11 copy

مجموع درآمد شرکت‌های بورسی طی هشت‌ماه امسال با افزایش 40درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل همراه بوده است. طی آبان‌ماه 259هزار میلیارد تومان فروش به ثبت رسیده که در مقیاس نقطه به نقطه نسبت به آبان سال قبل رشد 38درصدی را تجربه کرده است. این امر نشان می‌دهد صنایع بورسی بیش از رشد تورم، رشد درآمد داشته‌‌‌اند که بخشی از این موضوع ناشی از رشد مقدار فروش و بخشی دیگر به دلیل افزایش نرخ‌هایی که صورت گرفته، بوده است.

در این هفته مجلس عنوان کرد که دوره تجدید ارزیابی را از 5سال به 3سال کاهش می‌دهد که این خبر به تزریق جو مثبت سنگین در گروه خودروسازها منجر شد و توانست این صنعت را در جایگاه پنجم شرکت‌های دارای بیشترین بازدهی هفته قرار دهد. در صنایعی همچون آهن و فولاد که مدت زیادی از آخرین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌شان می‌‌‌گذرد و دارایی‌‌‌های مولد زیادی دارند، این خبر سبب ایجاد جو مثبت شد و این صنعت را در جایگاه سوم بیشترین بازدهی هفتگی قرار داد.

صنعت فعالیت مهندسی به رهبری شرکت «مپنا» در صدر بیشترین بازدهی هفتگی قرار گرفت؛ چرا که خبر تجدید ارزیابی و انعقاد تفاهم‌نامه یک‌هزار میلیارد تومانی با بنیاد مستضعفان در ابتدای پاییز، مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

پنج صنعت برتر هفته

بیشترین بازدهی کسب‌شده در بین صنایع بورسی، طی هفته دوم آذرماه به صنعت فعالیت مهندسی تعلق دارد.  این صنعت با متوسط نسبت قیمت به سود 8.4واحد، توانست طی این مدت بازدهی 9.9درصدی را نصیب سهامداران خود کند و هفته را با مجموع ارزش بازار نزدیک به 90هزار میلیارد تومانی به پایان برساند. اوایل مهرماه شرکت مپنا که مهم‌ترین شرکت فعالیت مهندسی محسوب می‌شود، اعلام کرد تفاهم‌نامه یک‌هزار میلیارد تومانی را برای تولید 30واگن مسافری با بنیاد مستضعفان امضا کرده است.

این موضوع موجب جو مثبت در این سهم از ابتدای پاییز شد و طی هفته اخیر با انتشار پیوسته اخبار تجدید ارزیابی، شرکت مپنا با توجه به دارایی تجدیدنشده بالایی که دارد، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت و هفته را با ثبت بازدهی نزدیک به 9درصد به پایان رساند.

رتبه دوم بیشترین بازدهی هفته اخیر به صنعت چاپ و نشر تعلق دارد. این صنعت که شامل تک‌سهم «چافست» است طی هفته دوم آذر با نسبت قیمت به سود هر سهم 12.1واحد و ثبت بازدهی 8درصدی، توانست هفته را با مارکت کپ یک‌هزار و 730میلیارد تومانی به پایان برساند. طی این هفته وزیر فرهنگ اعلام کرد تا سه‌ماه آینده ایران می‌تواند به تولید 125 تا 130هزار تن کاغذ برسد و در گام بعد خودکفایی کاغذ ایران و تولید کاغذ سبز از نیشکر محقق می‌‌شود. از آنجا که طی سال‌های اخیر یکی از معضلات اصلی چاپ و نشر کشور موضوع کمبود کاغذ و وارداتی بودن عمده آن بوده است، این خبر موجب ایجاد جو مثبت در «چافست» شد و در پی آن صنعت چاپ و نشر پس از مدت زیادی در بین سه‌صنعت برتر به لحاظ بازدهی قرار گرفت.

سومین صنعت برتر هفته اخیر به لحاظ بازدهی در بازار سهام، صنعت آهن و فولاد بود. با توجه به اینکه از آخرین مرتبه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی اکثر شرکت‌های فولادی مدت زیادی گذشته است، این صنعت طی هفته دوم آذرماه با خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد استقبال زیاد سرمایه‌گذاران قرار گرفت. بر این اساس متوسط بازدهی این صنعت طی مدت یادشده 8درصد به ثبت رسید، اما نسبت قیمت به سود هر سهم فولادی‌ها با توجه به اینکه همواره در محدوده‌های پایینی قرار دارد، در حال حاضر 6.3واحد است و ارزش بازار این صنعت طی آخرین روز معاملاتی به 918هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

چهارمین جایگاه جدول به صنعت کاشی و سرامیک تعلق دارد. این صنعت طی هفته اخیر با ثبت بازدهی 7.5درصد و نسبت قیمت به سود هر سهم 8واحد توانست هفته را با ارزش بازاری بالغ بر 13هزار میلیارد تومان به پایان برساند. طی هفته اخیر خبر مثبتی برای این صنعت منتشر نشد و جو غالبا مثبت آن به بحث ارزندگی قیمت و جایگاه تکنیکال آن بازمی‌گردد که موجب اقبال سرمایه‌گذاران به این صنعت شده است.

با توجه به جو غالبا مثبت بازار سهام طی هفته دوم آذر‌ماه، شش صنعت با ثبت متوسط بازدهی بین 6.5 تا 7درصد طی این مدت موفق شدند به‌صورت مشترک در جایگاه پنجم بیشترین بازدهی هفته قرار گیرند که عبارتند از: حمل‌ونقل از طریق خطوط راه‌آهن، خودرو، سرمایه‌گذاری، نساجی، تولید فلزات گرانبهای غیرآهن و حفاری.

صنعت پرحاشیه خودرو یکی از صنایع خبرساز این هفته بود. در ابتدای هفته طبق برخی شنیده‌ها اعلام شد که گروه بهمن به دنبال شکایت از سازمان حمایت به منظور احقاق حقوق سهامداران است. البته هنوز در درگاه رسمی کدال خبری در این مورد منتشر نشده است، اما این رای از این نظر مهم است که مسیر قانونی برای احقاق حق سهامداران خودرویی در قیمت‌گذاری دستوری را احیا می‌کند و احتمال عرضه محصولات خودروساز‌ها در بورس‌کالا را افزایش می‌دهد.

 این موضوع در کنار بحث کاهش دوره تجدید ارزیابی از 5سال به 3سال موجب ایجاد جو مثبت در صنعت خودرو شد. بر این اساس متوسط بازدهی ثبت‌شده خودروسازان طی هفته دوم آذرماه 6.8درصد است که با این تفاسیر تجمیع ارزش بازار این صنعت به 208هزار میلیارد تومان افزایش یافت. پنج‌صنعت دیگر که همچون خودروسازان در جایگاه پنجم بیشترین بازدهی هفته قرار دارند، عمدتا به دلیل ارزندگی قیمت و گزارش‌های خوب آبان‌ماه مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفتند و طی هفته گذشته خبر مهمی از این صنایع متشر نشد.

چهار صنعت با بازدهی متعادل

متوسط بازدهی صنایع بورسی در هفته دوم آذرماه سال‌جاری، 3.8درصد به ثبت رسیده است. چهار صنعت فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار، لیزینگ، خدمات رفاهی-برق (نیروگاه) و انبوه‌سازی املاک و مستغلات با ثبت متوسط بازدهی 3.5 تا 4درصد در اواسط جدول بازدهی هفتگی صنایع بورسی قرار گرفته‌اند.

فعالیت‌های مرتبط با اوراق بهادار که شامل بورس، فرابورس، بورس انرژی و بورس‌کالاست، یکی از صنایعی بود که طی هفته اخیر با ثبت متوسط بازدهی 3.7درصد موفق شد پس از چند ماه عملکرد ضعیف در اواسط جدول بازدهی صنایع بورسی طی هفته اخیر جای گیرد و هفته را با ارزش بازار 40هزار میلیارد تومانی به پایان برساند.

 زمزمه‌های مرتبط با انتشار محصولات خودروسازان در بورس‌کالا یکی از عوامل استقبال از سهم «کالا» بوده است. این مهم در کنار افزایش ارزش معاملات و ورود پول حقیقی طی هفته اخیر به بورس و فرابورس موجب تحقق بازدهی مثبت دو سهم بورس و فرابورس و به دنبال آن رشد متوسط بازدهی این صنعت در هفته اخیر شد.

طی این هفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد از ابتدای اجرای طرح نظارت بر عملکرد بنگاه‌های املاک استان تهران در اوایل تابستان تا به امروز قیمت مسکن به‌طور متوسط 20درصد کاهش یافته است.

افت متوسط 20درصدی در کنار وجود رکود پابرجا بر مسکن، موجب شده است تا استقبال سرمایه‌گذاران از صنعت انبوه‌سازی املاک و مستغلات چشمگیر نباشد و این صنعت با ثبت بازدهی 3.5درصد عملکردی متعادلی همچون متوسط بازدهی صنایع بورسی را طی هفته اخیر به ثبت برساند.

بانک‌ها و موسسات از دیگر صنایعی بودند که طی هفته اخیر با خبر تجدید ارزیابی با استقبال بالای سرمایه‌گذاران مواجه شدند. با توجه به وجود املاک و دارایی‌های غیرمولد زیادی که بانک‌ها در اختیار دارند، خبر تجدید ارزیابی دارایی موجب شد تا سرمایه‌گذاران روی خوش به بانک‌ها نشان دهند. متوسط بازدهی ثبت‌شده بانکی‌ها در هفته اخیر 3.1درصد بود و مجموع ارزش بازار بانکی‌ها در آخرین روز معاملاتی به بیش از 494هزار میلیارد تومان رسید.

چهار رأس منفی جدول بازدهی صنایع

از میان 52صنعت بورسی، طی هفته دوم آذرماه تنها چهار صنعت، این هفته را با ثبت متوسط بازدهی منفی به پایان رساندند که عبارتند از: محصولات لبنی، نوشیدنی، پیمانکاری صنعتی و حمل‌ونقل بار زمینی.  طی هفته اخیر براساس گزارش‌های آبان‌ماه، رکورد ماهانه میزان جابه‌‌‌جایی کالا در جاده‌های کشور شکسته شد.  بر این اساس در آبان‌ماه امسال با حمل 50میلیون تن کالا در جاده‌های کشور رکورد سال‌جاری شکسته شد. طی هشت‌ماه امسال بیش از 375میلیون تن کالا در قالب بیش از 24میلیون سفر از طریق جاده‌های کشور رشد 12.5درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. با این حال صنعت حمل‌ونقل زمینی با توجه به وجود معضلات قیمت دستوری و استهلاک بالا، طی هفته دوم آذر در قعر جدول بازدهی قرار گرفت و گزارش‌های آبان امسال نتوانست منجی این صنعت باشد.

دو صنعت آشامیدنی و محصولات لبنی از زیرمجموعه گروه غذایی، در قعر جدول قرار گرفتند. در گزارش‌های آبان‌ماه از زیرگروه‌های صنعت غذایی، دو گروه سایر محصولات غذایی و شیرینی‌‌‌جات در آبان‌ماه رکورد درآمد سال‌جاری خود را شکستند، اما صنایع آشامیدنی و لبنی‌‌‌ها گزارش‌های آبان چندان جالبی نداشتند و این موضوع موجب افت تقاضای سرمایه‌گذاران نسبت به این دو صنعت شد.