سه روز در بهشت گمشده کردستان

با صرف صبحانه در پالنگان‌، گشت‌وگذار در روستا جزو برنامه تورها به مقصد اورامانات است، در این گشت‌وگذارهاست که می‌توان معماری خانه‌ها را با دقت بیشتری دید‌، با اهالی روستا صحبت کرد و از محصولاتی که در باغات و زمین‌های کشاورزی آنجا توسط مردم کشت شده است، خریداری کرد. پس از این گشت‌زنی نوبت برنامه بعد می‌رسد که حرکت به سمت سنندج است.‌ این شهر انواع جاذبه‌ها را در خود جای داده است. در سنندج هم می‌توان به خانه‌های قدیمی این شهر سر زد که موزه این شهر هم در یکی از آنها قرار گرفته است. برخی آثار تاریخی کشف شده در این منطقه نظیر آنچه از غار قوری‌قلعه به دست آمده را در موزه شهر سنندج می‌توان دید. برنامه بعد در این شهر صرف ناهار در آن است. خوشبختانه توسعه گردشگری باعث شده برخی غذاهای محلی در رستوران‌های سنندج سرو شوند. برای پیش غذا می‌توانید کلانه سفارش دهید. کلانه یکی از نان‌های محلی این منطقه است که با سبزیجاتی مانند پیازچه روی ساج پخته می‌شود.

خورشت ریواس به واسطه کوهستانی بودن منطقه از دیگر غذاهای بومی این منطقه است که هواداران زیادی هم دارد. «قایرمه» که نوعی کنگر سوخاری است را هم می‌توان در سنندج سفارش داد. آش عدس بلغور ترکیبی از سیب‌زمینی، عدس، بلغور گندم و ادویه است و آش دوغه وا که آن را با برنج، بلغور، سبزی خشک شده، نخود و کوفته ریزه درست می‌کنند،‌ از دیگر غذاهای بومی این شهر است. آش گزنه از دیگر آش‌هایی است که در تهیه آن از گیاهان معطری مثل گزنه، پونه و کاکوتی استفاده می‌شود و در دسته خوراک کردی قرار دارد. با صرف ناهار تورها به سمت مقصد بعدی حرکت می‌کنند که همان شهر مریوان است. در این شهر است که گردشگران اتاق‌های خود را تحویل گرفته و با استراحتی کوتاه عازم دریاچه زریوار می‌شوند. دریاچه زریوار بزرگ‌ترین دریاچه شیرین غرب کشور است که در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. جالب اینجاست که هیچ رودی به زریوار نمی‌ریزد و آب آن از چشمه‌هایی که از کف دریاچه می‌جوشند تامین می‌شود. در سال‌های اخیر زریوار به یکی از جاذبه‌های اصلی مریوان بدل شده و بسیاری از گردشگران در کنار این دریاچه ماهی‌هایی که محلی‌ها از دریاچه می‌گیرند و کباب می‌کنند را تست می‌کنند. برخی هم ترجیح می‌دهند به جای گشت‌وگذار در اطراف دریاچه به سمت بازارهای مریوان بروند و خریدهایشان را از بازار این شهر انجام دهند.

صبح روز بعد برنامه تورها به سمت روستای سنگی اورامان تخت است، برای رسیدن به این منطقه باید از گردنه ژالانه گذشت. گردنه‌ای که چندان زیباست که کمتر کسی می‌تواند از دیدن آن چشم بپوشد. در این بخش از سفر تورها معمولا گشت و گذار در بافت اورامان تخت را در برنامه‌شان در نظر می‌گیرند و گردشگران هم ترجیح می‌دهند از فروشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغاتی که در منطقه برپاست خرید کنند. در سال‌های اخیر به ویژه تعداد این فروشگاه‌ها بسیار بیشتر شده و انواع و اقسام صنایع‌دستی ایرانی و غیرایرانی و محصولات باغی و دامی را به گردشگران عرضه می‌کنند. صرف ناهار در این روز در یکی از رستوران‌های منطقه خواهد بود و عصر گردشگران بار دیگر به مریوان بازمی‌گردند. چنانچه افرادی نتوانسته باشند روز قبل خریدشان را انجام دهند،‌ در این روز می‌توانند به خریدشان برسند و بقیه نیز فرصت دارند تا گشتی در مریوان بزنند.

آخرین مقصد سفر به کردستان در اغلب تورها روستای نگل است. این روستا که در ۶۵ کیلومتری مسیر سنندج - مریوان قرار دارد با قرآنی که بر پوست آهو نوشته شده شناخته شده است و هر ساله جمعیت زیادی از گردشگران برای مشاهده آن به این منطقه سفر می‌کنند.  اگر مبدا سفر تهران باشد و اکنون مسیر بازگشت را به سمت همین شهر در نظر بگیریم در ادامه سفر می‌توان در همدان از آرامگاه ابن سینا و بابا طاهر عریان دیدن کرد و در لاله‌جین که به عنوان یکی از قطب‌های سفال شناخته شده گشتی زد و سوغات خرید.  تورهایی که به مقصد اورامانات از مبدا تهران وجود دارند برای چهار روز و سه شب و اقامت در هتل هزینه‌ای معادل سه میلیون تومان در نظر می‌گیرند. تورهایی که اقامتگاه بوم گردی را جایگزین هتل کرده‌اند هزینه تور به ازای هر نفر را دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان عنوان کرده و برخی تورها نیز این هزینه را تا سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با خدماتی نظیر تعداد وعده‌های غذایی بیشتر و .. اعلام کرده‌اند.