ضرورت مطالعه ایمنی از سیلاب برای شهرک‌‌های صنعتی گلستان

سیدمحسن حسینی در این نشست اظهار کرد: نیمی از صنایع استان در شهرک‌‌ها و نواحی صنعتی استقرار دارند، بنابراین جمع‌‌آوری آب باران در محدوده فضای عایق شهرک‌‌ها و به‌ویژه در خود هر واحد صنعتی می‌تواند بخشی از آب موردنیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها را تامین کند. وی افزود: سامانه انتقال آب صنعت از سدها به صنایع شمال و شمال غرب استان برای صنایع تبدیلی و غذایی نیز از موضوعات مهمی است که نیاز به پیگیری برای اجرا دارد.

حسینی در خصوص تصفیه و بازچرخانی پساب‌‌های صنعتی ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده، تصریح کرد: با توجه به نگرانی‌هایی که در خصوص کمیت و کیفیت منابع آب زیرزمینی و سطحی در استان وجود دارد، نیاز است استفاده از پساب و بازچرخانی آب در شهرک‌‌هایی که عملیاتی نشده انجام شود. عضو هیات مشورتی استاندار گلستان اظهار کرد: در خصوص جایگزینی آب‌‌های نامتعارف در شهرک‌‌هایی که امکان آن وجود دارد، مناسب است شرکت شهرک‌‌های صنعتی با هماهنگی شرکت‌های آب منطقه‌‌ای و آب و فاضلاب این کار را تسریع کند. مدیرعامل شرکت شهرک‌‌های صنعتی استان در این نشست اظهار کرد: در زمینه تامین، کیفیت و مصرف و دیگر مسائل مرتبط با آب، دستگاه‌‌های مختلف اقدامات خود را انجام می‌دهند، اما وجود یک کارگروه برای مدیریت یکپارچه منابع آب می‌تواند اقدامات را هدایت کند.

رضا شهمرادی گفت: در زمینه‌‌های مختلف مسائل زیربنایی مثل سامانه انتقال آب صنعت و خطوط انتقال پساب‌‌های تصفیه شده برای شهرک‌‌ها، طبق ماده ۸۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۲ و ماده ۵۴ قانون احکام دائمی برنامه‌‌های توسعه کشور، برخی دستگاه‌‌ها تکالیف و اختیاراتی دارند که انجام این تکالیف، در مدیریت منابع آب شهرک‌ها بسیار موثر است. وی افزود : البته از پساب تصفیه شده در صنایع غذایی نمی‌توان استفاده کرد ولی در صنایعی که قابلیت استفاده دارند، هماهنگی‌هایی با شرکت‌های متولی آب و پساب در حال انجام است. شهمرادی گفت: با توجه به اینکه صنعت در استان توانمندی کمی دارد، لازم است دستگاه‌‌های دولتی در زمینه‌های زیرساختی به این بخش یاری بیشتری برسانند.