تصمیم جدید آیکان : انقلاب در عرصه دامنه‌های اینترنتی

آی تی ایران - نهاد مقررات‌گذاری دامنه‌های اینترنتی (آیکان) طرحی را به تصویب رسانده است که بر اساس آن شرکت‌ها و اشخاص می‌توانند پسوندهای دلخواه خود را برای دامنه‌های مرتبه اول (TLD) به کار بگیرند.

بر اساس این مقررات جدید که کارشناسان به آن انقلابی در عرصه دامنه‌های اینترنتی لقب داده‌اند، عملا آدرس‌های اینترنتی دیگر محدود به com. و net. و پسوندهایی از این قبیل نخواهد بود.

تصمیم جدید آیکان یک تصمیم بسیار مناقشه برانگیز به حساب می‌آمد، چراکه برخی صاحب‌نظران معتقدند که چنین کاری باعث ایجاد بی‌نظمی و هرج و مرج در عرصه دامنه‌های اینترنتی خواهد شد. روبرتو گاتانو یکی از اعضای آیکان معتقد است که این تصمیم جهانی تازه را به روی همگان می‌گشاید، موضوعی که پیش از این نمی‌توانستیم تصور کنیم.

در همین حال آیکان پیشنهاد مربوط به وجود اسکریپت‌هایی چون عربی و آسیایی در دامنه‌های اینترنتی به تصویب رسانده است. بر این اساس دامنه‌هایی با زبان‌های جدید عملا در اینترنت به وجود خواهند آمد. برخی افراد مانند امیلی‌تایلور، مدیر امور حقوقی دامنه uk. معتقدند که چنین کاری باعث ایجاد پلی روی شکاف دیجیتالی موجود در جهان می‌شود.

دیو وودلت یکی دیگر از اعضای هیات مدیره آیکان این تصمیم را پاسخی به خواست آیندگان می‌داند و می‌گوید: ما نباید منابع دامنه‌های اینترنتی را محدود کنیم، در غیر این صورت آیندگان ما را به دلیل این محدودسازی بی‌مورد مورد سرزنش قرار می‌دهند. با این وجود او نیز اعتراف می‌کند که چنین کاری با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد بود.

مصوبه‌های جدید آیکان بخشی از تلاش‌هایی از آزادسازی و تحول در این عرصه طی شش سال اخیر است. پیش‌بینی می‌شود که تصمیم‌های جدید آیکان در نشست پاریس باعث ایجاد صدها هزار آدرس جدید خواهد شد، هر چند هنوز زمان‌بندی و نحوه عمل این کار مدت‌ها زمان خواهد برد.

گفته می‌شود که سیستم جدید از سال ۲۰۰۹ به اجرا درخواهد آمد، با این حال نگرانی‌هایی از سوی برخی شرکت‌ها در این زمینه وجود دارد. این شرکت‌ها معتقدند که در صورت آزادسازی ثبت دامنه‌های اینترنتی با پسوندهای دلخواه ممکن است بسیاری از مردم دامنه‌هایی با پسوند این شرکت‌ها ثبت کنند. یکی از اعضای هیات مدیره آیکان اما گفته که آنها از این نگرانی‌ها با اطلاع اند و به همین دلیل تصمیم دارند که هنگام اجرای این کار تمام این ملاحظات را در نظر بگیرند.