شماره روزنامه ۶۰۱۰
|

  • هوش مصنوعی در خدمت بهره‌وری هوش انسانی

    دنیای اقتصاد: هوش مصنوعی عنوانی است که در مقابل هوش طبیعی استفاده می‌شود؛ عده‌ای مخالف‌اند که از هوش مصنوعی برای این پدیده استفاده کنیم چون ما یک مجموعه فناوری داریم که به ماشین امکان این را می‌دهد که عملکرد‌ها و فعالیت‌هایی را انجام دهیم که تداعی‌کننده فعالیت‌های حاصل از هوش انسانی است. آن‌ها معتقدند که باید از عنوان یادگیری ماشین استفاده کنیم.
  • ریسباف بالاخره موزه می‌شود؟

    گروه گزارش: اصفهان پتانسیل های صنعتی بسیاری در دل خود دارد که مرمت و بازگرداندن آن به فضای شهری می تواند پازل گردشگری اصفهان را در حوزه گردشگری تکمیل کند. اخیرا صحبت از بازدید و بازگشایی کارخانه ریسباف بیشتر شده است. قرار بود وزیر میراث فرهنگی نیز برای افتتاح و بازدید آن به اصفهان بیاید اما هنوز خبری نیست. کارخانه ریسباف به علت قرارگیری در یکی از نقاط پرتردد شهر و نزدیکی به مترو، می تواند محیط مناسبی برای گردشگری عمومی شهری نیز باشد. از سوی دیگر بازگرداندن یک محیط مرده شهری به چرخه ی شهر، شرایط اقتصادی و فرهنگی بهتری نیز برای آن منطقه از شهر ایجاد می کند. کمیسیون حقوقی و قضایی هیات دولت بر اساس مصوبۀ خود در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۴۰۲، اعلام کرد که کارخانه ریسباف اصفهان به منظور تأسیس موزه منطقه‌ای اصفهان از بانک ملی به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار می‌شود و این وزارت مکلف است در مدت سه سال نسبت به تعمیر، بازسازی و بهره‌برداری از کارخانه ریسباف اقدام کند که در غیر این‌صورت موضوع واگذاری مجدداً مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
  • جای استاندار خالی!

    باران مدرس: رئیس‌جمهور برای اولین بار در سال جاری و در حالی که هنوز اقتصاد مملکت پس‌از تعطیلات نوروز،‌ روی غلتک نیفتاده بود، استانداران کشور را برای رایزنی در مورد محدوده تحت مدیریت شان به پایتخت فراخواند. چگونگی تحقق شعار سال و مردمی سازی تولید در استان‌ها هم از جمله بخش‌های مهم سخنانش بود. کمی آن‌سوتر از پایتخت و در هیاهوی اکسپوی ایرانی، دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری‌ آسیا در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران برگزار شد. شاید ارتباط منطقی بین این دو مناسبت وجود نداشته باشد اما آنجا که رئیس‌جمهور مملکت از نمایندگانش در استان‌ها درخواست می‌کند که "برای امیدآفرینی شبانه‌روز پای‌کار باشید"، غیبت نماینده دولت در اصفهان و سایر مدیران ذی‌ربط دولتی استان در مهم‌ترین اجلاس بین‌المللی بخش خصوصی را چگونه باید تعبیر کرد؟ هرچند لازمه اقتصاد مردمی، تقویت بخش خصوصی است اما دست‌اندازهای فعلی اقتصاد استان که سرعت‌گیر بخش خصوصی شده، به‌غیراز دولت توسط کدام نهاد و شخص قابل‌رفع و رجوع است؟ اگر از این اجلاس بوی جذب سرمایه به مشام می‌رسید، چه کسی به‌غیراز نماینده دولت در اصفهان می‌توانست فرش قرمزی را توصیف کند که قرار است برای سرمایه‌گذار خارجی پهن شود؟!
  • ابتکار عمل مدیریت شهری برای محیط زیست از مسیر پسماند

    شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه حل مسائل زیست‌محیطی در اولویت برنامه‌های شهرداری اصفهان قرار دارد، گفت: هفته گذشته سه پروژه زیست‌محیطی در اصفهان کلنگ زنی و افتتاح شد.
  • هوش مصنوعی، عبور از رودخانه یا تپه‌نوردی

    حسین نوریان /مشاور مدیریت استراتژیک
    در سال جاری در سراسر جهان ازجمله ایران تب‌وتاب بهره‌گیری از مزایای فنّاوری هوش مصنوعی بسیار فراگیر شده است و اغلب تحلیل گران و مدیران، این فناوری جدید را از اصلی‌ترین مصادیق تحول دیجیتال در سازمان می‌دانند؛ اما آنچه در این میان مانع دست‌یابی شرکت‌ها به مزایای هوش مصنوعی است، نه سرمایه لازم برای تامین امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن و نه حتی دانش موردنیاز برای ایجاد آن است چراکه هر دو این‌ها در کشور ما وجود دارد و به نظر می‌رسد عامل اصلی بازدارنده، ناشناخته بودن رویکرد و شیوه بهره‌گیری از امکانات هوش مصنوعی در سازمان و استراتژی گام نهادن در مسیر آن است!
  • کودک، سرطان ، مسوولیت اجتماعی

    دنیای اقتصاد، سونیا موگویی: اتاق بازرگانی استان اصفهان در این هفته به همت کمیسیون مسوولیت‌های اجتماعی، همراهی خیریه مردم‌نهاد کسا و محمدرضا حاج رسولی‌ها میزبان قدوم پر مهر خیرین اصفهانی بود. اتاق بازرگانی استان اصفهان با برگزاری دوره‌های آموزشی و تخصیص عواید مالی و معنوی دوره به خیریه‌های مختلف سعی در اجرای صحیح«مسوولیت‌های اجتماعی» دارد .
  • هوش مصنوعی در آینه باورها

    مهدی محمدی: ما ازآنچه هوش مصنوعی چه می‌دانیم؟ پرسشی که مانند فیل مولانا بر ساحت زیست آدمیان فرود آمده و هرکسی از ظن خودپاسخی دارد، یکی پاسخ را در نوشتن رزومه برای کاریابی، دیگری ترجمه فلان متن، از میان هنرمندان هم کسی پیدا می‌شود که هوش مصنوعی را رقیبی پرتوان می‌بیند و در این میان یک وجه مشترک وجود دارد، در میان همه پاسخ از برابر پرسش هوش مصنوعی، می‌شود خطی رسم کرد که در منتهی‌الیه یک سمتش، هراس و دیگر سر آن امید است.
  • کاربرد هوش مصنوعی در نظام کنترل‌های داخلی سازمان

    امیر مرادی /دکتری حسابداری دانشگاه شهید بهشتی و پژوهشگر علم داده در حسابرسی
    در یک تعریف اجمالی، کنترل های داخلی عبارت از سازوکاری فرایندی برای حصول اطمینان از تحقق اهداف سازمان است (کمیته سازمان‌های حامی کمیسیون تردوی ، ۲۰۱۳). برای این منظور، کمیته مزبور، با معرفی چارچوبی تحت عنوان چارچوب کنترل داخلی یکپارچه، رهنمودی برای طراحی، پیاده سازی و ارزیابی سیستم های کنترل داخلی ارائه نمود که مورد پذیرش و کاربرد سازمانهای بسیاری در سراسر دنیا قرار گرفته است. یکی از اصول مهم این چارچوب، ارزیابی ریسک تقلب در سازمان است، مساله‌ای که به عنوان مهم ترین تهدید اقتصاد جهان از آن یاد می شود، تا آنجا که طبق نظرسنجی مؤسسه پرایس واترهاوس کوپرز (PwC ) در سال ۲۰۲۲، قریب به نیمی از سازمان‌ها قربانی تقلب یا سایر جرایم اقتصادی بوده‌اند. در این بین، تقلب در صورت‌های مالی طبق گزارش انجمن بازرسان رسمی تقلب (ACFE ) در سال ۲۰۲۲، بیشترین خسارت مالی را بالغ بر ۳.۶ میلیارد دلار به سازمان‌ها وارد نموده‌است.
  • کاربردهای هوش مصنوعی در حسابرسی

    ندا عبدالوند/ دانشیار مدیریت فناوری دانشگاه الزهرا ( س)
    تشخیص و پیشگیری از تقلب: الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را می‌توان برای شناسایی و علامت‌گذاری تراکنش‌های غیرمعمول، الگوها یا اختلافات در داده‌های مالی آموزش داد و به حسابرسان کمک می‌کند تا تقلب یا خطاهای احتمالی را به طور مؤثرتر شناسایی کنند.
  • انسان و چشم انداز هوش مصنوعی در صنعت حسابداری

    علی رحمانی: هوش مصنوعی می‌تواند بسیار قدرتمند باشد و این توانایی را دارد، خروجی‌هایی ارائه دهد که بسیار دقیق‌تر از فعالیت‌های انسانی است فلذا می‌تواند جایگزین تلاش انسان شود با این تفاوت که خطاهای انسانی در این حالت به صفر خواهد رسید. هوش مصنوعی در کوتاه‌مدت سبب بهبود کارایی، ارائه بینش‌ها و ارزش‌های بیشتر به کسب‌وکارها می‌شود؛ اما در بلندمدت می‌تواند فرصت‌هایی را برای تغییرات اساسی ایجاد کند. سه سؤال اساسی اینجا مطرح می‌شود! اول اینکه چشم‌انداز بلندمدت برای هوش مصنوعی و حسابداری چیست؟ اما در مرحله دوم باید پرسید، هوش مصنوعی و انسانی چگونه با هم کار می‌کنند؟ برای پرسش سوم و مهمتر از همه می پرسیم، حسابداران چگونه از قابلیت‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟
  • ایجاد استراتژی هوش مصنوعی

    دکتر آمنه خدیور/ دانشیار مدیریت فناوری دانشگاه الزهرا( س)
    فرایند استقرار هوش مصنوعی شامل سه مرحله است: ۱) بیش از استقرار ۲) استقرار ۳) پس از استقرار
  • قابلیت‌های هوش مصنوعی چیست؟

    ندا عبد الوند/ دانشیار مدیریت فناوری دانشگاه الزهرا( س)
    هوش مصنوعی (AI) به توسعه سیستم‌ها و الگوریتم‌های کامپیوتری اشاره دارد که می‌توانند وظایفی را که معمولاً به هوش انسانی نیاز دارند، مانند یادگیری، حل مساله، تصمیم‌گیری و درک زبان انجام دهند. به عبارت ساده‌تر‌‌، هوش مصنوعی به ماشین‌ها اجازه می‌دهد تا بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که با آن‌ها ارائه می‌شود، «فکر کنند» و تصمیم بگیرند، نه اینکه صرفاً دستورالعمل‌های از پیش برنامه‌ریزی‌شده را دنبال کنند.
  • اصطلاحات مرتبط با هوش مصنوعی در حسابرسی

    ندا عبدالوند/دانشيار مديريت فناوري دانشگاه الزهرا(س)
    اولین اصطلاحی که در حوزه همپوشان هوش مصنوعی و حسابرسی به گوشتان می خورد «یادگیری ماشینی» است
  • داده پاک ، نیاز اصلی هوش مصنوعی

    اولین همایش "هوش مصنوعی و صنعت حسابداری: ویژگی‌ها، روندها و تحولات آتی" در حالی برگزار شد که فعالان حوزه حسابداری، حسابرسی، مدیریت مالی به همراه بازیگرانی از میان انجمن‌های صنفی و علمی مرتبط با فناوری‌های نوین نیز پای سخنان اساتید و متخصصان دعوت‌شده در این همایش نشستند که به ابتکار انجمن مدیران مالی اصفهان، انجمن علمی حسابرسی فناوری اطلاعات ایران و دانشگاه اصفهان برای اولین بار در کشور برگزار شد.
  • مروری بر نقاط قوت یادگیری ماشینی

    تکنیک‌های یادگیری ماشینی به‌جای تلاش برای تعریف قوانین پیچیده، از نقاط قوت شناختی - شناسایی الگو و یادگیری - بهره می‌برند. پیچیده‌ترین تکنیک‌ها در این زمینه - مبتنی بر شبکه‌های عصبی مصنوعی و یادگیری عمیق - باعث پیشرفت‌های بزرگ در زمینه‌هایی مانند پردازش زبان طبیعی، ترجمه و... می‌شوند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر