بررسی ادعای رویترز درباره صادرات نفت ایران به چین

محاسبه درآمد تهران از کاهش تخفیف نفتی به اژدهای زرد!

کدخبر: ۶۲۰۴۶۲
اقتصادنیوز: رویترز خبری درباره کاهش تخفیف نفتی ایران به چین منتشر کرده است.
محاسبه درآمد تهران  از کاهش تخفیف نفتی به اژدهای زرد!

به گزارش اقتصادنیوز بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر خبر منتشر شده رویترز از کاهش تخفیف نفتی ایران به چین درست باشد، ماهانه حداقل ۲۲۵ میلیون دلار و حداکثر ۴۰۵ میلیون دلار منفعت به کشور خواهد رسید.

 

رسانه خارجی رویترز در ساعات گذشته اعلام کرد ایران صادرات نفت خود را به کشور چین متوقف کرده است. بر این اساس اعلام شده است ایران تا پیش از این نفت خود را با تخفیف ۱۳ دلاری به چین صادر می‌کرده اما تصمیم گرفته میزان تخفیف خود را به ۵ یا ۶ دلار کاهش دهد.

 

با توجه به این که ایران در سال‌های اخیر حداقل ۱ میلیون بشکه و حداکثر ۱.۸ میلیون بشکه نفت به چین صادر کرده است می‌توان گفت این اقدام کشور می‌تواند حداقل ۲۲۵ میلیون دلار ماهانه و حداکثر ۴۰۵ میلیون دلار ماهانه به نفع کشور باشد.

021016

بین ۲۲۵ میلیون تا ۴۰۵ میلیون دلار سود نفتی

اکوایران در این باره نوشت: آمارهای رویترز از تخفیف نفتی ایران نشان می‌دهد ایران در سال گذشته به طور میانگین ۱۳ دلار بر روی هر بشکه نفت به چین تخفیف داده است. این رسانه مدعی شده است فروشندگان ایرانی به دنبال آن هستند که تخفیف نفتی را به ۵، ۶ دلار کاهش دهند. که یعنی به طور متوسط تخفیف پیشنهادی ایران برای فروش نفت به چین ۵.۵ دلار خواهد بود.

بر این اساس اگر آمارهای رویترز صحت داشته باشد ایران از کاهش تخفیف نفتی به چین بابت هر بشکه معادل ۷.۵ دلار سود می‌کند. اگر بخواهیم سود ایران از این کاهش تخفیف را محاسبه کنیم نیاز است میانگین فروش روزانه نفت به چین را بدانیم.

بر اساس موسسه کپلر و آمارهایی که در رسانه‌های داخلی نقل شده است ایران در کمترین حالت در حدود ۱ میلیون بشکه نفت و در بهترین حالت ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز به چین صادر کرده است.

بر این اساس در سه سناریو می‌توان گفت ایران در بدترین حالت ۲۲۵ میلیون دلار ماهانه و در بهترین حالت ۴۰۵ میلیون دلار ماهانه از کاهش تخفیف نفتی به چین سود خواهد کرد.

در حالت میانه نیز اگر صادرات نفت ایران به چین روزانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه باشد، ماهانه معادل ۳۳۷.۵ میلیون دلار سود نصیب کشور خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید