طبق گزارش نیویورک تایمز، کمتر از دو هفته پیش از دیدار باراک اوباما از مسکو، آمریکا و روسیه نمی‌توانند درباره نحوه مقابله با تهدید روبه رشد حملات اینترنتی که ممکن است خسارت بسیاری به سیستم‌های رایانه‌ای و اینترنت بزند، به توافق برسند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان، این روزنامه به نقل از یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا گزارش داد: هر دو کشور بر سر این که فضای سایبر میدان نبرد نوظهوری است توافق دارند و انتظار می‌رود که هنگام بازدید ماه آینده اوباما از روسیه و در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه نوامبر به این مساله بپردازند.

طبق این گزارش، روسیه موافق یک معاهده بین‌المللی به همراه مسائل مذاکره‌شده برای سلاح‌های شیمیایی بوده و در مجموعه نشست‌هایی در سال جاری، این شیوه را پیش کشیده است، در حالی که آمریکا معتقد است معاهده غیرضروری بوده و به‌جای آن طرفدار بهبود همکاری میان گروه‌های اجرای قانون بین‌المللی است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هرگونه توافق در زمینه فضای سایبر مشکلات ویژه‌ای دارد زیرا در ارتباط با این موضوع مسائلی مانند سانسور اینترنت و حق حاکمیت نیز مطرح می‌شود.

به گفته مقامات آمریکایی، عدم توافق روی نحوه عملکرد، مانع همکاری مقامات اجرای قانون بین‌المللی شده است به‌ویژه اینکه بخش قابل توجهی از حملات علیه سیستم‌های رایانه‌ای دولت آمریکا از سوی چین و روسیه صورت می‌گیرند.

بسیاری از کشورها از جمله آمریکا با پی بردن به لزوم مقابله با تهدید روبه رشد جنگ سایبر در حال طراحی سلاح‌هایی برای آن هستند مانند بمب لوجیک که می‌تواند با پنهان شدن در رایانه‌ها در موقعیت‌های بحرانی آن‌ها را متوقف یا مدارهای مجتمع را تخریب کند؛ بوت‌نت‌هایی که می‌توانند از وب‌سایت‌ها و شبکه‌ها جاسوسی کرده یا آن‌ها را از کار بیندازند یا دستگاه‌های اشعه موج ریز که می‌توانند مدارهای رایانه‌ها را از فاصله‌های دورتر بسوزانند.