2 copy

بر این اساس نرخ‌بهره سیاستی در بازه 25/ 5 تا 5/ 5 درصد قرار خواهد گرفت. اما سوال این است که این امر تا چد امکان‌پذیر است؟ و چه عواملی عملکرد احتمالی فدرال‌رزرو را تشدید کرده است؟ در پاسخ باید گفت که بیش از 98درصد از فعالان بازار، اقتصاددانان و کارشناسان معتقدند که جرمی‌پاول در نشست با مقامات بانک‌مرکزی بهره را 25/ 0واحد درصد دیگر افزایش خواهد داد. این امر را می‌توان ناشی از کاهش تعداد افراد درخواست‌کننده مزایای بیکاری که ظرفیت پذیرش بازار کار در برابر نرخ‌های بالاتر را نشان می‌دهد، فاصله یک درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه در ماه ژوئن، نوسان تورم هسته در کانال 4درصدی و... دانست. در این بحبوحه و قبل از انتشار نتایج این نهاد، الیزابت وارن، سیاستمدار و سناتور آمریکایی از این عملکرد احتمالی ابراز نگرانی کرد و به پاول هشدار داد.

در پی افزایش احتمال‌ها از افزایش سیاست‌های‌ انقباضی در روزهای اخیر، الیزابت‌وارن اعلام کرد: «من باید به مقامات آمریکایی این هشدار را بدهم که از سر‌گیری کمپین ضد تورمی به جوامع حاشیه از جمله کارگران سیاه‌پوست آسیب می‌زند و سبب بیکاری آنها می‌شود. از سوی دیگر این عملکرد بیکاری آمریکایی‌ها را نیز تشدید خواهد کرد. از این رو فدرال‌رزرو باید به سیاست‌های خود درخصوص کاهش تورم پایان دهد؛ زیرا تبعات آن برای اقتصاد ویران‌کننده خواهد بود.» او در ادامه تاکید کرد: «پس از 10افزایش متوالی نرخ‌بهره، کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو در ماه ژوئن نرخ‌ها را ثابت نگه داشت؛ زیرا نرخ بهره واقعی از تورم بالاتر رفت و این فرصت را برای مقامات فراهم کرد تا در سیاست‌های خود وقفه‌ کوتاهی ایجاد کنند.» در راستای این موضوع جرمی پاول هشدار داد که توقف ماه ژوئن هیچ نشانه‌ای از پایان صعودها نیست. همچنین او گفت: «مساله اصلی ما این است که تا چه میزانی سیاست‌های خود را افزایش دهیم تا بتوانیم تورم را به هدف مورد نظر خود برسانیم.

عملکرد منطقی آن است که نرخ بهره سیاستی با سرعت بیشتری نسبت به تورم افزایش یابد.» او در پایان سخنان خود تاکید کرد که بسیاری از مقامات، اقتصاددانان و کارشناسان در انتظار این هستند که فدرال‌رزرو بهره را تا پایان سال جاری 2 تا 3مرتبه دیگر افزایش دهد؛ زیرا برای رساندن تورم به سطح 2درصد راه درازی در پیش است. وضعیت بازارهای جهانی در روزهای اخیر حاکی از آن است که دارایی‌های محبوب سرمایه‌گذاران از جمله بیت‌کوین و طلای جهانی روند معاملاتی روز گذشته خود را با اندکی کاهش در قیمت‌ها آغاز کردند. بر این اساس بیت‌کوین که در کانال 30هزار دلاری در حال نوسان بود با عملکرد احتمالی فدرال رزرو و در پی آن واکنش مثبت دلار جهانی به کانال 29هزار دلاری نزول کرد. این امر در حالی بود که فلز زرد نیز که در حال صعود به کانال 2000دلاری بود به میانه کانال 1900دلاری بازگشت. از سوی دیگر شاخص دلار با تمدید احتمالی بهره در نشست روزهای اخیر بار دیگر به کانال 101واحدی بازگشت. برخی از تحلیلگران درباره این موضوع افزودند که بازارهای جهانی در پی عملکرد احتمالی کمیته بانک مرکزی در بی‌ثباتی به سر می‌برند و برای درک بهتر و دقیق‌تر شرایط بازارها باید تا انتشار نتایج فدرال‌رزرو منتظر ماند.