نود و نهمین اجلاس شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) عصر روز جمعه ۱۱ مهر ماه با تصویب بیانیه ۲۱ ماده‌ای به کار خود پایان داد. به گزارش روابط عمومی معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طالب ریفاعی دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی ضمن تشکر از دولت ازبکستان و کشورهای عضو شورا و دبیرخانه سازمان طی جلسه پایانی اجلاس به قرائت بیانیه پایانی اجلاس مشتمل بر نتایج بررسی‌ها و دستور کار نشست و تصمیمات اعضا پرداخت. از مهم‌ترین بندهای این بیانیه می‌توان به اهمیت ارتباط فرهنگ و گردشگری، رشد ۵ درصدی گردشگری در جهان، تصویب درخواست کرواسی مبنی بر عضویت در هیات رئیسه شورای اجرایی به‌عنوان نایب رئیس دوم و تصویب گزارش مالی و بودجه دبیرخانه اشاره کرد.

در نشست شورای اجرایی سازمان جهانی جهانگردی پیشنهاد کشور جمهوری آذربایجان مبنی بر ممانعت از تبلیغ گردشگری در مناطق مورد اختلاف بین کشورها، به‌دلیل ماهیت سیاسی و ناکافی بودن اطلاعات مربوط به این مناطق مورد تصویب قرار نگرفت و موضوع برای بررسی بیشتر به کمیته اخلاق سازمان ارجاع داده شد.

در حاشیه این نشست جلسه‌ای با حضور مرتضی رحمانی موحد نماینده کشورمان درخصوص بررسی درخواست متقاضیان عضویت وابسته نیز برگزار شد که طی آن درخواست ۱۱ موسسه، شرکت و انجمن بخش خصوصی کشورهای مختلف ارائه شد و تنها عضویت مجموعه فرهنگی، گردشگری گنجنامه همدان و انجمن علمی گردشگری کشورمان مورد تصویب قرار گرفت.

معاون گردشگری کشورمان در حاشیه این اجلاس، با وزیر گردشگری ازبکستان ملاقات داشت. در این دیدار توسعه همکاری‌های فی‌مابین دو کشور درخصوص تبادل گردشگر در قالب تور‌های فرهنگی ازجمله مناسبت‌هایی مانند نوروز و برگزاری تورهای تلفیقی مشترک با کشورهای ثالث، حضور فعال در شرکت در نمایشگاه‌های گردشگری دو کشور و همچنین توسعه همکاری‌ها در راه ابریشم مورد بررسی و تبادل نظر طرفین قرار گرفت.