ساناز وفی copy

برای مثال، برخی از کشورها در حال حاضر از زیرساخت‌های بلاکچینی برای تسهیلات مراودات بین بانکی استفاده می‌کنند. برخی از کشورهای عربی مانند امارات و قطر در حال حاضر برای مبادلات بین بانکی خود از بلاکچین استفاده می‌کنند. بُعد دیگر استفاده از بلاکچین، اضافه کردن شاخه جدید بازار مالی در یک کشور است که بیشتر با بازار ارزهای دیجیتال(رمزدارایی‌ها) ارتباط دارد. هر کشوری که از تکنولوژی بلاکچین و بازار ارزهای دیجیتال به نحوی استفاده می‌کند، حجم پول قابل توجهی وارد آنها شده، فرصت مناسبی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

در مورد اینکه بلاکچین چه ویژگی‌ها و مزیت‌هایی دارد که می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند، باید گفت که کسب‌وکارها را باید در دو دسته نگاه کنیم. کسب‌وکارهایی که سنتی هستند و کمتر از بستر وب استفاده می‌کنند که بلاکچین شاید کمتر بتواند به آنها کمک کند. هر چند که در این بخش، تبلیغات را می‌توانیم به وفور ببینیم، اما بحث اصلی در این زمینه، توکنایز کردن است که بلاکچین با ارائه این ویژگی می‌تواند تا حد مناسبی، جریان مالی جدیدی را به کسب‌وکار سنتی اضافه کند و برای مشتریان آنها برنامه‌های تشویقی مناسبی بچیند. برای کسب‌وکارهای مدرن که بر بستر وب هستند، بلاکچین دو ویژگی اساسی دارد. مورد اول، بحث جذب سرمایه غیرمتمرکز است که به کسب‌وکارهای آنلاین در قالب وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها که به صورت استارت‌اپ ارائه می‌شوند، کمک ‌می‌کند و در سطح گسترده‌ای در کشورهای مختلف، از جمله کشور ما در حال انجام است. ویژگی بعدی بلاکچین برای این کسب‌وکارها، بحث نگهداری و پردازش داده است که آن را برای کسب‌وکارها ارزان می‌‌کند. پیش از این، داده‌ها باید توسط خود کسب‌وکارها نگهداری می‌شد که برای آنها مشکلاتی از جمله هزینه بالا در پی داشته‌است.

در حال حاضر، بلاکچین در سرویس‌های مالی و بانکداری در سراسر جهان بیشترین استفاده را دارد. پس از آن، صنعت سرگرمی قرار دارد که در چهار پنج سال اخیر به میزان قابل توجهی در آن مورد استفاده قرار گرفته است. زنجیره تامین و سلامت و بهداشت نیز جزو صنایعی هستند که از تکنولوژی بلاکچین استفاده می‌کنند. هر کدام از این موارد، نمونه‌هایی هستند که کشورهای مختلف، در مراودات بین کشوری برای ایجاد یک‌سری قوانین جدید که دولت‌ها از آنها استفاده می‌کنند، از بلاکچین بهره می‌گیرند. ما نیز قابلیت پیاده‌سازی چنین استفاده‌هایی را در کشور داریم و می‌توانیم از ظرفیت بلاکچین در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

در مورد مزایای استفاده از بلاکچین و رمزارزها در کسب‌وکارهای ایران باید بگوییم که هنوز نتوانسته‌اند به خوبی جای خود را پیدا کنند و مزایای خود را نشان دهند. چه کسب‌وکارهای سنتی و چه کسب‌وکارهایی که بر بستر وب هستند که می‌توانند به میزان قابل توجهی از ظرفیت بلاکچین و رمزارزها استفاده کنند، هنوز به درستی در این زمینه به موفقیت دست پیدا نکرده‌اند. دلایل اصلی این موضوع، بحث قانون‌گذاری و مجوز ندادن برای توکنایز کردن کسب‌وکار و همچنین ویژگی‌های مختلفی است که بلاکچین ارائه می‌دهد. همچنین نبودن درک و آگاهی و اطلاع‌رسانی درست در سطح کسب‌وکارها در کشور ما باعث شده کسب‌وکارها متوجه مزایا و ویژگی‌های بلاکچین نباشند. کشور ما در این مسیر، در ابتدای راه قرار دارد و فعلا نمی‌توان مشخص کرد که بلاکچین می‌تواند روی کسب‌وکارها تاثیر عمیقی داشته باشد و یا چنین امکانی وجود ندارد.

نبودن اطلاع‌رسانی و آموزش در سطح سازمانی و دانشگاهی در کشور باعث شده نتوانیم به درستی از تکنولوژی بلاکچین استفاده کنیم. همچنین، بی‌قانونی یا بدقانونی باعث شده که تکنولوژی بلاکچین و رمزارزها در ایران مغفول واقع شود. در این مسئله، ایران تنها نیست و گاهی حتی می‌توان گفت برخی کشورها وضعیت به مراتب بدتری دارند. زمانی که قانون درستی نباشد و امکان مجوز گرفتن و ساختار قانونمندی برای یک کسب‌وکار وجود نداشته باشد که بتواند به درستی از این صنعت استفاده کند، قطعا به سراغ آن نمی‌رود. با این حال، ما در این موضوع تنها نیستیم؛ در کشور ما، قدم‌های اولیه‌ای برای آن برداشته شده و امیدواریم این قضیه ادامه‌دار باشد.