دنیای اقتصاد: به گفته فعالان گردشگری، پس از آنکه برخی گروه‌های تندرو در پی اعدام شیخ نمر به سفارت عربستان حمله کردند، تعداد گردشگران عرب ورودی به ایران به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته‌است. حالا بعد از بیش از یک‌سال پای این موضوع، به مناظرات انتخاباتی باز شده و دیگر مسوولان نیز در این باره اظهار نظر کرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص گفته است: «زمینه سفر ۷۰۰ هزار زوار شیعه عربستان که در طول چندسال با کارهای فرهنگی و برقراری پرواز مستقیم به کشور فراهم شده بود، با حمله به سفارت عربستان از دست رفته است.» به گزارش «ایرنا»، احمد مسجد جامعی در همایش گفتمان فرهنگ مهمان‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری تاکید کرده است: «توسعه گردشگری ایران با فهم درست از فرهنگ مهمان‌نوازی ما میسر است و لزوما سرمایه‌گذاری عظیم نمی‌طلبد؛ بلکه توجه، فهم جدید و اعتماد می‌خواهد.» معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز اعلام کرده ۹۰ درصد ظرفیت گردشگری کشور از بازار عربستان و ۵۰ درصد از سهم ایران از بازارهای گردشگری زیارتی کشورهای جنوب خلیج‌فارس با حمله به سفارت عربستان و اقدام غیرحرفه‌ای و نگاه سیاسی از بین رفته است. مرتضی رحمانی موحد یادآور شده است: «آماده کردن خانه بزرگ ایران برای گردشگران مستلزم این است که برداشت‌های محفلی و تنش‌زا برداشته شود و میزبانی با رعایت اصول اخلاقی انجام شود.»

وی یادآور شده است: «اگر مجادلاتی که بوی سیاست می‌دهد وارد فرهنگ و صنعت گردشگری کشور شود این جریان مولد و مظلوم آسیب می‌بیند. نباید اجازه دهیم با لحن نامناسب برخی گفتمان‌ها روندی که در پیش گرفته شده آسیب ببیند. نباید از اختیارات‌مان طوری استفاده کنیم که مردم ناامید شوند.» این مقام مسوول با تاکید بر اینکه در چهارسال عمر دولت یازدهم شرایط خوبی در رتبه‌بندی جهانی گردشگری برای ایران ایجاد شده، ابراز کرد: «آنچه گردشگری ما از آن آسیب دیده مربوط به اقدامات خارج از حوزه سیاست‌گذاری گردشگری بوده که متاسفانه تاثیرش را در ورود گردشگران گذاشته است.» به باور معاون گردشگری کشور، ضربات فعالیت‌های غیرحرفه‌ای که در حوزه داخلی کشور اتفاق افتاده، در گردشگری مشهود بوده است.

براساس آمارهای موجود، سالانه بیش از یک و نیم میلیون مسافر از کشورهای عربی، به‌ویژه عربستان سعودی و بحرین، به شهر مشهد سفر می‌کردند اما اکنون بیشتر هتل‌های مشهد خالی مانده‌اند. پس از به آتش کشیده شدن سفارت، علاوه‌بر شیعیان عربستان، شیعیان کشورهای کویت، بحرین و امارات نیز از سفر به مشهد خودداری می‌کنند. به گفته فعالان گردشگری مشهد، برخی شرکت‌های توریستی عربستان و بحرین اقدام به اجاره سالانه هتل‌های ۵ ستاره می‌کردند و بیش از ١٠ هتل در مشهد از سوی تاجران عرب اجاره می‌شد. این درحالی است که به گزارش «ایلنا»، هم‌اکنون کاهش شمار مسافران خارجی بر وضعیت اقتصادی این شهر زیارتی آسیبی محسوس وارد کرده است. طبق آمارهای غیررسمی، ٣٠ درصد گردش نقدینگی در صنعت توریسم مشهد از سوی مسافران عرب تامین می‌شد و با توجه به مشکلات سفارت عربستان و اتفاقات پس از آن دیگر این نقدینگی وجود خارجی ندارد. همه این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که گردشگران عرب یکی از پرخرج‌ترین گردشگران در ایران به شمار می‌آیند.