ضریب نفوذ بیمه کشور در سال 91 با توجه به اقتصاد نفتی کشور در بیمه‌های بازرگانی 93/1 درصد و در بیمه‌های غیرنفتی 31/2 درصد گزارش شده است..
به گزارش «ایسنا»، نرخ ضریب نفوذ بیمه از مهم‌ترین شاخص‌هایی است که برای ارزیابی عملکرد صنعت بیمه یک کشور استفاده می‌شود. این ضریب همچنین معیاری برای مقایسه عملکرد صنعت بیمه در بین کشورهای مختلف است.
پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در بیمه‌های نفتی و غیر‌نفتی نشان می‌دهد که از یکسو بخش نفت کشور از پتانسیل‌های موجود در صنعت بیمه کشور استفاده نکرده است و از سوی ‌دیگر صنعت بیمه کشور نتوانسته در این بخش مانند بخش‌های دیگر اقتصاد فعال باشد.
بر مبنای محاسبات انجام گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس، ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی کشور در سال ۱۳۹۱ برابر ۹۳/۱ درصد بوده است. این در حالی است که در دوره زمانی مشابه سال ۱۳۹۰، ضریب مذکور برابر ۴۱/۱ درصد بوده است.
با توجه به انتشار رسمی آمارهای کلان اقتصادی منتهی به سال ۱۳۹۱ توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ضریب نفوذ بیمه کشور در سال ۱۳۹۱ توسط پژوهشکده بیمه محاسبه شد که با توجه به اقتصاد نفتی کشور، نرخ ضریب نفوذ غیر‌نفتی (نسبت حق‌بیمه‌های دریافتی بدون نفت به تولید ملی بدون نفت) توسط گروه پژوهشی مطالعات اقتصادی و مالی بیمه محاسبه شده است که این نرخ در سال ۱۳۹۱، ۳۱/۲ درصد بوده است. همچنین برآوردی از نرخ ضریب نفوذ بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی کشور در این گروه پژوهشی صورت گرفته است تا بتوان ظرفیت و پتانسیل بیمه‌ای کشور را ارزیابی کرد. بر این ‌اساس نرخ ضریب نفوذ کل بیمه کشور معادل ۵۸/۹ به‌دست‌آمده است. سهم سازمان تامین اجتماعی حدود نیمی از این نرخ بوده است. بخش عمده‌ای از این پرتفو می‌تواند وارد صنعت بیمه بازرگانی شود.
در بخش دیگری از این گزارش، ضریب نفوذ منطقه‌ای و استانی کشور در سال ۱۳۸۹ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که بر اساس این بررسی، استان تهران با ضریب نفوذ ۹۸/۱ درصد، استان اردبیل با ضریب نفوذ ۹۰/۱ درصد و استان یزد با ضریب نفوذ ۸۲/۱ درصد، نسبت به سایر استان‌ها از ضریب نفوذ بالاتری برخوردار هستند. از طرف دیگر، استان‌های کهکیلویه و بویراحمد با ۲۴/۰، خوزستان با ۳۴/۰ و بوشهر با ۴۳/۰ درصد کمترین ضریب نفوذ بیمه بازرگانی را به خود اختصاص داده‌اند.