در این شرایط کلیه بازارهای مالی دچار نوسانات متعدد نشات‌گرفته از اخبار و اتفاقات اقتصادی و سیاسی می‌شوند. اخبار درون شرکتی و ریسک‌های غیر‌سیستماتیک در بسیاری مواقع به صورت کوتاه‌مدت اثر خود را بر صنایع مشخص می‌گذارند و می‌توانند نوسان بخصوصی در بازار ایجاد کنند. اما مولفه‌های اقتصادی و ‌‌‌ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک با اثر بنیادی و اساسی، بسیاری از اوقات در بلندمدت تاثیر خود را بر گزارش‌های‌ مالی شرکت‌ها و عملیات آنها خواهند گذاشت. باید یادآور شد که چنین اخباری اثر کوتاه‌مدت نیز بر بازار می‌گذارد که در غالب واکنش‌های هیجانی سهامداران در بازار مشاهده می‌شوند.

در این بین، روز گذشته شاخص کل بورس تهران، با کاهش ارتفاع ۰.۰۵درصدی همراه شد و در پایان ساعات معاملاتی روز گذشته در سطح ۲میلیون و ۱۸۵‌هزار واحدی قرار گرفت.

افت حدود یک‌‌هزار واحدی نماگرهای اصلی در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن با رشد ۰.۰۹درصدی، روبه‌رو شد و در پایان روز معاملاتی در سطح ۷۶۲‌هزار و ۳۳۹واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، حدود ۰.۱۳درصد سرخ‌پوش شد و در سطح ۲۶‌هزار و ۲۹۸واحدی کار خود را به پایان رساند. نمونه بارز این نوسانات نرخ ارز است که با افت‌وخیز خود تا حدودی بر نحوه تغییرات قیمتی سهام، تاثیر می‌گذارد و شاخص کل نیز که به نظر نمی‌رسد معیار مناسبی برای تحلیل روند بازار باشد، با چنین نوسانات هیجانی تحریک می‌شود و روند غیرمنطقی به خود می‌گیرد، در صورتی که روند پرتفوی سهامداران چندان براساس روند شاخص کل بورس تغییر نمی‌کند. تغییرات تورمی و نرخ ارز به‌عنوان دو محرک اصلی تاثیرگذار بر بازار، سهامداران را متوجه ارزندگی بازار سهام می‌کند؛ چرا که در صورتی که نوسان خاصی در نرخ ارز به وجود بیاید می‌توان نسبت به تغییر روند رکودی بازار امیدوار بود. فعالیت کدهای حقیقی و حقوقی را نیز برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید ذیل روند بازار در نظر گرفت؛ چرا که سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با وجود نقدینگی فعالی که در اختیار دارند در دوران رکودی در شرایط ارزندگی بسیاری از نمادها می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار اقدام کنند. همچنین هیجان و ترس سرمایه‌گذاران هیجانی در شرایط تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیک افرایش می‌یابد. در چنین فضای پرریسکی نمی‌توان تنها به استراتژی‌های بلندمدت پایبند بود، بلکه باید به استراتژی‌های شخصی‌سازی‌شده هم پایبند بود. از لحاظ مبنای بنیادی بازار شرایط مطلوبی دارد و می‌توان نسبت به آینده بازار امیدوار بود.