گروه بازارپول- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای به امضای دکتر جواد فرشباف ماهریان، مصوبه شورای‌عالی بیمه را در خصوص مرحله اول اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور برای اجرا به مدیران عامل شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد. به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی ایران، این مصوبه که شامل اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور در رشته‌های باربری، کشتی و هواپیماست، سوم تیر ۱۳۸۸ برای اجرا به شرکت‌های بیمه ابلاغ شد و براساس آن برای صدور بیمه‌نامه باربری اعمال تعرفه‌ها الزامی نیست و صدور بیمه‌نامه برای هر کشتی تا سقف ۳۰میلیارد ریال و هر ناوگان آن تا سقف ۱۰۰میلیارد ریال، همچنین صدور بیمه‌نامه برای هر هواپیما تا سقف ۲۰میلیارد ریال و هرناوگان آن تا سقف ۸۰میلیارد ریال یا معادل ارزی آن به استعلام نرخ حق بیمه از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیاز نیست. متن مصوبه شورای‌عالی بیمه به این شرح است:

مرحله اول اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه

«شورای‌عالی بیمه در اجرای مفاد بند(۴) ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بیمه‌گری در جلسه مورخ ۶/۳/۱۳۸۸، مرحله اول اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه کشور را در برخی از رشته‌های بیمه به ترتیب زیر تصویب نمود:

۱ - موسسات بیمه مجازند حق بیمه رشته‌های باربری، کشتی و هواپیما را با رعایت موارد زیر تعیین و اعمال نماید:

الف- برای صدور بیمه‌نامه در رشته باربری اعمال تعرفه‌ها طبق آیین‌نامه شماره (۸) و اصلاحات بعدی آن الزامی نمی‌باشد.

ب- برای صدور بیمه‌نامه در رشته کشتی استعلام نرخ حق بیمه از بیمه‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای هر کشتی تا سقف ۳۰میلیارد ریال و برای هر ناوگان تا سقف ۱۰۰میلیارد ریال یا معادل ارزی آن الزامی نمی‌باشد.

ج- برای صدور بیمه‌نامه در رشته هواپیما استعلام نرخ

حق بیمه از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای هواپیما تا سقف ۲۰میلیارد ریال و برای هر ناوگان تا سقف ۸۰میلیارد ریال یا معادل ارزی آن الزامی نمی‌باشد.

۲ - موسسات بیمه موظفند بیمه‌نامه رشته‌های مشمول اصلاح نظام تعرفه را براساس شرایط عمومی مصوب شورای‌عالی بیمه صادر نمایند. رشته‌های فاقد شرایط عمومی مصوب باید در چارچوب شرایط و کلوزهای متعارف بین‌المللی مربوط تنظیم و صادر شود. سایر سیاست‌ها و ضوابط کلی مربوط به نحوه اعمال اختیارات تفویض شده فوق، متعاقبا اعلام خواهد شد.»