شروین شهریاری

*پرسش از آقای کامران موحد: وضعیت شرکت پالایش نفت اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در خصوص شرکت پالایش نفت اصفهان آخرین تحولات مربوط به جلسه معارفه این شرکت است که اخبار آن از طریق رسانه‌ها به نحو وسیعی تحت پوشش قرار گرفته است. در ادامه سعی شده چند نکته از مفاد این جلسه که در سایر گزارش‌ها کمتر بدان پرداخته شده ، بررسی شود: ۱ -بزرگ‌ترین مشکل «شپنا» در حال حاضر به مساله تخفیف قیمت خوراک (نفت خام) مربوط می‌شود، به طوری که در صورت حذف این تخفیف ۶درصدی، شرکت در نقطه سربسر قرار داشته و عملا هیچ سودی نخواهد داشت. (تا قبل از بهره برداری از طرح توسعه). باید توجه کرد قرارداد تامین ماده اولیه به صورت ۵ ساله با شرکت مادر منعقد شده اما میزان تخفیف آن در سال‌های آتی با مصوبات بودجه سنواتی در مجلس قابل تغییر خواهد بود که این مساله ابهام و ریسک سیستماتیک مهمی را بر فعالیت این شرکت در افق زمانی بلند مدت تحمیل می‌کند.

۲ - افزایش قیمت جهانی نفت خام به طور کلی به نفع «شپنا» نیست، زیرا قیمت محصولات پالایشگاهی با آهنگ یکسانی رشد نیافته و دولت‌ها نیز برای مهار آثار تورمی با افزایش شدید قیمت محصولات پالایشگاهی مقابله می‌کنند. بنابراین می‌توان گفت روند سودآوری شرکت به طور کلی در سیکل‌های نزولی قیمت جهانی نفت مطلوب تر خواهد بود.

۳ -مهم‌ترین مزیت این شرکت به راه اندازی طرح توسعه جامع پالایشگاه مربوط می‌شود. این طرح با برآورد سرمایه‌گذاری بیش از ۲/۳میلیارد دلار در چند فاز به بهره برداری خواهد رسید. مجتمع بنزین سازی این طرح در اواخر سال آینده آغاز به کار می‌کند و موجب افزایش نسبی تولید بنزین و کاهش تولید نفت کوره که محصولی با مزیت پائین است، خواهد شد. بخش عمده‌ای از طرح‌ها از سال ۱۳۹۰ به بعد به بهره‌برداری می‌رسند که در پایان طرح،موجب حذف تولیدات سنگین و بدون مزیت (نظیر نفت کوره) و تبدیل آن به محصولات سبک و با ارزش افزوده بالا(نظیر بنزین) خواهد شد. گفتنی است در حال حاضر ۲۲درصد از تولیدات «شپنا» به نفت کوره اختصاص دارد که با اجرای طرح توسعه، این میزان به حداقل رسیده و از سوی دیگر میزان مصرف نفت خام و خوراک مورد نیاز برای تولیدات مجتمع نیز کاهش خواهد یافت. شایان ذکر است بعد از بهره‌برداری از این طرح، مارجین تصفیه هر بشکه نفت خام حدود ۱۰دلار خواهد بود که با توجه به لحاظ نکردن تخفیف خوراک در این محاسبه (با فرض خرید نفت خام به قیمت آزاد) تحولی بنیادی در وضعیت پالایش نفت اصفهان ایجاد خواهد کرد.

۴ -تامین مالی طرح توسعه عظیم «شپنا» مشکلی برای شرکت ایجاد نخواهد کرد زیرا بر مبنای توافق انجام شده، پیمانکار دولتی طراحی و اجرای این طرح توسعه را تا پایان انجام خواهد داد و پس از خاتمه طرح در مورد نحوه تسویه بدهی ایجاد شده تصمیم‌گیری خواهد شد.

۵ -قیمت فروش محصولات در حال حاضر مشمول نرخ‌گذاری نبوده و با قیمت آزاد مطابق با روند جهانی در هر ماه تعیین می‌شود. سه محصول بنزین، نفت گاز و نفت سفید با حاشیه سود نسبت به قیمت نفت خام به فروش می‌رسند، اما گاز مایع و نفت کوره که دو محصول اصلی دیگر «شپنا» هستند با قیمتی کمتر از بهای خوراک فروخته می‌شوند.

۶ -هزینه حمل محصولات خریداری شده از حصار پالایشگاه بر عهده خریدار است. البته در مورد انتقال نفت خام (خوراک) از استان خوزستان «شپنا» هزینه آن را به قیمت تمام شده به شرکت خطوط لوله و مخابرات پرداخت می‌کند.

۷ -به‌رغم وضعیت نقدینگی و نسبت جاری و سرمایه در گردش مناسب، مطرح گردید که احتمال تقسیم درصد بالایی از EPS سال گذشته کم خواهد بود هر چند برای قضاوت نهایی در این مورد باید به انتظار برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت در پایان ماه جاری بمانیم.

Shahriary_sh@yahoo.com