احداث نیروگاه خورشیدی  باتوان 75 کیلووات در«ناژوان» کلید خورد

به گزارش دنیای اقتصاد ‌ مهدی قائلی با اشاره به اینکه سیاست مدیریت شهری در حوزه انرژی، کاهش مصرف، بهره‌وری انرژی و استفاده از انرژی‌های نوین است، اظهار کرد: در این راستا مدیریت ناژوان نیز این مهم را در دستور کار خود قرار داده و در قالب اجرای ۳پروژه نسبت به تحقق این سیاست در عمل اقدام کرده است.

او افزود: اولین پروژه در این خصوص اجرای سیستم روشنایی «جاده سلامت شماره یک» حدفاصل پارک میرزا کوچک خان جنگلی تا ایستگاه دوم تله سیژ به طول تقریبی ۳ هزار و ۵۰۰ متر و در ۳ گام اجرائی بوده است که در اوایل سال جاری با اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اجرا شده و به بهره برداری رسید. قائلی اظهار کرد: در این پروژه سیسـتم روشنایی قبلی که دارای اشکالاتی از جمله عدم نورکافی برای تامین روشنایی و امنیت مسیر برای استفاده و تردد شهروندان، عدم یکنواختی نور و میزان مصرف بالای انرژی پروژه با وجود ۱۰۰عدد پایه پروژکتور بود اصلاح شد که اکنون شاهد یکنواختی بیشتر، لوکس نوری بالاتر و پوشش نوری با وسعت بیشتر در جاده سلامت و محیط سبز حاشیه‌ای و مجاور آن هستیم.

کاهش مصرف برق ناژوان به میزان ۵۰ درصد

او بیان کرد: این موضوع ضمن افزایش ضریب آسایش و امنیت حضور و تردد برای شهروندان و کاربران عرصه، موجب بهره‌وری و کاهش مصرف برق به میزان حدود ۵۰ درصد در این مسیر شده است.

دومین عنوان پروژه‌ای در این خصوص، پروژه‌های بهینه‌سازی تاسیسات موتورخانه‌ها، در مجموعه مرکز تفریحی و گردشگری باغ پرندگان و ساختمان اداری اداره خدمات شهری و ساختمان اداری مدیریت در حاشیه شمال رودخانه و عرصه تحت عملکرد است که در این پروژه ضمن نوسازی تاسیسات مستهلک، نسبت به دوگانه سوز کردن مشعل‌ها که تاثیر مهمی در کاهش مصرف انرژی دارد با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اقدام کردیم که به یک مجموعه تاسیساتی پیشرفته تبدیل شد.

مدیر ناژوان ادامه داد: سومین عنوان پروژه نیز عملیات اجرایی احداث نیروگاه خورشیدی در عرصه ناژوان با توان تولیدی ۷۵ کیلو وات با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال است که پیش بینی می‌شود منجر به ابلاغ ۲۵٪ مازاد بر قرارداد بر اساس ضوابط و مقررات نیز به پیمانکار مربوطه ابلاغ شود و البته اعتبار مربوط به اجرای پنل‌های خورشیدی بر روی سازه و برقراری اتصالات و ارتباطات منتهی به بهره برداری نیز به این اعتبار اضافه خواهد شد.

به گفته قائلی این پروژه حرکت اجرایی نوینی است که بیانگر نگاه خاص مدیریت شهری و ناژوان در امر ممیزی انرژی و استفاده از انرژی‌های نو خواهد بود. او ادامه داد: این نیروگاه، با توجه به موقیت مکانی انتخابی که همجوار با مرکز گردشگری و مسیر عبوری شهروندان و گردشگران است، اثر مناسبی در راستای توسعه فرهنگ استفاده از این فنآوری در پروژه‌ها و موارد مشابه برای شهروندان و گردشگران خواهد داشت.