گروه گردشگری: نمایندگان گروه هتل‌های اینترکنتینانتال ترکیه با سفر به ایران، قرار است ظرف مدت ۲ ماه آینده ضمن بررسی‌های کارشناسی، تصمیمات لازم را برای احداث ۱۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در شهرهای مختلف کشور اتخاذ کنند. به این ترتیب تفاهم‌نامه گردشگری ایران و ترکیه یک گام به عملی شدن نزدیک‌تر می‌شود.به گزارش «دنیای اقتصاد»، به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بخش تامین هتل و مراکز اقامتی، ایجاد هتل‌های ۴ و ۵ ستاره و افزایش ۳ برابری این هتل‌ها در دستور کار این سازمان است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید طی ۱۰ سال آینده سالانه ۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره به مراکز اقامتی ما اضافه شود.این درحالی است که هم‌اکنون با افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور، ایران با کمبود هتل‌های ۴و۵ستاره مواجه است و این موضوع همواره مورد گلایه آژانس‌ها بوده است.حالا به گزارش «ایرنا»، نمایندگان گروه هتل‌های اینترکنتینانتال در دیدار با رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ضمن تاکید بر علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در حوزه هتل‌سازی ایران، آینده صنعت گردشگری کشورمان را روشن دانسته‌اند.

مفاد تفاهم‌نامه چه بود؟

به گزارش خبرنگار ما، پیش از این در اردیبهشت‌ماه هیات گردشگری ترکیه که وزیر فرهنگ و گردشگری این کشور در راس آنها قرار داشت، ضمن مذاکراتی با هیات گردشگری ایران، تفاهم‌نامه‌ای به امضا رساندند که براساس آن قرار شد در ساخت ۱۰هتل در شهرهای مختلف کشورمان سرمایه‌گذاری کنند. تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، یزد، کرمان، بندرعباس، اهواز و یکی از شهرهای شمالی کشور شهرهایی هستند که قرار است سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای در آنها هتل احداث کنند. همچنین بنا است سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای از شرکای ایرانی نیز برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ایران استفاده کنند.

البته تعهد ساخت ۱۰ هتل در کشورمان، تنها بند تفاهم‌نامه همکاری گردشگری ایران و ترکیه نبود. برنامه‌ریزی برای ایجاد توازن در تبادل گردشگر بین دو کشور؛ انتقال تجربیات ترکیه در زمینه بازاریابی و تبلیغات گردشگری به طرف ایرانی؛ افتتاح دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ترکیه؛ تولید محصولات گردشگری و تعریف بسته‌های گردشگری جدید توسط ایران و ترکیه؛ حضور طرفین در رویدادهای مختلف حوزه گردشگری دو کشور؛ ارائه ظرفیت‌های آموزشی بخش گردشگری ترکیه به بخش خصوصی و دولتی ایران و توافق بر سر اقداماتی برای معرفی ایران و ترکیه در مناطق دوردست دو کشور، تولید محصولات گردشگری و تعریف بسته‌های گردشگری جدید، ۷بند دیگر از این تفاهم‌نامه بود.

همچنین در نشست مذکور دو طرف توافق کردند طرف ایرانی نسبت به ارسال بسته‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری برای طرف ترکیه‌ای اقدام کند. علاوه‌بر این، طرف ایرانی آمادگی خود را برای برگزاری نشست B۲B ویژه بخش‌های خصوصی در حاشیه یکی از رویدادهای بین‌المللی گردشگری در ترکیه اعلام کرد. از سوی دیگر، طرف ترکیه‌ای نیز متعهد شد با هدف برقراری توازن تبادل گردشگر، نسبت به ارائه مشوق‌هایی به شرکت‌های خدمات مسافرتی برگزارکننده تورهای ورودی به ایران اقدام کند. در همین حال، دو طرف نسبت به درج مهم‌ترین رویدادهای بین‌المللی گردشگری دو کشور از جمله نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران و EMITT ترکیه در تقویم رسمی رویدادهای خود اعلام آمادگی کردند و قرار شد نسبت به ترغیب بخش خصوصی و فعالان حوزه گردشگری خود برای حضور در رویدادهای گردشگری یکدیگر اقدام کنند.

تفاهم‌نامه‌های دیگر برای ساخت هتل

علاوه‌بر گروه سرمایه‌گذاری ترکیه‌ای، یک گروه هتلی آلمانی نیز برای ساخت ۱۰ تا ۱۵ هتل ۴ و ۵ ستاره طی ۷ سال در ایران با مسوولان گردشگری کشور تفاهم‌نامه امضا کرده است. این هتل‌ها قرار است با نام تجاری اشتایگن‌برگر یا intercity hotel و با مشارکت بخش خصوصی ایران ساخته شوند. برای امضای این تفاهم‌نامه البته، کارشناسان گروه هتل‌های اشتایگن برگر طی ۶-۷ ماه گذشته، ۴ بار از ایران و شهرهای مختلف شیراز، اصفهان، تهران و شهرهای دیگر دیدن کرده‌ و بازار گردشگری ایران را مورد بررسی قرار داده‌اند. علاوه‌بر سرمایه‌گذاران آلمانی و ترکیه‌ای، به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی در حال حاضر ۳ هتل نیز توسط سرمایه‌گذاران عرب در شهر مشهد در دست احداث است. همچنین احداث ۳ تا ۵ هتل توسط آذربایجانی‌ها نیز به‌زودی آغاز خواهد شد. آنها این هتل‌ها را در مناطقی از کشورمان خواهند ساخت که مقصد سفر گردشگران آذربایجانی است. به تمامی این تعداد باید ۱۷۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در دست ساخت توسط بخش خصوصی داخلی را نیز افزود؛ گرچه بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی نسبت به برخی سنگ‌اندازی‌ها در اعطای مجوز احداث و نیز همچنان دریافت عوارض سنگین از سوی شهرداری‌ها معترض هستند.