دبی می‏‏‌تازد

 بر اساس آخرین آمار دپارتمان اقتصاد و گردشگری  دبی، عملکرد بخش گردشگری و تعداد بازدیدکنندگان بین‌المللی در ۱۰ ماه نخست سال‌جاری نشان از موفقیت دبی در جذب ۱۳.۹ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر سال‌جاری دارد. این در حالی است که در مدت مشابه سال ۲۰۲۲ دبی حدود ۱۱.۴ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی دریافت کرده بود. به‌‌‌طور کل، این شهر با جذب ۱۳.۹ میلیون گردشگر ورودی، افزایش ۲۲درصدی را در مقایسه با سال گذشته تجربه کرده است. حتی طی ۱۰ ماه نخست امسال توانست از سطح قبل از کووید-۱۹ فراتر رود و رشد ۳ درصدی داشته باشد. تعداد بازدیدکنندگان دبی در ۱۰ ماهه سال ۲۰۱۹ حدود ۱۳.۵ میلیون گردشگر ورودی به ثبت رسیده بود. بر اساس گزارش امارات الیوم از منابع رسمی این کشور، دبی در حالی که همچنان به عملکرد قوی خود در تعداد کل بازدیدکنندگان نسبت به سال گذشته ادامه می‌دهد، تعداد بازدیدکنندگان آن بر اساس شاخص‌‌‌هایی همچون تعداد اتاق هتل‌‌‌ها، شب‌‌‌های رزرو شده و میانگین روزانه حتی از سطح پیشاکرونا فراتر رفته است.

دبی در نیمه اول امسال با ۲۰درصد رشد سالانه از سطح بازدیدهای بین‌المللی قبل از همه‌گیری فراتر رفت. افزایش چشمگیر بازدیدکنندگان ورودی را که در نیمه اول سال ۲۰۲۳ توسط دبی ثبت شد، باید به‌‌‌عنوان یکی از درخشان‌‌‌ترین نقاط قوت دبی نه‌تنها در بخش گردشگری، بلکه در چشم‌‌‌اندازی وسیع‌‌‌تر یعنی اقتصاد جهانی قلمداد کرد. آخرین داده‌‌‌های منتشر شده توسط دپارتمان اقتصاد و گردشگری دبی نشان می‌دهد این شهر به طور پیوسته به سمت تبدیل شدن به پربازدیدترین مقصد جهان پیش می‌رود. این موفقیت را باید ناشی از آینده‌‌‌نگری سیاستگذاران دبی دانست، که چشم‌‌‌انداز و سیاست‌‌‌های محتاطانه، مقاومت آن را در برابر چالش‌‌‌های جهانی تقویت کرد و آن را قادر ساخت تا با سرعت بیشتری نسبت به سایر بازارها به حالت اول بازگردد. در حالی که رشد بازدیدهای بین‌المللی باعث تقویت دبی به عنوان یک مقصد اصلی گردشگری جهانی می‌شود، موقعیت ویژه آن نیز به‌‌‌عنوان یک مرکز محوری برای تجارت و سرمایه‌گذاری به‌‌‌شمار می‌رود.

دبی از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۳ پذیرای ۸.۵ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی بود که از رقم ۸.۳ میلیون گردشگر قبل از همه‌گیری در نیمه اول ۲۰۱۹ بیشتر بوده است. این رکورد، دبی را به هدف برنامه اقتصادی دبی۳۳ برای تبدیل شدن به سه شهر برتر جهان نزدیک‌‌‌تر کرده است. بخش گردشگری به‌‌‌عنوان ستون اصلی اقتصاد دبی همچنان نقش کلیدی در تحقق آرزوهای آینده آن ایفا خواهد کرد. این گزارش نشان می‌دهد که دبی یکی از مقاصد منتخب برای مسافران جهانی باقی خواهد ‌‌‌ماند، زیرا هتل‌‌‌های این شهر از تمام معیارهای پیش از همه‌گیری در میزان اشغال اتاق‌‌‌ها، مدت اقامت مهمانان و... بهتر عمل می‌کنند. عملکرد هتل‌‌‌های دبی از سطوح قبل از همه‌گیری در تمام معیارهای هتلداری در نیمه اول ۲۰۲۳ بهتر است.

بر اساس آخرین داده‌های وزارت اقتصاد و گردشگری دبی، این شهر حتی توانست در فصل تابستان که به لحاظ گرمای بالای منطقه، کمتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، در بازه زمانی ژوئن تا اوت، پذیرای ۳.۷ میلیون توریست بین‌المللی باشد و رشد ۲۵.۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته را ثبت کند. طبق این داده‌‌‌ها، دبی نه‌تنها جایگاه خود را به عنوان یک مقصد تابستانی در مقایسه با سطوح سال گذشته تقویت کرده است، بلکه تعداد بازدیدکنندگان تابستانی امسال نیز از سطوح ثبت‌شده پیشاکرونا فراتر رفته است. در سال ۲۰۱۹، تعداد کل بازدیدکنندگان، در بازه زمانی ژوئن تا اوت ۳.۶ میلیون بازدیدکننده بود.

بر اساس آمارهای ارائه‌ شده، متوسط ضریب اشغال هتل در تمامی موسسات فعال دبی به ۷۶‌درصد رسیده است، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۲، حدود ۷۱درصد و در سال ۲۰۱۹، معادل ۷۴‌درصد به ثبت رسیده بود. داده‌‌‌های امسال، تاییدکننده تقاضای قوی برای هتل‌‌‌ها در این شهر است. داده‌‌‌ها نشان می‌دهند، تعداد شب‌‌‌ها (اتاق‌‌‌های رزروشده) به حدود ۳۴.۲ میلیون شب اقامت در مقایسه با ۳۰.۴ میلیون شب اقامت در مدت مشابه رسیده است که نسبت به مدت اقامت مهمانان در پایان اکتبر ۱۲.۵‌درصد افزایش داشته است. همچنین، مدت اقامت مهمانان دبی تا پایان اکتبر سال‌جاری ۳.۸ شب به ثبت رسیده است در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴ شب بوده است.

بازارهای اصلی

داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که هند با ثبت حدود ۲ میلیون بازدیدکننده بین‌المللی در بازارهای صادراتی به دبی در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ پیشتاز است و پس از آن «بریتانیا» با بیش از ۹۵۴هزار بازدیدکننده قرار دارد. همچنین تعداد کل بازدیدکنندگان از بازار عربستان به حدود ۹۳۰هزار بازدیدکننده و روسیه ۹۱۷‌هزار گردشگر ورودی رسیده است. عمان نیز با ثبت حدود ۸۶۰هزار بازدیدکننده در رتبه پنجم قرار گرفت و پس از آن ایالات متحده با حدود ۵۸۲هزار گردشگر در جایگاه ششم و پس از آن چین با حدود ۵۲۲هزار بازدیدکننده در رتبه هفتم قرار دارند. آلمان با ثبت ۴۵۳‌هزار گردشگر در رتبه هشتم، ایران با حدود ۳۳۳‌هزار بازدیدکننده نهم و پاکستان با حدود ۲۸۶‌هزار بازدیدکننده در رتبه دهم قرار گرفتند.

گزارش ماهانه منتشر‌شده توسط وزارت اقتصاد و گردشگری در دبی نشان می‌دهد، اروپای غربی از نظر منبع بازدیدکنندگان از دبی، بر اساس منطقه جغرافیایی، رتبه اول را کسب کرده، که ۱۹‌درصد از کل بازدیدکنندگان را در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است، پس از آن منطقه جنوب آسیا با حدود ۱۸ درصد، منطقه شورای همکاری خلیج فارس ۱۶درصد، منطقه قفقاز و کشورهای اروپای شرقی۱۳‌درصد و  خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای شمال و جنوب شرق آسیا با‌ ۸درصد   قرار دارند. همچنین، سهم قاره آمریکا به ۷ درصد، آفریقا ۴‌درصد و منطقه استرالیا به ۲‌درصد رسیده است.

بنابراین باید گفت، دبی از تمام ظرفیت‌‌‌های خود برای جذب هرچه بیشتر گردشگر از سراسر جهان استفاده می‌کند و در این راستا، طی دو سال اخیر به‌‌‌عنوان یکی از اصلی‌‌‌ترین میزبان‌‌‌های رویدادهای بین‌المللی محسوب می‌‌‌شد و حتی با آنکه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نبود، اما بیشترین سهم از مسافران جام جهانی را به خود اختصاص داد. دبی در آخرین رویدادی که میزبان آن بود، ۹۷هزار نفر را طی مدت دو هفته برای برگزاری کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل (کاپ۲۸) پذیرا شد و از این رویداد، درآمد قابل‌توجهی در تمامی بخش‌‌‌های گردشگری کسب کرد. دبی و به‌‌‌طور کل امارات که پس از همه‌گیری کرونا به یک مقصد اصلی برای گردشگران خارجی تبدیل شده است، حتی باوجود بحران‌ها و چالش‌‌‌های بین‌المللی در ابعاد ژئوپلیتیک و اقتصادی، با تبدیل کردن تهدیدها به فرصت، گردشگری و به موازات آن اقتصاد خود را بیشتر از گذشته تقویت کرد. و حال که اکثر کشورهای پیشرو جهان دغدغه رسیدن به شرایط پیش از کرونا در صنعت گردشگری را دارند، دبی به آینده این بازار می‌‌‌نگرد و گام‌‌‌های بلندی برای رسیدن به توسعه پایدار برداشته است.