دنیای اقتصاد-یزد: سیدامیر برهانی نائینی پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه توسعه صادرات استان یزد با اشاره به اینکه سابقه نداشته که این صندوق در استان یزد حضور داشته باشد و حضور فعلی آن در یزد به دلیل پیگیری‌های استاندار و صنعت معدن و تجارت استان یزد بوده اظهار داشت: اینکه تراز تجاری استان مثبت است نکته بسیار ارزشمند و خوبی است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران  به گزارش‌ ارائه شده در ارتباط با وضعیت صادرات و واردات یزد اشاره کرد و افزود: در برخی استان‌ها مشاهده می‌کنیم که علی رغم افزایشی بودن رقم صادرات، تراز تجاری آنها منفی است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که در آمار صادرات استان وجود دارد این است خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از ۵۳ میلیارد دلار صادرات از کشور صورت گرفته که در طول انقلاب اسلامی بی‌نظیر بوده است.

برهانی نائینی خاطرنشان کرد: تمام استان‌های کشور در این حوزه نقش داشتند و یزد هم در حوزه‌هایی از جمله کاشی و سرامیک و هیدروکربن‌ها نقش مهمی در افزایش صادرات کشور داشته‌اند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: یکی از دلایل عمده حضور صندوق ضمانت صادرات در استان‌ها این است که اگر پس از صادرات مشکلی به وجود آمد و پول را به آنها ندادند ما خسارت را بر اساس همان ارزش ثبت شده به صورت ارزی پرداخت کنیم و خودمان پیگیر وصول آن از طریق مکانیزم‌های دولتی شویم.

وی بر ضرورت توسعه صادرات استان یزد به کشورهای اورآسیا تاکید کرد و گفت: این آمادگی وجود دارد که علاوه بر بیمه کردن کالاهای صادراتی برای این کشورها، نمایشگاه برای معرفی کالاهای صادراتی یزد را هم ایجاد کنیم.

این مسئول ادامه داد: ما با شرکت‌های همتا در روسیه، ارمنستان، بلاروس، صربستان و اندونزی، قراردادهای متقابل منعقد کرده‌ایم و روی این خط‌ها یک نوع شبه ال‌سی ایجاد کردیم که بتوانیم از این مکانیزم برای توسعه صادرات کشور استفاده کنیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: این چنین روش‌های نوین و خلاقانه‌ای که در دولت سیزدهم شروع شده و اقتصاد کشور را به چند قرارداد گره نزده‌ایم، می‌تواند منشا اثر برای توسعه صادرات در حوزه‌های مختلف باشد.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از پتانسیل گردشگری استان یزد در توسعه اقتصادی کشور و یزد گفت: استان یزد پتانسیل بسیار بالایی در این حوزه دارد و ما هم آمادگی حمایت از این حوزه را در یزد داریم.