9 copy

تشدید ریسک‌های جنگی و شایعات منتشر شده از سوی دولت‌های خارجی در رابطه با نحوه پاسخگویی ایران به حمله روز یکم آوریل دمشق بار دیگر بازار ارز تهران را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

 بسیاری از رسانه‌های غربی در روز‌های پایانی هفته گذشته با مطرح کردن احتمالات مختلف، نحوه پاسخگویی ایران به حمله اخیر اسرائیل را بررسی کردند. بسیاری از این رسانه‌ها معتقد بودند که در همین چند روز پیش‌رو ایران به طرق مختلف پاسخ دست‌درازی اسرائیل به کنسولگری خود را خواهد داد. به تبع این اخبار رفتار هیجانی بازار نیز تداوم یافت و نرخ ارز به قله‌های قیمتی جدیدی رسید.

در شرایطی که ریسک‌های جنگی در بازار افزایش می‌یابد افراد با هدف در امان نگه داشتن دارایی‌های خود از موج افزایش قیمت‌ها، اقدام به خرید ارز و طلا کرده که با این رشد سطح تقاضا نرخ نیز افزایش می‌یابد. در این میان روز گذشته نیروی دریایی سپاه پاسداران یک کشتی باری اسرائیلی را در تنگه هرمز توقیف کرد که برخی از تحلیلگران این مساله را بخشی از پاسخ ایران به کشور متخاصم تلقی کردند.

رسانه العربیه نیز در مطلبی ضمن اشاره به توقیف کشتی اسرائیلی توسط ایران این موضوع را بخشی از پاسخ ایران خواند. به عقیده کارشناسان درصورتی که پس از گذشت چند روز این مساله با واکنش اسرائیل همراه نباشد بازار سیگنال اتمام ریسک را دریافت کرده و روند نرخ دچار تغییر فاز می‌شود. در این میان برخی دیگر از افراد نیز با اشاره به سخنان مقامات نظامی کشور معتقدند که پاسخ ایران به این سادگی نخواهد بود و در نتیجه احتمال کاهش سطح ریسک‌های سیاسی در بازار را قابل بررسی نمی‌دانند.

بازار سبز روز شنبه

دیروز شنبه 25 فروردین ماه روند‌ها در بازار ارز و طلای تهران مثبت بود. قیمت دلار بازار آزاد که روز سه‌شنبه هفته گذشته (پیش از شروع تعطیلات) فعالیت خود را در کانال 63 هزار تومانی پایان بخشیده بود‌ طی بازار روز‌های تعطیل هفته گذشته و همچنین بازار دیروز با حدود 2 هزار و 400 تومان رشد در رقم 65هزار و 850 تومان به فروش رسید. یورو و پوند نیز در روز گذشته با رشد قیمت‌های 900 و هزار و 220 تومانی نسبت به نرخ‌های پیشین در ارقام 70 هزار و 500 تومان برای یورو و 82 هزار و 540 تومان برای پوند معامله شدند. همچنین سکه طلا طرح جدید نیز با رشد قیمتی یک میلیون و 600 هزار تومانی در رقم 45 میلیون و 300 هزار تومان به فروش رسید.