پرداخت سهم بخش کشاورزی از تسهیلات بانکی

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: جدول تخصیص سرمایه در گردش برای بخش‌های مختلف کشاورزی به عنوان مصوبه دولت به بانک‌ها جهت تخصیص به زودی ابلاغ می‌شود.

محمدرضا اسکندری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در رابطه با عدم پرداخت تسهیلات بانکی در سال‌جاری گفت: به طور معمول تسهیلات بانکی به بخش کشاورزی در نیمه دوم هر سال پرداخت می‌شود، ضمن اینکه سهم بخش‌های مختلف کشاورزی برای سال‌جاری ابلاغ شده که به زودی از طریق سیستم بانکی تامین و پرداخت می‌شود.وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ۲۵درصد کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها سهم بخش کشاورزی است که میزان آن برای بخش‌های مختلف کشاورزی مشخص شده و با وجود اینکه از ابتدای امسال تغییراتی در تسهیلات دهی بانک‌ها به وجود آمده، اما این تسهیلات به زودی از سوی بانک‌ها به بخش کشاورزی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات در بخش کشاورزی به سه طریق تامین و پرداخت می‌شود، افزود: بخشی از تسهیلات به عنوان سرمایه در گردش، بخشی از آن مربوط به کمک‌های فنی و اعتباری و بخش دیگری از تسهیلات بخش کشاورزی نیز به تسهیلات اشتغالزا و زودبازده اختصاص دارد.اسکندری افزود: تسهیلات اشتغالزا و زودبازده توسط کارگروه‌های اشتغال در استان‌ها پرداخت می‌شود، ضمن اینکه سهم بخش‌های مختلف کشاورزی از سرمایه در گردش برای سال‌جاری مشخص شده، به نحوی‌که برای تولید گوشت قرمز و پودر ماهی حدود ۸۰۰میلیارد تومان سرمایه در گردش تعیین شده است.وی با اشاره به سهم سرمایه در گردش بخش‌های مختلف تولیدی در بخش کشاورزی، عنوان کرد: سهمیه تسهیلاتی اختصاص یافته به مرغداری‌ها بالغ بر۶۰۰میلیارد تومان، گاوداری‌ها و تولید شیر ۴۰۰میلیارد تومان در سال‌جاری است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: سهم تسهیلاتی برای تولیدات شیلاتی حدود ۱۰۰میلیارد تومان، صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی بالغ بر ۵۰میلیارد تومان و بخشی از سرمایه در گردش نیز مربوط به تامین نهاده‌های دامی‌است که در مجموع رقمی‌ حدود ۷۳۰میلیارد تومان به عنوان سهم سرمایه در گردش بخش کشاورزی خواهد بود.

وی با اشاره به تخصیص مبلغ ۱۷۵میلیارد تومان به منظور تامین برخی از نهاده‌ها در بخش کشاورزی به عنوان سرمایه در گردش، اظهار داشت: در سال‌جاری جهت خریدهای توافقی و تضمینی بالغ بر ۴۷۰میلیارد تومان سهم سازمان تعاون روستایی است و حدود ۳۵۰میلیارد تومان نیز به عنوان سهم شرکت پشتیبانی امور دام جهت خرید گوشت و مرغ اختصاص یافته است.

اسکندری اعلام کرد: جدول تخصیص سرمایه در گردش برای بخش‌های مذکور به زودی به عنوان مصوبه دولت به بانک‌ها جهت تخصیص ابلاغ می‌شود.

پرداخت تسهیلات با سود ۵ و ۹‌درصدی

معاون وزیر جهاد کشاورزی از پرداخت تسهیلات با سود ۵‌درصدی برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی و تسهیلات با سود ۹‌درصدی برای صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خبر داد.

«دکتر صادق خلیلیان» نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، از اختصاص ۱۱۵میلیارد ریال اعتبار جهت تامین یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی برای احداث ظرفیت‌های جدید صنایع تبدیلی و تکمیلی در سال جاری خبر داد و گفت: این میزان اعتبار با هدف توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و کاهش ضایعات بخش کشاورزی اختصاص یافته و نرخ سود و کارمزد تسهیلات اعطایی آن حداکثر ۹‌درصد است. وی همچنین در خصوص برنامه جامع توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی افزود : این طرح درقالب ۲۲برنامه و به صورت ۵ ساله تهیه و به دولت نیز ارسال شده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: این برنامه با کمک بخش‌های مختلف وزارت صنایع، بازرگانی و بخش خصوصی تدوین شده است. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، مکان یابی و ظرفیت‌یابی را از اولویت‌های توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی دانست و گفت: در صورت تحقق شرایط فوق سرمایه گذار بخش خصوصی قادر به استفاده از تمام توانایی‌های خود خواهد بود. خلیلیان هدف ظرفیت فرآوری تولیدات کشاورزی در سال ۸۷ را ۳۹‌میلیون تن عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با رقم ۲۸‌میلیون تن در سال آغاز برنامه، نزدیک به ۱۱‌میلیون تن افزایش دارد. وی، در خصوص وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی، اظهار داشت: عمر ۳۰۰‌هزار دستگاه انواع ماشین‌آلات کشاورزی موجود در کشور به بیش از ۱۳‌سال می‌رسد. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توزیع ۵۰‌هزار دستگاه انواع ماشین‌های کشاورزی در دو سال گذشته، افزود: توزیع سالانه ماشین‌آلات کشاورزی نسبت به گذشته به سه برابر افزایش یافته است. خلیلیان، از اعطای یارانه خرید ماشین‌آلات کشاورزی به بهره برداران این بخش خبر داد و گفت: امسال ۶۰۰‌میلیارد ریال یارانه جهت اعطای تسهیلات با نرخ ۵‌درصد به این بخش اختصاص یافته است که از طریق بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.