واسطه‌های تجارت غلات، از جمله شرکت آرچر دنیلز میدلند و شرکت بانج، اعلام کردند که میزان تقاضا برای محصولات زراعی، روغن‌های گیاهی و خوراک دام در سال ۲۰۲۳ همچنان قوی خواهد بود. به گفته دست‌اندرکاران بازار، انتظار می‌رود چین با کاهش محدودیت‌های کووید-۱۹ در این کشور، واردات محصولات خود را افزایش دهد. فروشندگان بذر و آفت‌کش نیز می‌گویند این نیروها باید از قیمت محصولات حمایت و کشاورزان را با پرداخت‌های نقدی تقویت کنند و این امر آنها را قادر می‌سازد تا برای کالاهای با قیمت بالاتر هزینه کنند.

گرگ هکمن، مدیر اجرایی Bunge در تماسی با تحلیل‌گران روز چهارشنبه اظهار کرد: ما انتظار داریم که محیط بازار مشابه سال ۲۰۲۲ باشد. این شامل عرضه جهانی محدود محصولات و تقاضای قوی است. این شرکت آمریکایی یک شرکت کشاورزی و مواد غذایی است که دفتر مرکزی آن در سنت لوئیس، میسوری، ایالات متحده واقع شده است. بانج علاوه بر اینکه یک صادرکننده بین‌المللی سویاست، در فرآوری مواد غذایی، تجارت غلات و کود نیز فعالیت دارد و به شدت با کارگیل و آرچر دنیلز میدلند رقابت می‌کند. این شرکت تقریبا ۳۲هزارکارمند در ۴۰ کشور جهان دارد.

پس از اینکه قیمت‌های پایین محصولات کشاورزی باعث کاهش درآمد کشاورزان و سود شرکت‌های فعال در این صنعت برای سال‌های قبل از پاندمی شده بود، اما بعد از آن مجموعه‌‌‌ای از برداشت‌‌‌های ضعیف و افزایش تقاضای پس از کووید-۱۹، باعث افزایش سود کشاورزان شد. طی سال گذشته، ذخایر جهانی غلات به دلیل آب و هوای نامناسب در بخش‌‌‌های خاصی از جهان و همچنین جنگ روسیه در اوکراین، یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده غلات، کاهش یافته است. کاهش عرضه باعث افزایش قیمت ذرت و گندم شد و کمک کرد درآمد خالص مزرعه‌داران ایالات متحده به بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر برسد.

از طرف دیگر تاجران غلات و شرکت‌های فرآوری دانه‌های روغنی، مانند ADM و Bunge، تمایل شدیدی به برطرف کردن معضل کمبود عرضه محصولات و نوسانات تجاری در بخش‌هایی از جهان دارند. شرکت ADM ماه گذشته گزارش داد که سود سال ۲۰۲۲ آن نسبت به سال قبل ۶۰‌درصد افزایش یافته  و این در حالی است که Bunge نیز در روز چهارشنبه افزایش ۸ درصدی را در سود تعدیل‌شده سالانه خود ثبت کرد. به نظر می‌رسد برخی از محدودیت‌های عرضه محصولات کشاورزی که قیمت‌ها را در سال گذشته افزایش داده بود، شروع به کاهش کرده است. بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی ایالات متحده، صادرات غلات اوکراین به عنوان بخشی از قرارداد صادراتی با روسیه از بنادر دریای سیاه از سر گرفته شده، اگرچه هنوز سطح صادرات نسبت به گذشته پایین‌تر است. خوان لوسیانو، مدیرعامل ADM به تحلیلگران گفت: با توجه به نتایج استثنایی که در سال گذشته داشتیم. چشم‌انداز این صنعت در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال گذشته، برای ما در محدوده بسیار قوی قرار دارد. همچنین دست‌اندرکاران بازار می‌گویند تقاضا برای خوراک دام و روغن سویا برای سوخت‌‌‌های زیستی در ماه‌‌‌های اخیر باعث افزایش سود شرکت‌های کشاورزی شده است و انتظار می‌رود که این روند ادامه یابد. به گفته مدیران بخش کشاورزی، چین نیز احتمالا با بازگشایی بخش‌‌‌هایی از اقتصاد خود، واردات خود را افزایش خواهد داد.

آقای لوچیانو از مدیران ADM اظهار کرد که چین تقاضای متوقف‌شده‌ای برای محصولات کشاورزی دارد، مشابه آنچه اقتصاد ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد. به گفته تحلیلگران شرکت خدمات مالی StoneX، فروش و صادرات ایالات متحده به چین در صورت افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک بین دو کشور ممکن است به خطر بیفتد. مدیران شرکت‌های کشاورزی نیز می‌گویند انتظار می‌رود کشاورزان امسال کاشت محصولات خود را افزایش دهند تا از قیمت بالای غلات بهترین استفاده را ببرند و هزینه‌های بالاتر تحمیلی خود را جبران کنند. طبق گفته Farm Progress، بخشی از شرکت تحقیقاتی Informa، انتظار می‌رود که در سال‌جاری سطح زمین‌های زیر کشت از ۹۰ میلیون هکتار فراتر رود که حدود ۲‌درصد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. مدیران شرکت بذر و آفت‌‌‌کش می‌گویند که بازارهای قوی‌تر برای محصولات، به درآمد کشاورزان کمک می‌کند و آنها با جدیت از قیمت‌های بالاتر برای محصولات کشاورزی این شرکت‌ها حمایت می‌کنند. چاک ماگرو، مدیرعامل شرکت Corteva در اوایل ماه جاری در تماسی با تحلیل‌گران گفت: کشاورزان از نظر مالی در وضعیت خوبی هستند و نقدینگی قوی دارند. این شرکت افزایش ۷ درصدی در فروش بذرهای زراعی را برای سال مالی ۲۰۲۲ و یک افزایش دو‌رقمی را برای آفت‌کش‌ها و سایر محصولات کشاورزی خود گزارش کرد. این شرکت همچنین خاطرنشان کرد که قیمت‌های آن در سه‌ماه منتهی به ۳۱ دسامبر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۲‌درصد افزایش یافته است.

از طرف دیگر تغییرات آب و هوایی می‌تواند سود کشاورزان را دستخوش تغییرات کند. به گفته تحلیلگران فدراسیون مزارع آمریکا، سال‌ها خشکسالی که قیمت یونجه و گندم را بالاتر برده است، ممکن است پس از زمستانی با بارش شدید برف و باران در بخش‌‌‌هایی از غرب ایالات متحده کاهش یابد. بر اساس گزارش ماه فوریه وزارت کشاورزی ایالات متحده، درآمد خالص صنعت کشاورزی ایالات متحده در سال‌جاری ۱۳۷ میلیارد دلار پیش‌بینی شده است که ۱۶‌درصد نسبت به سال گذشته که به بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر رسیده بود، افزایش خواهد داشت و از ۱۴۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ کاهش خواهد یافت. همچنین پیش‌بینی می‌شود کل هزینه‌‌‌های تولید در سال ۲۰۲۳ حدود ۴‌درصد افزایش یابد. درآمد مزرعه‌داران در سال‌جاری همچنان بالاتر از میانگین ۲۰ساله ۱۰۸ میلیارد دلاری دلار تعدیل‌‌‌شده بر اساس تورم خواهد بود. جی دیبرتین، مدیر اجرایی شرکت CHS، یک تعاونی کشاورزی و حمل‌ونقل عمده غلات و خرده‌فروشی محصولات کشاورزی مستقر در مینه‌‌‌سوتا، گفت: قیمت کودها نسبت به قیمت‌های بی‌‌‌سابقه یک سال قبل کاهش یافته، اما کماکان بالاتر از میانگین‌‌‌های تاریخی باقی مانده، در حالی که قیمت انرژی، نیروی کار، زمین و هزینه‌‌‌های تجهیزات برای کشاورزان همچنان بالاتر است. دبرتین گفت: ۲۰۲۲ سال فوق‌‌‌العاده خوبی برای بسیاری در صنعت کشاورزی بود. انتظار می‌رود برخی از درآمدها در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد، اما هنوز هم سال بسیار خوبی برای این صنعت پیش‌بینی می‌شود.