شماره روزنامه ۵۹۹۴
|

آخر هفته

  • بخشش، فرصتی برای تحول

    دکترناصر قاسمزاد روانشناس و استاد دانشگاه درک شرایطی که فرد یا افرادی در آن باید تصمیم بگیرند که از حق قصاص خود استفاده کنند یا اینکه آن را ببخشند، کار بسیاری دشواری است. چنین کاری برای کسی که عزیزی را از دست داده سخت است. با توجه به اینکه از دست دادن عزیز برای هر فردی سخت است هرچه ما در رابطه عاطفی عمیق‌تری با آن عزیز از دست رفته باشیم، دچار وابستگی بیشتری می‌شویم و همین سبب می‌شود که نبود آن عزیز ما را بیشتر آزار دهد. به عبارتی ضایعه درگذشت آن فرد ایجاد تنش و استرس بالایی به وجود می‌آورد که فرد دچار یک شوک روانی شدیدی می‌شود.
  • میمون‌هایی که به زوج خود وفادارند

    بر خلاف بسیاری از انسان‌ها، برخی میمون‌ها وجود دارند که به زوج خود پایبند هستند. این نوع که آزارا «Azara» نامیده می‌شود تمایل به تک‌همسری دارند. علت این رفتار، تمایل میمون نوع نر جهت محافظت از فرزندان خود است. بر اساس مطالعات انجام شده روی گروهی از این میمون‌ها تمایل به تک‌همسری این حیوان به اثبات رسید. به عبارت دقیق‌تر، DNA فرزندان این گروه میمون‌ها بررسی و مشاهده شد از نظر ژنتیکی به پدر خود مشابهت دارند و هر جفت نر و ماده به یکدیگر وفادار بوده‌اند. برای این نوع میمون، حفاظت از فرزندان نسبت به همسر متعدد داشتن ارزش بیشتری دارد.
  • نیروگاه اتمی که از سونامی نجات می‌یابد

    محققان دانشگاه ام‌آی‌تی آمریکا، طراحی جدیدی را برای نیروگاه‌های اتمی تولید برق ارائه کردند که می‌تواند از سونامی در امان باشد. این سازه که به صورت شناور در داخل آب قرار می‌گیرد یک تفاوت عمده با سایر سازه‌های شناور قبلی دارد و آن امکان ساخت در فاصله‌ای ۵ تا ۷ متری دور از ساحل است. به گفته این محققان، در آن فاصله عمق دریا به گونه‌ای است که کلیه امواج ناشی از سونامی یا زلزله توسط خود دریا خنثی می‌شود. به‌رغم وجود مشکلات فراوانی نظیر استحکام این سازه‌ها در بلندمدت، این گروه تحقیقاتی، اطلاعاتی در خصوص جزئیات این پروژه ارائه نکرده‌اند؛ با این حال، این تیم باتجربه حتما تدابیر لازم را اندیشیده و موارد مختلف را سنجیده است.
  • کاهش نرخ سود بانکی!؟

    داستان کاهش نرخ سود بانکی دیگر تکراری شده است. در شرایطی که بازار سرمایه روزگار خوشی را سپری نمی‌کند، عده‌ای معتقدند که این امر به‌دلیل به هم خوردن موازنه میان بازار پول و سرمایه است و همین باعث شده که مردم دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در بورس نداشته باشند و پول خود را به بانک‌هایی منتقل کنند که سود تضمین شده بدون ریسک با قدرت نقدشوندگی بالا به آنها می‌دهد. از همین رو در هفته‌های اخیر دوباره بحث‌هایی درخصوص کاهش نرخ سود با هدف خروج از رکود و حمایت از بورس مطرح شده است. وزیر اقتصاد هم در این باره گفته نرخ سود تسهیلات و سپرده‌ها کاهش می‌یابد، ولی روند نرخ سود در آینده با آنچه در گذشته اتفاق افتاد، متفاوت خواهد بود.
  • اپل از گوشی قطعه‌قطعه رونمایی کرد

    پروژه اخیر گوگل قصد دارد گوشی هوشمندی بسازد که بتواند توسط خود کاربر به‌روز شود. به کمک این ایده هوشمندانه، همه اجزای گوشی هوشمند شما می‌تواند به‌صورت تفکیک‌شده باشد. به عبارت دقیق‌تر، هارددیسک، دوربین، سی‌پی‌یو و سایر قسمت‌های گوشی شما به گونه‌ای طراحی می‌شود که به آسانی بتواند با سایر قطعات جدید جایگزین و به‌روز شود. در واقع، این گوشی مشابه یک لوگو قطعه‌قطعه است که علاوه‌بر زیبایی امکان تغییر هر قسمت را به‌صورت جداگانه به شما خواهد داد.
    .
  • دلار رو به بالا

    درحالی‌که تحلیل‌گران بازار طلا، کاهش بیشتر قیمت را برای این فلز گرانبها پیش‌بینی می‌کنند، اما دلار به روند صعودی خود هر چند با نوسانی اندک ادامه می‌دهد. نرخ دلار طی ماه‌های گذشته در بازه ۲۹۰۰ تا ۲۹۷۰ تومان بود؛ اما این رقم در هفته گذشته با روند صعودی مواجه شد و از ۳۲۰۰ تومان گذشت. برخی کارشناسان اخبار مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی را عامل افزایش قیمت دلار می‌دانند؛ اما بانک مرکزی اعلام کرده در صورت ادامه روند افزایشی، ارز به بازار تزریق می‌شود. .
  • اکران - ۴ اردیبهشت ۹۳

  • واقع گرایی جادویی با ورود مهاجمان آغاز شد!

    ترجمه: سماء اوریاد امروز رمان‌نویس کلمبیایی، گابریل گارسیا مارکز را به‌خاطر می‌آوریم. او پنج‌شنبه‌ گذشته در هشتاد و هفت سالگی از دنیا رفت. مارکز به عنوان یکی از بهترین نویسندگان قرن شناخته شده است. ایزابل آلنده نویسنده اهل شیلی است که هم‌اکنون از پرفروش‌ترین و بهترین رمان‌نویسان آمریکای لاتین به شمار می‌رود؛ نویسنده‌ای معترض و اثرگذار در جامعه شیلی. آلنده تاکنون حدود بیست رمان نوشته که از جمله‌ آنها می‌توان به خانه ارواح و آخرین کتاب او با نام چاک‌دهنده اشاره کرد. خُوان گنزالس و امی گودمان، که نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگارند، به مناسبت مرگ مارکز با ایزابل آلنده، گفت‌وگویی انجام داده‌اند که ترجمه بخشی از آن را می‌خوانید: امی گودمان: اینجا دور هم آمده‌ایم تا با شما درباره کسی حرف بزنیم که نه تنها ادبیات آمریکای لاتین را که.
  • بشقاب پرنده‌های ذهن آقای نویسنده!

    فریده ایزدیان در ماه مه ‌۲۰۱۰، «ال اسپکتادور» روزنامه قدیمی و معتبر کلمبیا مصاحبه‌ای قدیمی با گابریل گارسیا مارکز را در مورد بشقاب پرنده‌ها منتشر کرد. گارسیا مارکز خالق رمان محبوب «صد سال تنهایی» و چندین رمان دیگر، یکی از برجسته‌ترین چهره‌های ادبی جهان و برنده جایزه ادبیات نوبل ۱۹۸۲ است. این مصاحبه به سرعت توسط چندین پایگاه خبری اسپانیایی زبان در سراسر آمریکای لاتین نیز منتشر شد. این مصاحبه را نخستین بار نشریه اسپانیایی سیکلوپ۱ در سال ۱۹۶۹ با وی انجام داده. سیکلوپ در اواخر دهه ۶۰ اطلسی در ۴۵ بخش منتشر ساخت و آن را «راز فضا» نامید؛ نسل فضایی و حیات در سیارات دیگر.
  • یک خطا را هرگز دوبار تکرار نمی‌کنم

    ترجمه حسین موسوی هنوز مدت زمانی از شکار بن‌لادن توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی نگذشته بود که مارک اوون، یکی از تفنگداران نیروی دریایی که در این عملیات حضور داشت دست به انتشار خاطرات خود از این شکار زد. هلاکت بن‌لادن، رهبر القاعده اما با حرف و حدیث‌هایی همراه بود که حکایت از روایتی متفاوت از آنچه پنتاگون تعریف می‌کرد، داشت. رازهایی همچون به دریا انداختن جسد او به این بهانه که مبادا خاکسپاری او با جار و جنجال همراه باشد و اینکه برخی روایت‌ها حکایت از این داشت که او پیش از دستگیری توسط تیم تفنگداران نیروی دریایی ایالات متحده، اقدام به خودزنی کرده بود تنها گوشه‌ای از پیچیدگی موضوع است.
  • وقتی بخشیدم از خشم و کینه‌جویی خالی شدم

    «عبدالغنی حسین‌زاده» همان فوتبالیستی است که توانست از حق قصاص خود در قبال قتل فرزندش بگذرد. او می‌گوید: «همسرم قبل از اعدام در مورد بخشش صحبتی با من کرده بود که باید کاری کنیم تا تاثیر مثبتی روی جوان‌ها بگذارد و آنها دیگر مرتکب خطا نشوند. » حالا همه‌جا در رسانه‌ها سخن از این بخش در ایران و شهرستان نور است. بعد از بخشش و گذشت اولیای دم این خبر نه‌تنها در رسانه‌های داخلی که در رسانه‌های رسمی خارجی مانند روزنامه گاردین، شبکه‌های رسمی خارجی CNN، BBC و. . . به سرعت منتشر و تیتر یک اکثر اخبار و صفحات روزنامه‌ها قرار گرفت.
  • راه‌های طبیعی برای زیبایی پوست

    پوست شما پیوسته در معرض عوامل گوناگون مانند گرما، رطوبت، آلودگی، خشکی و. . . قرار دارد که چگونگی قرار گرفتن در معرض این عوامل بر سلامتی‌تان تاثیرگذار است. متاسفانه برخی افراد احتیاط‌های افراطی جهت مراقبت از پوستشان و اطمینان از نرم و صاف بودن آن کسب می‌کنند درحالی‌که بهترین راه‌های محافظت از پوست را نمی‌دانند. پوست قسمت بسیار مهمی از بدن است که ارگان‌های داخلی بدن را از ناهنجاری و آسیب عناصر خارجی محفوظ نگاه می‌دارد. مراقبت از پوست خصلت مهم و تعیین‌کننده‌ای است که هر شخص باید به‌طور مستمر آن را رعایت کند که البته کار دشواری هم نیست.
  • آیا زمین شماره ۲ کشف شده است؟

    ستاره‌شناسان اعلام کردند سیاره‌ای به اندازه زمین کشف کرده‌اند که کپلر ۱۸۶اف «Kepler-۱۸۶f» نام‌گذاری شده است. این کشف هیجان‌انگیز که برای اولین بار در تاریخ رخ داده است می‌تواند محلی برای زندگی انسان‌ها به شمار آید. این سیاره که ۵۰۰ سال نوری دورتر است می‌تواند کاندیدای «زمین شماره ۲» معرفی شود. در حال حاضر باید مطالعات دقیقی روی ترکیب اتمسفر اطراف این سیاره انجام شود تا بتوان امکان زندگی در آن را تشخیص داد. .
  • فرار سرمایه‌ها

    پوریا عالمی به اینجا رسیدیم گیلاس‌محور از وقتی شد رئیس بانک و مسوولیت اکون‌آباد را به‌عهده گرفت، رفتارش ریزه ریزه عوض شد و کار به جایی رسید که اکون‌آبادی‌ها را مجبور کرد استادیوم ورزشی شصت و سه هزارنفری بسازند. آن هم درحالی‌که نه در اکون‌آباد ورزشکار وجود داشت، نه مسابقه ورزشی انجام می‌شد نه جمعیت اکون‌آباد شصت و سه هزار نفر بود. . . و حالا ادامه ماجرا؛ اکون‌آبادی‌ها که بیل‌زدن و کلنگ‌زدن‌شان که تمام شد وسط ورزشگاه ایستادند و به ورزشگاه نگاه کردند. بزرگ بود. خیلی بزرگ. کاهومحور گفت: من واقعا خسته شدم.
  • بازرسی از بند ۳۵۰

    درحالی‌که برخی رسانه‌ها از برخورد با زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین و انتقال برخی از آنها به بیمارستان و انفرادی خبر دادند، رئیس سازمان زندان‌ها ضمن تکذیب این خبر گفت که هیچ‌گونه درگیری در این بند رخ نداده و تنها یک بازرسی نوبتی صورت گرفته است. علی مطهری اولین نماینده‌ای بود که خواستار بررسی جدی موضوع شد. پس از آن، رئیس سازمان زندان‌ها در کمیسیون امنیت ملی حاضر شد و توضیحاتی ارائه داد. وی از شناسایی فردی در این بند خبر داد که با شبکه بی‌بی‌سی ارتباط داشته است. .
  • مشوق‌های سکونتی در شهرهای جدید

    هاجر شادمانی h. shadmani. ۶۶@gmail. com مزایای اجرای نظام آراستگی در شهرهای جدید ارتقای آگاهی‌های مسوولان و مردم با آموزش و شناخت مدل ارزیابی آراستگی شهری ایجاد جنبشی موثر در مدیریت شهرهای جدید، مسوولان و مردم و همچنین سازندگان و کارفرمایان برای آراستگی و زیبا سازی شهرهای جدید بهره‌گیری از مکانیزم رقابت برای شتاب بخشی به فعالیت‌های آراستگی شهرهای جدید ایجاد فرهنگ رعایت اصول آراستگی توسط شهروندان و نهایتا تبدیل شهر جدید به شهری زیبا و مایه افتخار شهروندان و کشور. ایجاد شهرهای جدید به‌عنوان راهکاری برای خروج از بحران اسکان سر ریز جمعیتی کلانشهرها پس از جا به جایی‌های گسترده جمعیت به‌خصوص بعد از جنگ تحمیلی هشت‌ساله، به ایده گسترش شهرها به صورت منفصل صورت اجرایی داد.
  • یک مجازات، یک بخشش، یک دنیا بازخورد

    از نخستین روز بهمن‌ماه ۱۳۹۱ که سرنهادن جوانی کم سن و سال به هنگام اجرای حکم بر شانه مامور پلیس به عکس خبری مهمی تبدیل شد، یکسال و اندی گذشته است. آن روز در ضلع شمالی خانه هنرمندان پایتخت قرار بود پرونده رسانه‌ای شدن یک زورگیری در روز روشن پایتخت بسته شود. همان زورگیری که فیلمش در پایگاه اینترنتی «عصر ایران» و سپس تصاویر آن در روزنامه ایران و بعد سایر رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد. زورگیری چهار نفر در کوچه جمال خیابان خرمندجنوبی در پایتخت. آن چهارجوان از آن زورگیری نفری حدود ۷۰هزارتومان نصیبشان شد و دو نفر اصلی به محاربه محکوم شدند و در سحرگاه اول بهمن ماه ۱۳۹۱ مجازات سختی برای آن دو به اجرا درآمد.
  • پتانسیل فرهنگی- اقتصادی موسیقی پاپ

    روزبه گلستانی جمعه گذشته ۲۹ فروردین‌ماه فینال و جشن اختتامیه آکادمی «هزار صدا» در تالار اندیشه حوزه هنری تهران برگزار شد تا بعد از گذشت هفت مرحله‌ از رقابت خوانندگان جوان موسیقی پاپ، کارشناس‌ها و مخاطب‌های آکادمی «هزار صدا» برگزیده‌های خود را معرفی کنند. این یادداشت با نگاهی کوتاه به تاثیر چنین برنامه‌ای بر اقتصاد و بازار موسیقی ایران مروری خلاصه بر شیوه برگزاری اولین دوره آکادمی «هزار صدا» خواهد داشت. هنر صنعتی اقتصاد ساز است هنر را امری متعالی و برآمده از ذات انسان می‌دانند اما بخشی از تولیدات هنری دنیای امروز، بخش مهمی از گردش مالی کشورها را شامل می‌شوند.
  • برکناری «بندر بوش»

    شادی آذری دبیر گروه بین‌الملل مرد جنجالی دستگاه اطلاعات عربستان سعودی عزل شد و این خبر هم مانند خود او جنجالی شد. بندر بن سلطان که به‌دلیل نزدیکی‌اش به خانواده بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، به «بندر بوش» ملقب شده بود پس از یک ماه مداوا در مراکش، به عربستان بازگشت اما با حکم برکناری خود روبه‌رو شد. شاید هم دلیل سفر نسبتا طولانی‌اش این بود که خود از این حکم حکومتی بو برده بود. بن‌سلطان که پیش از عهده‌داری ریاست سازمان اطلاعات عربستان، سفیر این کشور در ایالات متحده بود، با در دست گرفتن سکان هدایت سازمان اطلاعات عربستان اهداف خاصی چون سرنگونی محمد مرسی در مصر و مسلح کردن سلفی‌های سوری و دامن زدن به بحران این کشور با هدف برکناری بشار اسد را دنبال می‌کرد.
  • پایان دوره بندر بن سلطان

    ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان طی حکمی، بندر بن سلطان را از ریاست سازمان اطلاعات عربستان برکنار کرد و یوسف الادریسی را به جای وی گماشت. بندر به مدت ۲۲ سال سفیر عربستان در آمریکا بود. مقام‌های امنیتی عربستان پیش‌تر گفته بودند که وی پس از گذشت یک ماه در خارج از این کشور برای عمل جراحی به عربستان بازخواهد گشت تا پست خود را به‌عنوان رئیس دستگاه امنیتی دوباره تحویل بگیرد. برخی تحلیلگران معتقدند که بندر احتمالا به‌دلیل عدم رضایت آمریکا از موضع عربستان در قبال بحران سوریه و حمایت این کشور از گروه‌های افراطی و سلفی کنار گذاشته شده است.
  • تعدیل نـرخ ســود

    میلاد محمدی عضو گروه بانک و بیمه در سال‌های گذشته، شکاف بین «سطح بالای تورم» و «نرخ‌های دستوری و پایین سود بانکی» یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در فضای اقتصادی کشور بود که از سوی کارشناسان به یک «عدم تعادل بزرگ» تعبیر می‌شد. گفته می‌شد که این شکاف باعث انتقال قدرت خرید از «سپرده‌گذاران» به «تسهیلات‌گیرندگان» می‌شود، دارایی‌ها را از بانک‌ها به بازارهای دیگر منتقل کرده و به بی‌ثباتی اقتصاد کلان منجر می‌شود، اخذ تسهیلات ارزان از بانک‌ها را به یک امتیاز ویژه تبدیل کرده و موجب ایجاد «رانت» و «فساد» می‌شود، طرح‌های غیراقتصادی را با نرخ‌های پایین دستوری، «اقتصادی» می‌کند و به کاهش کارآیی در اقتصاد و افزایش مطالبات معوق می‌انجامد و پیامدهای منفی دیگری از این قبیل.
  • کار نویسنده و وظیفه روزنامه‌نگار

    حسین ایمانیان «بی‌پروا» عنوان کتابی است دربرگیرنده یادداشت‌های سیاسی مارکز که به‌قلم مترجم نام‌آشنای دیگر آثارش، بهمن فرزانه، به فارسی منتشر شده است. یادداشت‌های مذکور، که همگی برای انتشار در روزنامه نوشته شده‌اند، در شناخت سیمای کلی مارکز زاویه‌ای تازه می‌گشاید و خواننده را با وجوه دیگری از ذهنیت و کردار نویسنده روبه‌رو می‌سازد. شگفت‌آورتر از همه اینکه با خواندن یکی‌دو یادداشت از این کتاب یقین حاصل می‌کنیم که هرچند با نام بلند قصه‌نویسی درجه‌یک سروکار داریم؛ اما به‌وضوح با روزنامه‌نویسی میان‌مایه طرفیم؛ چراکه نگاهش به موضوع یادداشت‌ها عموما یک‌سویه و موضع نهایی جستارها از پیش برگزیده شده است و چنان نیست که شایسته و صادقانه است و می‌بایست در پایان نوشتار، همپای آنچه خواننده خبرش را گرفته، دریافته و سرانجام در موقعیت قضاوت پیرامون ابعاد امر قرار گرفته، به بار آمده باشد.
  • اسناد نخستین مسابقات رسمی کشتی یافت شد

    محققان سندی مربوط به یونان باستان پیدا کرده‌اند که در آن قرار یک کشتی باستانی گذاشته شده است. این سند مربوط به سال ۲۶۷ پس از میلاد است و بین دو نوجوان که به فینال مسابقات رسمی مصر راه یافته‌اند، قرارداد شده است. این اولین باری است که قرارداد مسابقه میان دو ورزشکار در دوران باستان یافت می‌شود. همچنین، در این سند نشانه‌ای از رشوه دادن پدر یکی از کشتی‌گیران به مربی کشتی‌گیر دیگر به چشم می‌خورد. به این ترتیب، در متن سند آمده است که اگر رقیب پسرم سه مرتبه به زمین بیفتد و تسلیم شود، ۳ هزار و ۸۰۰ سکه نقره یونان باستان به تو خواهم داد.
  • یک عمر سلامتی با خود مراقبتی

    روز ۷ آوریل برابر با ۱۸ فروردین‌ماه «روز جهانی بهداشت» نام گرفته است. امسال با توجه به تعطیلات عید نوروز و زمان محدود برای برنامه‌ریزی و اجرا، هفته اول اردیبهشت‌ماه هفته سلامت در نظر گرفته شد. برای گرامیداشت «روز جهانی بهداشت» همه ساله برنامه‌هایی در سراسر جهان برگزار می‌شود، اما در کشور ما با توجه به اهمیت سلامتی در زندگی آحاد جامعه و نقش انسان سالم در شکل‌دهی جامعه سالم، روزهای ۱۸ الی ۲۴ فروردین ماه هرسال، به عنوان هفته سلامت نام‌گذاری و از سال ۱۳۸۲ در تقویم رسمی کشور گنجانده شده است.
  • روش‌های تعدیل و تلطیف هوای خانه

    هوا در فصل بهار بسیار تازه و روح‌انگیز و مطمئنا شما هم هر روز صبح که بیدار می‌شوید احساس نشاط فراوانی به شما دست می‌دهد؛ اما هوای بهار نوساناتی هم دارد و گاهی گرمای هنگام ظهر شما را کلافه می‌کند یا سرما و خنکی سر صبح یا نیمه شب مجبورتان می‌کند تا از خواب بیدار شوید و دنبال پتوی اضافه بگردید. با توجه به اینکه دمای بدن افراد متفاوت است و همچنین مناطق مختلف شهر از نظر آب‌و‌هوا تفاوت‌های اندکی با هم دارند بسیاری از شما این تغییرات دمای هوا را تجربه کرده‌اید و این درحالی است که تازه اولین ماه از فصل زیبای بهار تمام شده است و هنوز برای راه انداختن کولر و اسپلیت و .
  • به شفافیت الماس

    مریم عسگری ظروف کریستال و بلور از محبوب‌ترین‌ها نزد اکثر ما هستند. ظروف براق و شفافی که به‌دلیل همین دو مشخصه برای بسیاری از ما جذاب هستند. محبوبیت کریستال و بلور در حدی است که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده تنها به تولید ظروف از این جنس بسنده نکرده و مجسمه و اشیای تزئینی کریستالی را نیز به بازار عرضه کرده‌اند که بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. با توجه به محبوبیت این ظروف در بازار شاهد عرضه نمونه‌های متنوع با ملیت‌های گوناگون هستیم. نمونه‌های ایرانی، نمونه‌های تولیدی کشورهای آلمان، ایتالیا، چک، ترکیه، فرانسه و.
  • افزایش تعرفه همراه اول

    درحالی‌که همه برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها آماده می‌شوند، سیم‌کارت همراه اول هم از قافله عقب نمانده و به نام یکسان‌سازی قیمت‌ها در سراسر کشور، نرخ تعرفه جدید هر دقیقه مکالمه با سیم‌کارت‌های دائمی شهری و بین شهری را ۵۷۰ ریال تعیین کرده است. در گذشته تعرفه یک دقیقه مکالمه شهری سیم‌کارت دائمی ۴۴۷ ریال، تعرفه یک دقیقه مکالمه بین شهری ۷۶۰ ریال و دو پالس هزینه جابه‌جایی ۹۰ ریال بود که به این ترتیب تعرفه بین شهری کاهش و تعرفه شهری ۶ درصد رشد یافته است. .
  • «قیمت ۹۲ ویژه ۹۳» در بازار مسکن!

    مهدیس فرقانی این روزها عناوین ذکرشده در فایل‌های واحدهای مسکونی در بازار خرید‌و‌فروش به وضوح نشان می‌دهد که بازار قیمت‌گذاری توسط فروشنده‌ها اداره می‌شود. یکی از بنگاه‌های املاک اظهار کرده است: کلیه فایل‌های ۷۵، ۸۵ و ۹۵ متری در خیابان‌های شمس‌آباد، ریحانی و بیژن «به قیمت روز» به خریداران عرضه می‌شود. علاوه‌براین در خیابان مرزداران مشاور املاکی قیمت یک واحد ۸۱ متری با کلیه امکانات را متری ۴ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان، اعلام کرده است. وی «قیمت ۹۲ ویژه ۹۳» را عنوان آگهی این فایل انتخاب کرده است تا نشان دهد به‌رغم تغییر سال و افزایش قیمت‌ها، اما قیمت فروش ملک خود را زیاد نکرده است.
  • واقع گرایی جادویی ما و صدسال تنهایی مارکز `

    علی سطوتی زمانی رضا براهنی یادداشت خود در بزرگداشت مقام هوشنگ گلشیری را که تازه درگذشته بود، با این جملات آغاز کرده بود: «مرگ هوشنگ گلشیری مرگ هر کسی نیست. از همین آغاز باید دقیق باشیم. مرگ او مرگ یگانه‎ای است از میان سه یا چهار یگانه این زمان، این زبان و این نثر۱. » حالا بدون اینکه پای مقایسه‎ای از آن دست که حساسیت این و آن را برانگیزد، در میان باشد، باید گفت: مرگ گابریل گارسیا مارکز برای فارسی‎زبانان مرگ هر نویسنده غیرایرانی دیگری نمی‎تواند باشد؛ چه مارکز یکی از سه یا چهار نویسنده‎ای بود که ترجمه آثارش در ایران به سرعت فضای داستان‎نویسی و نقد ادبی را تحت‌تاثیر قرار داد و بحث‎هایی را به دنبال آورد که گرچه حالا دیری است از یادها رفته‎اند، اما هنوز و همچنان آوای آن در گوش زمان طنین‎انداز است.
  • مارکز؛ خاطره و فراموشی

    فرهاد گوران دو سال پیش رسانه‌ها خبر دادند که گارسیا مارکز دچار بیماری زوال عقل (Dementia) شده است. خوانندگان جدی آثار او لابد با شنیدن این خبر بسیار خندیده‌اند و درمانده و حیرت زده شده‌اند! این هم از طنزهای روزگار است که کاوشگر کهکشان پر رمز و راز خاطره در آمریکای لاتین، عقل باخته شود و «فراموشی» بگیرد، طوری که دیگر گذشته را به یاد نیاورد؛ همو که گذشته را از طریق به یاد آوردنش رستگار کرده و هر آنچه نوشته علیه فراموشی هستی و زوال تاریخ بوده؛ کاری که نویسنده بزرگ آمریکایی، ویلیام فالکنر، به آن دست زده است.
  • نه مطلقا بخشش و نه مطلقا مجازات

    الهه ر مضانی «یک آموزگار نباید یکسره دانش‌آموز را تشویق کند؛ بلکه باید اگر خطایی از او سرزد او را تنبیه کند تا بفهمد که دیگر خطا نکند. گاهی باید نوازش کرد و گاهی هم باید فریاد زد. منتها هر کدام جای خودش را دارد و زمان خودش را. اصولا به‌صورت عمومی رحمت خداوند متعال بر غضب خداوند سبقت دارد خدا بنا را بر عفو و توبه گذاشته است. » ت حلیلی را که خواندید «سیدرضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست‌جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور (عبدالرضا رحمانی فضلی) در امور روحانیت و رئیس شورای فرهنگی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران درباره حق قصاص و بخشش و تاثیر آن از نظر اخلاقی و مذهبی بر جامعه گفته است.
  • توفان ویرانگر هزینه تولید کالای چینی

    نگار حسینی کالای نامرغوب در ذهن خیلی‌ها کالای چینی است و البته که درصد بالایی از کالاهای بازارهای سراسر دنیا از همین کالاهای نامرغوب انباشته است. می‌گویند دمپایی چینی نخرید چون ممکن است از مواد بازیافتی و نامرغوب تشکیل شده باشد، لباس چینی نخرید چون ممکن است الیاف آن نامرغوب و بیماری زا باشد و صدها مورد دیگر از این دست که به سادگی می‌توان در اطراف یافت. ماجرا تنها به کفش و پوشاک ختم نمی‌شود. هرازگاهی خبری می‌رسد مبنی بر اینکه یکی از مارک‌های شیرخشک تولید شده در چین خطرناک است یا بازار در تسخیر داروهای بی‌کیفیت چینی است.
  • کریستال ۱/۵ میلیون دلاری

    محققان در آزمایشگاه آمریکایی لوس آلاموس «Los Alamos» توانستند بزرگ‌ترین تک‌کریستال خالص طلا را کشف کنند. این کریستال حدود ۲۱۸ گرم وزن دارد که ۵/۱ میلیون دلار قیمت‌گذاری شده است. تکه‌های طلا عموما حاوی تعداد زیادی از کریستال‌ها هستند، اما این نوع خاص که به تازگی یافت شده، تنها از یک کریستال خالص طلا تشکیل شده است. در واقع، پیش از این نیز تکه‌های طلای خالص با وزن ۷۸، ۶۱ و ۵۲ کیلوگرم کشف شده بودند، اما هیچ کدام از آنها تک‌کریستال طلا به بزرگی مورد اخیر نداشته و حاوی تعداد زیادی کریستال‌های کوچک‌تر بوده‌اند.
  • دوره «جومونگ» تمام شد

    محمد غلامی پور در سینما و تلویزیون کمتر بازیگری را می‌توان یافت که به واسطه نخستین بازی در یک سریال، آن هم در یک نقش فرعی در ذهن مردم جاخوش کند و ماندگار شود. اما این اتفاق برای «منگ هان ژانگ» یا «چوچانگ» سریال پایتخت افتاد. چوچانگ با ایفای نقش در پایتخت ۳ توانست توجه مخاطبان را جلب کند. هرچند سیروس مقدم با هوشمندی و ظرافت این کاراکتر را به مجموعه اضافه کرد اما مهربانی و ویژگی‌های شخصیتی بازی چوچانگ باعث شد تا مخاطبان به این بازیگر علاقه‌مند شوند. «منگ هان» یا به قول پایتختی‌ها «ماهان» پیش از این، تجربه بازی در هیچ فیلمی را نداشت و تنها سال‌ها پیش در تلویزیون چین به عنوان مجری، چند برنامه تلویزیونی را اجرا کرده بود.
  • عکس خبری - ۴ اردیبهشت ۹۳

  • آلرژی فصلی میهمان ناخوانده بهار

    آوا کشاورز آلرژی واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن به‌عوامل مختلف است. یکی از مسائلی که برخی از مردم با آن در فصل بهار، مواجه می‌شوند، آلرژی فصل بهار است. این آلرژی ناشی از استنشاق گرده‌های گیاهی ناشی از گرده‌افشانی گیاهان است. به عبارت بهتر آلرژی فصلی واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن به موادی است که به ظاهر، مضر نبوده و بی‌ضرر هستند؛ اما بدن نسبت به آنها واکنش‌های شدیدی نشان می‌دهد. این آلرژی یکی از شایع‌ترین انواع آلرژی‌هاست. چرا آلرژی یا حساسیت اتفاق می‌افتد؟ هنگامی که یک سیستم ایمنی افراطی در معرض یک ماده حساسیت‌‌زا قرار می‌‌گیرد، چند اتفاق می‌افتد: ۱.
  • واکنش مثبت شاخص

    شاخص بورس تهران در ادامه واکنش به خبرهای مثبت و تزریق نقدینگی جدید به بورس که از اوایل هفته آغاز شده بود روز دوشنبه وارد کانال ۷۵ هزار واحدی شد. بورس تهران که از ابتدای سال تاکنون از روند صعودی خود دور شده و هر روز زیان سهامداران را مشاهده می‌کرد، در واکنش به تصمیم وزیر اقتصاد مبنی بر تزریق نقدینگی به بازار سرمایه با کمک بانک‌ها و نیز کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی روند صعودی خود را آغاز کرد و در ادامه مسیر خود با افزایش مواجه شد. .
  • عربستان در مسیر تحول

    حسن احمدیان کارشناس مسائل خاورمیانه مهم‌ترین مساله عربستان در آغاز خیزش‎های انقلابی خاورمیانه، پیشگیری از تسری این خیزش‎ها به درون این پادشاهی و کشورهای پیرامونی آن بود. حفظ وضع موجود مهم‌ترین هدف محسوب می‌شد. مبارزه با تغییر به وسیله ابزارهای مختلف، اصلی‎ترین رویکرد بود و عربستان در نهایت از تمامی ابزارهای نرم‎افزاری و سخت‎افزاری خویش بهره گرفت تا حفظ وضع موجود امکان‎پذیر شود. با حفظ وضع موجود، ریاض که در سطح منطقه‎ای ضعیف شده و در موضعی انفعالی قرار گرفته بود، به سوی ایفای نقشی فعالانه رفت و کنشی ابتکاری در بحران‎های فراگیر کشورهای عربی در پیش گرفت، البته آنچه انجام می‎گرفت با سابقه فعالیت‎های عربستان در منطقه تفاوتی ماهوی داشت.
  • مبارزه با فرهنگ اسرار گرایی

    یاسین نمکچیان دبیر گروه فرهنگ‌وهنر راهی که وزارت ورزش برای شفاف سازی در فوتبال این مملکت در پیش گرفته بی‌سابقه است. اعلام رقم قرارداد ستاره‌های نه چندان پر سوی سرخابی در روزهای اخیر، فضای جامعه را تحت تاثیر قرارداد و بین اقشار مختلف واکنش‌های متفاوتی را به وجود آورد. بی تردید شفاف‌سازی این امکان را به وجود می‌آورد تا بسیاری ازمشکلات موجود در بخش‌های مختلف کشور از بین برود. اینکه آدم‌ها احساس کنند پشت دیوارهای شیشه‌ای نفس می‌کشند وعملکردها به روشنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، مانع بزرگی برای بروز ناهنجاری خواهد بود.
  • مسکن کی از رکود خارج می‌شود؟

    بررسی‌های آماری از اوضاع سال گذشته بازار ملک نشان می‌دهد: یکی از مهمترین عوامل در شکل‌گیری موج‌های پی‌درپی نزول قیمت مسکن، رکودی بود که با تصمیم به «نخریدن» از جانب متقاضیان آماده خرید، در بازار حاکم شد. عملکرد بنگاه‌های املاک در کل کشور نشان می‌دهد: در سال۹۲ حجم معاملات مسکن اندکی بیش‌از ۱۲درصد افت کرد که این کاهش در انجام معامله در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است. در سال‌‌های قبل از ۹۲ حجم معاملات مسکن در کشور میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد در هر سال افزایش پیدا می‌کرد، اما رکود سال۹۲ نه‌تنها منجر به این شدکه انبوه واحدهای مسکونی نوساز خود را به شکل مازاد عرضه نشان دهند که همزمان التهاب قیمت مسکن را نیز تحت کنترل قرار داد.
  • خداحافظی با رفیق قدیمی

    مایکروسافت پس از ۱۴ سال، در تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۴ به پشتیبانی از ویندوز XP پایان داد. به این ترتیب پس از تاریخ اعلام شده دیگر هیچ به‌روزرسانی امنیتی برای ویندوز XP منتشر نخواهد شد و کاربران این سیستم‌عامل پشتیبانی فنی دریافت نمی‌شود. به همین دلیل روی آوردن کاربران به سیستم‌عامل‌های به‌روزتر از جمله ویندوز ۷، ویندوز ۸ و ویندوز ۱/۸ اهمیت فراوانی دارد. امکانات مدیریتی سیستم‌عامل‌های امروزی به کاربران امکان می‌دهد تا از امنیت بسیار بالاتر، حق انتخاب گسترده‌تر برای نیروی کار همراه، بهره‌وری بیشتر و کاهش قابل توجه هزینه‌های مالکیت برخوردار شوند.
  • . نمایش خانگی

  • بلاتکلیفی بنزینی

    با وجود آنکه دولتمردان قبلا اعلام کرده بودند که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از ابتدای اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد و از این رو همه چشم‌ها دوخته شده بود به دهان دولت تا قیمت‌های جدید بنزین و دیگر حامل‌های انرژی را اعلام کند با این حال مسوولان تصمیم گرفتند که تا پایان هفته هم صبر کنند و سپس زنگ اجرای فاز دو را به صدا درآورند. در این باره معاون اجرایی رئیس‌جمهور روز دوشنبه اعلام کرد تا پایان هفته قیمت جدید بنزین، گازوئیل و سی. ان. جی اعلام خواهد شد. .
  • موفق‌ترین نظام یارانه نقدی در جهان

    باران عقیلی برزیل یکی از موفق‌ترین تجربه‌های مبارزه با فقر در سال‌های اخیر در جهان بوده‌است. سیستم پرداخت یارانه به نیازمندان در کشور برزیل که به بلسا فمیلیا (Bolsa Familia) یا یارانه خانوار معروف است، دراین کاهش فقر نقش مهمی داشته‌است. بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و نشریه اکونومیست که مهم‌ترین شاخص‌های سنجش وضعیت اقتصادی در جهان هستند و هر ساله گزارش‌هایی در ارزیابی وضعیت اقتصادی کشورهای جهان منتشر می‌کنند، سیستم پرداخت یارانه برزیل را بزرگ‌ترین و موفق‌ترین سیستم یارانه در جهان اعلام کرده‌اند.
  • مادرش آثار او را نخواند

    ترجمه الهام محتشم دونا لویسا سانتیاگا مارکز، مادر گارسیا مارکز در سال ۲۰۰۲ و در سن ۹۷ سالگی درگذشت. او از شخصیت‌های بسیار اثرگذار در زندگی گابو بود که در رمان صد سال تنهایی به‌صورت «اورسولا» ظاهر می‌شود. لویسا سال‌ها پیش در گفت‌وگو با روزنامه «ال اسپکتادور» گفته بود؛ هرگز آثار او - گابو - را نخوانده ام. اما او از همان کودکی یک نویسنده بود وقتی تمام روز در آن دهکده سوت و کور آرکاتاکا دنبال پروانه‌ها می‌گشت و آسمان در چشمش نه به رنگ آبی که با جلوه‌های عجیب و غریب ظاهر می‌شد. » لویسا در تاریخ ۲۵ جولای ۱۹۰۵ در نزدیکی رودخانه رانچریا در کلمبیا به دنیا آمد.
  • بسته «رفع بحران» مسکن در سال ۵۲

    حمید نجار سال ۱۳۵۲ افزایش قیمت نفت و توامان درآمد نفتی کشور موجب حرکت شتاب‌گونه کشور در مسیر صنعتی شدن شد. اگرچه فقدان بستر‌های لازم این حرکت را به سر منزل مقصود نرساند. یکی از قسمت‌هایی که باید از این رشد تاثیر می‌گرفت، مسکن و ساختمان بود؛ اما بخش مسکن در سال ۱۳۵۲ با مشکلات و تنگناهایی روبه‌رو بود. اگرچه نسبت به سال قبل از آن رونق و گسترش قابل‌ملاحظه‌ای داشت. افزایش درآمد و جمعیت، بالا رفتن سطح سرمایه‌گذاری، مهاجرت روستانشینان به شهرها و کمبود مسکن موجب افزایش تقاضا برای فعالیت‌های این بخش شد؛ ولی عرضه ساختمان با مشکلاتی روبه‌رو بود.
  • اجرا - ۴ اردیبهشت ۹۳

  • آمار ناخوشایند

    با پایان ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه نقدی مشخص شد که تنها ۱۰ درصد از یارانه بگیران سابق از دریافت یارانه ۴۵ هزارتومانی فاز دوم منصرف شده‌اند و به گفته نوبخت، سخنگوی دولت این ۵/۷ میلیون نفر همان دهک اولی‌ها هستند. بنابراین ۹۰ درصد برای دریافت یارانه ثبت نام کرده‌اند که آمار به دست آمده از میزان انصرافی‌ها به گفته معاون اجرایی رئیس‌جمهور خوشایند نیست. پیش‌تر دولت گفته بود که شیب افزایش قیمت حامل‌های انرژی متناسب با میزان انصراف مردم از یارانه خواهد بود. .
  • کارآفرینی از جنس زنان

    امین سیفی نخستین نمایشگاه نقش آفرینی زنان بر توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی در ۳۰ فروردین ماه تا اول اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران در سالن همایش طبقه سوم سالن خلیج‌فارس برگزار شد. نقش‌آفرینی زنان در اقتصاد جامعه از جمله محورهایی بود که در این نمایشگاه به آن پرداخته شد و در مراسم افتتاحیه آن اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت و معدن حضور داشتند. شعرخوانی فاطمه راکعی آغازگر این نمایشگاه بود و پس از آن گروه سرود آوای مهربانی به رهبری سهیلا پورگرامی از بانوان کارآفرین عرصه موسیقی به اجرای قطعات موسیقی پرداخت.
  • چهره‌ها - ۴ اردیبهشت ۹۳

  • حل مساله اراک

    پس از آنکه صدیقی امام جمعه موقت تهران گفت که پروژه آب سنگین اراک به هیچ ‌وجه قابل تعطیل شدن نیست، رئیس سازمان انرژی اتمی هم بر سخنان وی صحه گذاشت و از پایان رقیق‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی خبر داد و گفت موضوع رآکتور اراک با ۱+۵ تقریبا به نتیجه رسیده و قرار است پلوتونیوم تولیدی این رآکتور به یک پنجم کاهش ‌یابد. آمریکایی‌ها معتقدند ایران از طریق تولید پلوتونیوم کافی در رآکتور آب سنگین اراک می‌تواند بسیار سریعتر از روش غنی‌سازی به سلاح هسته‌ای برسد. .
  • خواب خودروسازان تعبیر نشد

    خواب خودروسازان برای تامین نقدینگی از راه افزایش قیمت خودرو تعبیر نشد. حال آنکه ظاهرا دیگر مسیرهای رفته نیز به در بسته خورده است. مسوولان شرکت‌های خودروساز ۶ ماه دوم سال گذشته را با وعده‌های مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی‌بر افزایش قیمت خودرو برای جبران ضرر وزیان‌های ناشی از سیاست‌های دولتی در سال جدید سپری کردند. حال آنکه با فرارسیدن موعد مقرر، نگرانی از تورم عمومی و واکنش منفی مشتریان به روند صعودی قیمت‌ها منجر به خلف وعده مسوولان صنعتی کشور شده است. سال گذشته با توجه به تحریم صنعت خودرو کشور، نوسانات ارزی و همچنین اوج‌گیری تورم و افزایش قیمت مواد اولیه تولید خودرو روند نزولی یافت؛ این در حالی است که دولت دهم و یازدهم برای جبران خسارات وارده به تولید خودرو وعده‌هایی مبنی‌بر مجوز افزایش قیمت یا حتی تسهیلات هزار میلیاردی به خودروسازان دادند؛ اما این وعده‌ها در سال جدید رنگ باخته حال آنکه راه‌ جایگزینی نیز هنوز پیشنهاد نشده است.
  • یادداشت - ۴ اردیبهشت ۹۳

  • سازمان‌ها و نهادهایی برای پیگیری بخشش ایجاد شود

    مهدی بابایی «بخشش لازم نیست اعدامش کنید!»، کمتر کسی را می‌توان یافت که با شنیدن این جمله معروف به یاد دوران تحصیلش نیفتد، درسی در کتاب ادبیات برای تاکید بر نقش مهم ویرگول! محل قرار گرفتن این ویرگول اما برای برخی حقیقتا حکم همان مرگ یا زندگی را دارد و منتظرند ببینند تا خانواده فردی که به حکم قاضی موجب مرگش شده‌اند، این جزو کوچک در ادبیات فارسی را کجای پرونده زندگیشان قرار خواهند داد. این امید چندی است که با بخشش سه محکوم به اعدام در برخی دیگر از محکومان به این حکم تشدید شده، اما بخشش و گذشت از این حکم چگونه باید باشد و اجرای آنچه تاثیری بر افراد و جامعه خواهد گذاشت، همچنین برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات چه اقداماتی باید انجام داد؟ دکتر مسعود غفاری، روانشناس اجتماعی و مشاور خانواده معتقد است که باید بخشش در شرایطی خاص و با همکاری از سوی نهادها یا سازمان‌های مردم نهاد انجام شود و آنها به دنبال کسب رضایت از اولیای دم باشند تا بخشش مجرم در شرایطی که وی در آستانه اعدام و مقابل طناب قرار گرفته انجام نشود.
  • هواپیمای آمریکایی در مهرآباد

    فرود یک هواپیمای آمریکایی متعلق به بانک «یوتا» در فرودگاه مهرآباد تهران که هدف تحریم‌های شدید غرب قرار دارد، حرف و حدیث‌های فراوانی ایجاد کرد. در شرایطی که ایران در حال مذاکره با گروه ۱+۵ برای رفع تحریم‌ها است برخی خبرها از یک ماموریت دیپلماتیک پنهانی حکایت داشت، اما سخنگوی وزارت خارجه در واکنش گفت که این هواپیما حامل یک هیات عالی رتبه از غنا بوده که براساس اعلام دولت این کشور، مالکیت آمریکا و در اجاره ریاست‌جمهوری غنا است. .
  • بهترین تلفن‌های هوشمند حال حاضر

    مانی آشتیانی اگر در فکر خرید یک گوشی‌هوشمند هستید، در حال حاضر بهترین زمان برای این خرید است. چرا که تولیدکنندگان مختلف، گوشی‌های هوشمند جدیدی را با امکانات جدید و خارق‌العاده‌ای وارد بازار کرده‌اند، البته در این میان می‌توان گوشی‌های هوشمند را هم دید که از سال گذشته وارد بازار شده و با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده‌اند. سایت بیزنس‌اینسایدر (businessinsider) در گزارشی بهترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار را معرفی کرده است. رتبه‌بندی این وب‌سایت براساس فاکتورهای مختلف چون طراحی، ویژگی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، انتخاب محتوا، در دسترس بودن این محصول برای اپراتورهای مختلف و قیمت دستگاه است.
  • شارژ وسایل الکترونیکی با گرمای بدن

    محققان کره‌ای توانسته‌اند به نوعی فناوری دست یابند که حرارت بدن انسان را به الکتریسیته تبدیل می‌کند. به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که کلیه دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل، در آینده‌ای نه چندان دور توسط حرارت بدن انسان شارژ شود. در این فناوری، یک لایه نازک تولیدکننده برق ترموالکتریک (تبدیل‌کننده حرارت به الکتریسیته) حرارت را از پوست انسان جذب می‌کند. این لایه نازک که روی مواد شفاف و منعطف نشانده می‌شود قابلیت استفاده در هر نوع کاربردی را دارد. دستگاهی که محققان کره‌ای تولید کرده‌اند تا ۱۰ برابر موارد مشابه می‌تواند برق تولید کند.
  • شاهدِ گوشی

    کتاب شاهد گوشی نوشته یک نویسنده بلغاری با ترجمه علی عبداللهی مترجم نام آشنا که به‌تازگی منتشر شده کتاب بسیار خوبی برای پیشنهاد این هفته است. این کتاب درباره ۵۰ شخصیت است که با طنز گروتسک و تلخ نوشته شده است. الیاس کانه‌تی نویسنده‌ای بلغاری‌تبار و آلمانی زبان است که اواخر عمرش را در سوئیس گذراند. او۵۰ شخصیت را ساخته و ایده‌اش را از فیلسوفی در دوران باستان به نام «تئوفراست» گرفته است. طبق گفته مترجم، نویسنده در بخش‌های کتابش کلمه‌های جدیدی را برای نام‌گذاری ابداع کرده که در زبان آلمانی وجود نداشته‌اند.
  • قبض‌های اشتباهی

    در شرایطی که وزارت نیرو از اسفندماه پارسال اعلام کرد که تعرفه برق مصرفی تمام مشترکان را ۲۴ درصد افزایش خواهد داد؛ اما با صدور اطلاعیه‌ای از مشترکان خواست تا قبض‌های صادر شده را به‌دلیل اشتباهات صورت گرفته در محاسبات پرداخت نکنند. قرار بود نرخ برق از ۴۳۰ ریال به ۲/۵۳۳ ریال افزایش یابد و میزان افزایش قیمت در پله‌های مختلف گوناگون باشد؛ اما به‌دلیل افزایش قیمت زیاد در بخش خانگی، رئیس‌جمهور دستور داد که در همه طبقات، تعرفه‌ها به صورت یکنواخت ۲۴ درصد افزایش داده شود. .
  • خشکسالی و دروغ

    نمایش «خشکسالی و دروغ» به کارگردانی محمد یعقوبی برای چندمین بار در دو سال اخیر به‌دلیل استقبال علاقه‌مندان تئاتر به روی صحنه رفت. این نمایش که ابتدا در تابستان ۱۳۸۸ به روی صحنه رفته بود با استقبال بسیار خوب علاقه‌مندان مواجه شد و همین موضوع سبب شد تا این گروه با تغییر برخی از بازیگرانش مجددا در مهرماه ۱۳۹۰ یک اجرای موفق را پشت سر بگذارد و پس از آن نمایش‌های پرتعدادی را در تهران و شهرستان‌ها برگزار کنند. «خشکسالی و دروغ» از بیست یکم فروردین‌ماه تا بیست‌ویکم اردیبهشت ۱۳۹۳ به مدت یکماه در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه خواهد رفت و گروه بازیگران این نمایش را نیز علی سرابی، آیدا کیخایی، باران کوثری، احمد مهرانفر و سحر دولتشاهی تشکیل می‌دهند.
  • برکناری «باز» سعودی و چشم‌انداز روابط تهران- ریاض

    کامران کرمی مرد شماره یک عربستان در بحران سوریه و آشوب‌های منطقه‌ای از کار برکنار شد. بندر بن سلطان بن عبدالعزیز مهره کارکشته و پرنفوذ عربستان از ریاست سازمان اطلاعات کل عربستان برکنار شد. (هر چند برکناری او از دیگر پستش یعنی ریاست شورای امنیت ملی همچنان اعلام نشده است). خبر برکناری بندر به صورت رسمی از سوی عمویش ملک عبدالله پادشاه عربستان اعلام شد. تصمیم به برکناری شاهزاه بندر در حالی گرفته و صادر شده است که از نزدیک به یکسال پیش به‌دلیل شکست‌هایی که او در اداره پرونده سوریه و آمریکا داشت، بحث‌ها بر سر برکناری او از این سمت مطرح بود.
  • چهارمین کارت زرد

    درحالی‌که ۸ ماه از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد نمایندگان مجلس چهارمین کارت زرد خود را به یکی دیگر از اعضای دولت یازدهم دادند. در آستانه هفته معلم، فانی وزیر آموزش و پرورش هم از مجلس کارت زرد گرفت. جنتی وزیر ارشاد، طیب نیا وزیر اقتصاد و فرجی دانا وزیر علوم پیش از این مورد مجلس قرار گرفته بودند. فانی در مجلس، به پرسش‌هایی جواب داد که از ابتدای حضور او در آموزش و پرورش شنیده می‌شد، انتصاباتی که نمایندگان معتقدند سیاسی و استفاده از نیروهای بازنشسته است.
    .
  • مردمک

    آلبوم موسیقی «مردمکـ» به آهنگسازی بهزاد عبدی یکی از آلبوم‌هایی است که به‌تازگی منتشر شده و پیشنهاد مناسبی برای این روزهای بهاری است. بهزادعبدی آهنگسازی است که در کنار تحصیلات مهندسی از دانشگاه شریف برای تکمیل معلومات موسیقایی خود در کشور اوکراین به درجات عالی رسید. عبدی در جشنواره فیلم فجرسال گذشته برگزیده شده و تندیس دریافت کرده وچند سالی هم کاندیدای جوایز مختلف بوده است. مردمک برگرفته از مجموعه آثارکوتاه موسیقی فیلم بهزاد عبدی در فیلم‌های دهلیز، هیچ کجا هیچکس، خانه پدری، برف روی شیروانی داغ وچشم است که در سالیان گذشته به نمایش درامده است.
  • وقتی روز واقعه در رویان فرارسید

    سینا قنبرپور «هنگامی که آن واقعه بزرگ واقع شد. که در وقوعش هیچ کذب و شک نیست. آن روز قومی خوار و طایفه‌ای سربلند شوند. . . » اشک در چشمانش حلقه زده بود. وقتی به آیه بعدی رسید که «آنگاه زمین سخت به حرکت و لرزه درآید» کمرش لرزید. پسر ۱۰ ساله‌اش را در تصادف از دست داده بود. ۴ سال قبل از آنکه «عبدالله» را هم از دست بدهد، دوبار کمرش شکسته بود. اما این بار تنش لرزید که «هنگامی که آن واقعه بزرگ(روزآخرت) واقع شد» می‌خواهد چه بگوید. حالا همه به خوبی «سامره علی‌نژاد» مادر عبدالله حسین زاده را می‌شناسند.
  • با این تبر هوشمند، بریدن چوب مثل کره آسان است

    تبر، وسیله‌ای است که به کمک لبه‌ای تیز می‌تواند به انسان توانایی شکستن چوب و تبدیل آن به قطعات کوچک را بدهد. به‌رغم آنکه استفاده از این وسیله کار را آسان کرده است، اما برای افراد کم‌تجربه ممکن است خطرناک باشد و منجر به جراحت بدن شود. لوراکس «Leveraxe» نام تبری است که بر مشکلات گفته شده غلبه کرده است. در این تبر با طراحی منحصربه‌فرد دسته به جای وسط تیغه در کنار آن قرار گرفته است که مرکز ثقل را به گوشه منتقل می‌کند. به کمک این طراحی، انرژی جنبشی لازم جهت شکستن چوب راحت‌تر فراهم می‌شود. همچنین، نوک تبر به‌طور کاملا لبه‌ای نیست و دارای تیغه‌های عریض‌تر است که پس از برخورد با چوب می‌تواند در جهت دلخواه و با ظرافت بیشتری حرکت کند.
  • تاریخچه یارانه در برزیل

    برزیل در دهه ۱۹۹۰ وضعیت اقتصادی وخیمی داشت. فقر و گرسنگی، نظام آموزش و سلامت در شرایط بحرانی بود. انتخاب لولا داسیلوا در سال ۲۰۰۲ به ریاست‌جمهوری برزیل، نقطه عطفی برای این کشور بود. او با وعده ریشه‌کنی فقر و گرسنگی، کارش را آغاز کرد و استراتژی دوران ریاست‌جمهوری‌اش را همین قرار داد. اصلی‌ترین محور این استراتژی، برنامه یارانه خانوار بود. ریشه و سابقه این برنامه، سیاست کلی کمک‌های اجتماعی در برزیل است که از سال ۱۹۹۵ آغاز شد. از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳، برزیل ۴ برنامه توزیع یارانه نقدی در سراسر کشور را به اجرا گذاشت.
  • بازار داغ موسیقی

    محمد غلامی‌پور بهار فصل مناسبی است برای اجرای کنسرت و نمایش. بسیاری از هنرمندان ترجیح می‌دهند برنامه‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که در فصل بهار روی صحنه بروند. به همین خاطر کنسرت‌های بهاری خوانندگان در روزهای پایانی فروردین ماه آغاز شده است و در ماه‌های آینده ادامه پیدا می‌کند. آنچه می‌خوانید گزارشی است از کنسرت‌هایی که قرار است در روزهای آینده برگزار شود.
    گروه سون گروه «سون» که سال گذشته را با برگزاری اجراهای متعدد پشت‌سر گذاشته‌ بودند، اجراهای امسال‌شان را هم در تاریخ ۱۰ اردیبهشت کلید می‌زنند.
  • اصل اول، ایمان

    عاطفه چهره‌گشا سی و یکم فروردین ماه مصادف با ولادت با سعادت حضرت فاطمه (س) بهانه‌ای بود برای برگزاری جشن‌ها و مراسم مختلف. مدارس هم از این جشن‌ها و مراسم بی نصیب نماندند و مراسمی ترتیب دادند تا در کنار جشن و شادی بچه‌ها بتوانند بیش از پیش با اندیشه حضرت فاطمه و مقام زن در جامعه آشنا شوند. یکی از این مدارس که مراسم مفصلی برای این مناسبت ترتیب داد مجتمع آموزشی دخترانه حنان واقع در منطقه شش بود که در کنار جشنی که برگزار شد از بانو و مادر نمونه‌ای تقدیر کرد که در سن هجده سالگی به دین اسلام روی آورده است.
  • چی تو کله‌ات می‌گذره

    رضا کیانیان به همراه هنرمندان دیگری در گالری آریانا نمایشگاه گروهی ویدئوآرت برگزار می‌کند. این رویداد هنری ادامه نمایشگاهی است که سال گذشته به صورت گروهی و با حضور شش هنرمند برگزار شد. نمایشگاه امسال که ویدئو چیدمان است با حضور هفت هنرمند برگزار می‌شود. رضا کیانیان، امیر اثباتی، سمیرا علیخان‌زاده، حسام نورایی، حامد صفایی، آبتین مظفری و گلزار حسن‌زاده هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند. تمام کارها یک موضوع واحد دارند و بر اساس عبارت «چی تو کله‌ات می‌گذره» طراحی شده‌اند. این نمایشگاه فردا جمعه ۵ اردیبهشت ماه در گالری آریانا به نشانی شهرک محلاتی، پاساژ نخل افتتاح می‌شود و تا ۱۱ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
  • رفتارهای پرخطر از سوی رانندگانی با اعتماد‌به‌نفس کاذب، عامل اصلی بسیاری از حوادث رانندگی است

    کتی شمبرلین می‌گوید از اغلب راننده‌های اطرافش، راننده بهتری است. او که ۴۱ سال دارد و ساکن سان‌فرانسیسکو است عقیده دارد بیش از یک راننده معمولی مراقب اطراف خود است، شاهد را هم این می‌گیرد که تا به حال عامل هیچ تصادف رانندگی نبوده و دو بار خودروهایی که به گفته او رانندگانش مشغول کار با گوشی موبایل بوده‌اند از پشت به خودرویش کوبیده‌اند. با این حال وقتی بحث به سرعت، رانندگی در حال خستگی و فرستادن پیامک پشت چراغ قرمز می‌کشد، صریح جواب می‌دهد: «وقت‌هایی بوده که در ترافیک متوجه حرکت خودروها به جلو نشدم، چون مشغول فرستادن پیامک بودم یا محکم روی ترمز کوبیدم چون حواسم نبود که خودروها ایستاده‌اند.
  • ماجرای ابطال قبوض برق

    غزاله طایفه دبیر گروه صنعت و بازرگانی «برق از سرمان پرید» این جمله برخی از مشترکان خانگی است که اولین قبض برق‌شان در سال جدید را دریافت کردند. دولت در اواخر سال گذشته از افزایش ۲۴ درصدی قیمت برق خبر داد و اعلام کرد در قبوض فروردین این افزایش قیمت اعمال می‌شود. بر اساس مصوبه دولت، قرار بود نرخ برق از ۴۳۰ ریال به ۲/۵۳۳ ریال با افزایش ۲۴ درصدی تعدیل شود؛ اما به‌دلیل پایین بودن نرخ برق در سایر بخش‌های مصرفی، تعرفه‌ها به‌طور متوسط بیش از ۵۰ درصد در بخش خانگی عادی افزایش پیدا کرد تا به رقم ۲/۵۳۳ ریال برسد.
  • شفاف‌سازی باشگاه‌ها

    پس از آنکه وزارت ورزش و جوانان در ادامه جریانی که آن‌را شفاف‌سازی مالی نام نهاده است به انتشار فهرست قرارداد بازیکنان تیم فوتبال پرسپولیس پرداخت، نوبت به استقلالی‌ها رسید تا مشخص شود آنها با تیمشان چقدر قرارداد بسته‌اند. موضوع خصوصی‌سازی باشگاه پرسپولیس و استقلال که از زمان دولت قبل مطرح بود با روی کار آمدن دولت یازدهم رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفت. شفاف‌سازی امورمالی یکی از ضروری‌ترین مولفه‌های خصوصی سازی و ورود به بازار بورس است. .
  • گرگ‌ها چگونه برای شکار سازمان‌دهی می‌شوند؟

    بهزاد بهمن‌نژاد براساس مطالعات اخیر محققان، نحوه سازمان‌یابی گرگ‌ها جهت انجام شکار بستگی به تعداد و وضعیت تاهل آنها دارد. روشی که این حیوانات برای شکار گروهی به کار می‌گیرند مشابه نوعی استراتژی کسب‌وکار است که انسان‌ها انجام می‌دهند که طی آن حیوانات جهت رسیدن به یک هدف مشترک با یکدیگر همکاری می‌کنند که در خصوص گرگ‌ها این هدف کشتن سایر حیوانات به‌منظور بقاست. این استراتژی مزایا و معایب خود را دارد، در واقع گرگ‌ها با این استراتژی گروهی می‌توانند حیواناتی را که به تنهایی قادر به گرفتن آنها نیستند، شکار کنند.
  • مصادره برج علوی

    حکم دادگاه فدرال آمریکا مبنی بر مصادره و فروش یک برج ۳۶ طبقه متعلق به بنیاد علوی در نیویورک و پرداخت درآمد ناشی از فروش این آسمانخراش به افرادی که مدعی هستند تحت تاثیر حملات مربوط به ایران بوده‌اند، بازتاب‌های زیادی در رسانه‌ها داشت. درحالی‌که وزارت خارجه با تاکید بر مستقل بودن این بنیاد از دولت ایران حکم صادره را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرد، برخی رسانه‌ها حکمی را که سه ماه قبل از توافق ژنو صادر شده بود مستمسکی برای زیر سوال بردن سیاست خارجی دولت قرار دادند. .
  • نویسنده جادوگر و روزنامه نگار تمام عیار

    گروه پرونده کتاب: گابریل گارسیا مارکز، روز ۲۸ فروردین ماه گذشته، پس از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری، چشم از جهان فروبست. با مرگ او، دنیای ادبیات یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های خود را از دست داد. به باور بسیاری از منتقدان و نویسندگان، جهان اسپانیایی زبان، پس از سروانتس و شاهکار بی‌بدیلش، دن کیشوت، نویسنده‌ای به بزرگی مارکز ندیده است هر چند که نویسندگان بزرگ آمریکای لاتین کم نبوده و نیستند. مارکز در ششم مارس ۱۹۲۷ در دهکده آرکاتاکا، نزدیک سواحل کارائیب در کلمبیا به دنیا آمد. در دانشکده ملی، درس حقوق خواند و کار حرفه‌ای نویسندگی را با خبرنگاری برای روزنامه «ال اسپکتادور» آغاز کرد.
  • آلبوم‌ها - ۴ اردیبهشت ۹۳

  • اصلاح سبک زندگی راهکار بهتر زیستن

    المیرا چهره‌گشا معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: اصلاح سبک زندگی بر اساس آموزه‌های طب ایرانی منجر به پیشگیری از بیماری‌ها و کاهش هزینه‌های درمان می‌شود. محمود خدادوست معاون طب سنتی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: تمام توصیه‌ها در طب سنتی برای سالم زیستن مردم جنبه علمی داشته و هیچ مغایرتی با دانش امروز ندارد، ولی حاوی جذابیت بیشتری برای آنها نسبت به طب نوین است. وی با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر یک عمر سلامت با خود مراقبتی، گفت: حکما در طب ایرانی همیشه بر حفظ سلامت تاکید داشته‌اند و در عمل نیز در طب ایرانی توصیه‌ها و تدابیری به مردم ارائه می‌شد.
بیشتر