمان انرژی اتمی کشور .همچنین نشست پرتودهی مواد غذایی باهدف افزایش امنیت مواد غذایی که شرکت‌های مختلف می‌توانند در آن ثبت‌نام کنند.