عملیات اجرایی ۸ دهکده گردشگری در سواحل جنوبی کشور، ظرف ۲سال آینده به پایان می‌رسد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به مناسبت روز ملی خلیج‌فارس به قشم سفر کرده بود، در مراسمی که پنج‌شنبه شب به همین مناسبت برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: ۸ نقطه را در سواحل جنوبی شناسایی کرده‌ایم که از شرقی‌ترین منطقه دریایی عمان در مرز با پاکستان تا غربی‌ترین نقطه خلیج‌فارس در استان خوزستان است. وی با اشاره به موضوع گردشگری در مناطق ساحلی با توجه به وجود ۲هزار کیلومتر نوار ساحلی در جنوب کشور افزود: شناسایی این مناطق انجام شده و کار مطالعاتی و واگذاری زمین و انتخاب شریک داخلی ۳نقطه از این مناطق که در هرمزگان است، در سال ۹۴ انجام خواهد شد.

سلطانی‌فر تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با احداث دهکده‌های گردشگری که با مشارکت بخش خصوصی خواهد بود، گردشگری را در این منطقه رونق ببخشیم تا حضور مردم و گردشگران در سواحل جنوب و به تبع آن رونق منطقه بیشتر شود. درهمین راستا معاون رئیس‌جمهوری از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری قشم دعوت کرد و گفت: با تامین تسهیلات ارزان‌قیمت از محل صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاران را حمایت می‌کنیم.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه ایران یک کشور موزه است، عنوان کرد: تلاش داریم سهم درآمدهای حاصل از گردشگری را از

۲ درصد GDP به ۸ تا ۱۰ درصد که نرم شناخته شده کشورهای پیشرفته است، برسانیم. در همین خصوص ۹۰۰ پروژه گردشگری با سرمایه ۲۲تا ۲۳ هزار میلیارد تومان در کشور در حال اجرا است. سلطانی‌فر در ادامه همین سفر، از چند پروژه گردشگری دیگر در قشم بازدید کرد و کلنگ بزرگ‌ترین پارک و کمپینگ ساحلی را به زمین زد. طرح یاد شده در زمینی به مساحت ۱۲۳ هزار متر مربع احداث می‌شود و همزمان با این طرح، هفت طرح دیگر پارک - کمپینگ نیز در نقاط مختلف جزیره قشم احداث خواهدشد. سلطانی‌فر همچنین از افتتاح هتل بین‌المللی قشم در بهمن امسال و همزمان با ایام دهه فجر خبر داد و گفت: این هتل بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمامی تجهیزات مورد نیاز آن تهیه شده و آماده نصب است.

وی اظهار کرد: احداث و بهره‌برداری از طرح‌هایی همچون هتل بین‌المللی قشم نقش بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی و رونق اقتصاد جوامع محلی خواهد داشت.

در ادامه بازدیدهای روز جمعه، مسعود سلطانی‌فر به جزیره «هنگام» رفت و ضمن این بازدید اعلام کرد: جزیره هنگام از توابع قشم به‌دلیل تلفیق اکوسیستم بکر و ظرفیت‌های بالای گردشگری، تبدیل به قطب گردشگری حلال در کشور و منطقه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه این موضوع یکی از اهداف و برنامه‌های مشترک سازمان میراث فرهنگی و منطقه آزاد قشم است، ادامه داد: تحقق این برنامه موجب افزایش سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در این منطقه و حضور خیل عظیم گردشگران مسلمان از کشورهای مختلف جهان می‌شود.

سلطانی‌فر با بیان اینکه در گذشته امکانات اقامتی و رفاهی مناسبی در این منطقه تامین نشده است، گفت: با برنامه‌ریزی خوب مدیریت جدید منطقه آزاد قشم انتظار می‌رود امکانات مناسب برای گردشگران با هر توان مالی ایجاد شود.

وی اظهار کرد: تامین اماکن مناسب گردشگری و رفاهی برای بانوان مسلمان از جمله اقداماتی است که می‌تواند جزیره هنگام را در تبدیل شدن به قطب گردشگری حلال یاری کند.

سلطانی‌فر اضافه کرد: ایران یکی از مهم‌ترین کانون‌های گردشگری حلال در جهان است و با وجود سرمایه‌گذاری محدود در این عرصه، نزدیک به نیمی از گردشگران ایران را گردشگران مذهبی تشکیل می‌دهند.

وی رعایت مبانی گردشگری حلال همچون تولید و ارائه غذاهای حلال و رعایت قوانین و رفتارهای اجتماعی مطابق با هنجارهای اسلامی را از جمله بسترهای مناسب تبدیل شدن ایران به قطب مهم گردشگری حلال در جهان ارزیابی کرد.