مهدیس مدنی کارشناس ارشد برنامه‌ریزی توریسم بچه‌ها را به دو گروه تقسیم کردیم. مسوولیت یک گروه با من بود. یک ساعتی پیش از بازدید در کلاس برایشان داستان کرم خاکی و خانواده‌اش را تعریف کردم. با دقت گوش می‌کردند، برخی مواقع هیجان‌زده می‌شدند، قوه تخیلشان به‌کار می‌افتاد و شروع می‌کردند به داستان‌پردازی و خیال‌بافی. هرچه می‌خواستم بگویم، در داستان کرم خاکی و خانواده‌اش گنجاندم. وارد پارک شدیم. از همان اولش نسبت به هر چیزی کنجکاوی می‌کردند. خاک، آب، درخت و هر چه که اطرافشان بود به‌طور برجسته‌ای به چشم‌شان می‌آمد. مدام سوال می‌پرسیدند. کرم‌های خاکی را که قبلا از خاک بیرون کشیده بودم از قوطی در آوردم. از فرط هیجان و احساسات سر و صدایشان بلند شد. یکی می‌گفت این مادر خانه است. یکی دیگر معتقد بود این پدر است چون از همه بزرگ‌تر بود. قرار شد هرکسی قصه‌ای از زبان کرم خاکی بگوید و نقاشی‌اش را هم بکشد. بعد هم از کرم‌ها عذرخواهی کردیم که آرامش روز تعطیلشان را به‌هم زدیم و البته سپاسگزارشان بودیم که میزبان ما شدند. بعد هم آنها را به خانه بازگرداندیم. بچه‌ها باید احساس می‌کردند که زندگی در خاک چه لذتی دارد که این کرم‌های کوچک پر جنب و جوش خانه‌شان را در خاک بنا می‌کنند. به همین دلیل یک ساعتی گل‌بازی کردیم، البته همه چیز را از پیش به شیوه‌ای درست تهیه کرده بودیم تا در طبیعت خللی وارد نکنیم.

هنگام غروب وقتی بازمی‌گشتیم به گلکاری‌های بلوارها، چنارها، کلاغ‌ها و هرچه می‌دیدیم واکنش نشان می‌دادند و حرفی درباره آن می‌زدند. حس کودکانه درونشان با روح طبیعت گره خورده بود. دوستی بچه‌ها همیشه عمیق و پایدار است. به همین دلیل اگر با طبیعت آشنایشان کنیم دیگر به این راحتی‌ها تنهایش نمی‌گذارند و او را به حال خود رها نمی‌کنند. متاسفانه به‌دلیل شرایط زندگی این روزها و وضعیت نامطلوب شهرها در سرانه فضای سبز، فرزندانمان کمتر فرصت رویارویی و دوستی با طبیعت را می‌یابند. در این شرایط باید از هر فرصتی برای آشنایی آنها با طبیعت استفاده کنید، البته سفر یکی از بهترین راه‌ها است، به‌ویژه اگر چند روزی فرصت داشته باشید تا بچه‌ها را بیشتر در معرض طبیعت قرار دهید. باید کودکان را برای این رویارویی آماده کنید. آنها را نسبت به طبیعت حساس کنید؛ با قدری خلاقیت و با شناختی که از فرزندتان دارید کار دشواری نخواهد بود. ریچارد لوو، روزنامه‌نگار آمریکایی که سال‌ها است درباره اهمیت و راه‌های برقراری ارتباط میان کودک و طبیعت پیرامونش پژوهش می‌کند، طبیعت را ویتامین (N(Nature‌ می‌داند و معتقد است اگر این ویتامین از کودکانمان دریغ شود جهان آینده در تاریکی و پلشتی غرق خواهد شد.

او می‌گوید: «آینده از آن کسانی است که از هوش محیط زیستی برخوردارند، کسانی که منجر به درک عمیق‌تری از محیط طبیعی می‌شوند و میان دنیای مجاز و واقعیت توازن برقرار می‌کنند. هر چه در تکنولوژی پیشرفت می‌کنیم، بیشتر به طبیعت نیاز خواهیم داشت.»