گروه بورس- مجید اسکندری: دومین روز کاری هفته جاری برای فرابورس روز پرکاری محسوب می‌شد زیرا این بازار توانست در این روز جهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشد. بخشی از این جهش در پی یک اتفاق مهم رخ داد.

این اتفاق، بازگشایی نماد ذوب‌آهن اصفهان پس از حدود یک ماه توقف بود که موجب شد بیشترین حجم و بیشترین ارزش معاملات روز گذشته فرابورس، توسط این شرکت رقم بخورد.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته فرابورس دادوستد بیش از 48 میلیون اوراق بهادار را به ارزش حدود 339 میلیارد ریال در 6321 دفعه رقم زد. در این میان حجم معاملات ذوب‌آهن بالغ بر 29 میلیون سهم و ارزش آن بیش از 8/90 میلیارد ریال بود.
فولاد صبانور با اختلاف زیاد توانست با ارزش معاملات ۱۵ میلیارد ریالی پس از ذوب‌آهن قرار گیرد و رتبه سوم ارزش معاملات نیز با ۷/۱۲ میلیارد ریال به بیمه آرمان تعلق گرفت.
در همین حال از لحاظ حجم معاملات بیمه آرمان با دادوستد حدود 6 میلیون سهم و صدرا با دادوستد حدود 5 میلیون سهم پس از ذوب‌آهن قرار گرفتند.
از سوی دیگر بیمه ما با ارزش معاملاتی سه میلیون ریال کمترین ارزش معاملات و مرجان کار با حجم معاملاتی ۱۰ سهم کمترین حجم معاملات بازار فرابورس را دارا شدند.
روز گذشته لیزینگ ایرانیان با صف خرید همراه شد که این صف به رشد 8/4 درصدی قیمت سهام آن انجامید. حق‌تقدم بیمه سامان و سبحان‌دارو نیز به ترتیب با 7/4 درصد رشد و 6/4 درصد رشد، بیشترین افزایش قیمت را در بازار دیروز تجربه کردند.
این در حالی است که به دلیل رونق بخش مسکن، اوراق امتیاز تسهیلات مسکن نیز با اقبال معامله‌گران روبه‌رو شده است به گونه‌ای که روز گذشته تمامی این اوراق با رشد قیمت ۵ درصدی همراه و در محدوده ۵۶۰ هزار ریال معامله شدند.
از سوی دیگر بیشترین افت قیمت، روز گذشته نصیب نماد ذوب‌آهن شد به گونه‌ای که در ابتدای شروع به کار بازار، این نماد با 15 درصد کاهش قیمت مواجه شد که این افت در پایان معاملات به 3/8 درصد خاتمه یافت.
همچنین زرین معدن آسیا که از نمادهای مورد توجه بازار است روز گذشته با صف فروش روبه‌رو شد و ۶/۳ درصد افت قیمت را تجربه کرد.
گزارش دنیای اقتصاد حاکی است روز گذشته بازار فرابورس شاهد دادوستد 87 نماد بود که در این میان 42 نماد با رشد قیمت و 15 نماد با افت قیمت روبه‌رو شدند و 30 نماد نیز بدون تغییر قیمت ماندند.


افزایش 82 درصدی حجم معاملات بازارپایه در دی‌ماه
حجم کل معاملات فرابورس در دی‌ماه به ۸/۱میلیارد برگه رسید که در میان بازارهای فرابورس بازار پایه با معامله ۱/۱ میلیارد سهم رشد ۸۲ درصدی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس، طی دی‌ماه؛ در بازار سهام فرابورس 8/1 میلیارد برگه به ارزش بیش از 8 هزار میلیاردریال معامله شد که نشان می‌دهد حجم معاملات 23درصد نسبت به آذر‌ماه رشد کرده است. این در حالی است که بازار پایه با معامله 1/1 میلیارد سهم رشد 82 درصدی را نسبت به سایر بازارها به خود اختصاص داد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران از ابتدای سال تاکنون ۲۲میلیارد و ۱۱۵میلیون سهم را در فرابورس به ارزش ۹۵هزار و ۷۷۲میلیارد ریال دادو‌ستد کرده‌اند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ حجم و ارزش معاملات به ترتیب ۵۴ و ۴۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.
بنابر این گزارش، در دی‌ماه امسال بازار دوم شاهد رشد 43درصدی ارزش معاملات نسبت به ماه گذشته بود و با مبادله 510 میلیون و 457هزارسهم ارزش معاملات آن از 4/2 هزار میلیارد ریال فراتر رفت. در عین حال ارزش معاملات بازار دوم از ابتدای سال تا‌کنون 7/19 هزارمیلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/125 درصد افزایش یافته است. همچنین آمار معاملات بازار ابزارهای نوین مالی حاکی از آن است که 8/3 میلیون ورقه به ارزش 3500 میلیارد ریال در این ماه معامله شد و درحالی که از ابتدای سال تا‌کنون 3/35 میلیون اوراق در این بازار دست به دست شد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته از این لحاظ رشد 83درصدی داشته است.
از سوی دیگر در میان گروه‌های صنعتی محصولات شیمیایی با دارا بودن ۴۱ درصد بیشترین سهم ارزش بازار فرابورس را نسبت به سایر صنایع به خود اختصاص داد و پس از آن مخابرات، بانک‌ها و موسسات اعتباری و فلزات اساسی به ترتیب با کسب ۲۱، ۱۲ و ۱۱ درصد سهم در جایگاه دوم تا چهارم قرارگرفتند. در همین حال کمترین سهم در ارزش بازار فرابورس به صنایع خودرو و ساخت قطعات، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، سایر محصولات کانی غیرفلزی و ماشین‌آلات و تجهیزات تعلق گرفت.