گروه بورس - برخی چهره‌های اقتصادی کشور وضعیت بورس را تابعی از تحولات اقتصاد کلان نمی‌دانند و معتقدند: افت شاخص در سایه برخی نگرانی‌های بیرونی و اتفاقات درونی رخ داده است. از نگاه اکثر اقتصاددان افت دیروز بورس بازتاب مسیر آینده شاخص نیست و به نظر می‌رسد با کاهش دغدغه‌ها روند در روزهای آینده اصلاح شود.
داوود دانش جعفری، وزیر پیشین اقتصاد با اشاره به روند رشد در سال گذشته اعتقاد دارد: این روند که ناشی از رشد حبابی سهام برخی شرکت‌ها بود در سال جاری شکسته خواهد شد. به گفته وی بازار در ابتدای سال در مسیر اصلاح روند گذشته قرار خواهد گرفت.
او اجرای فاز دوم یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها در سال جاری را روی این بازار بی‌تاثیر ندانست و گفت: کاهش شاخص کل همزمان با جدی شدن برخی اخبار مربوط به فاز دوم یارانه‌ها است.
برخی چهره‌های بازار نیز این تحلیل را قبول دارند که ممکن است جدی شدن اجرای فاز دوم به لحاظ روانی بر بازار تاثیر بگذارد، زیرا اجرای فاز دوم می‌تواند در کوتاه مدت بر سودهی شرکت‌ها تاثیر داشته باشد.
مسعود نیلی دیگر اقتصادان برجسته کشور نیز حرکت بورس را تابعی از روند اقتصاد کلان کشور در سال جاری می‌داند. به گفته او اگر اقتصاد ایران سال جاری در مسیر خودش شروع به رشد کند شاخص بورس نیز متناسب با آن رشد خواهد کرد. این اقتصاددان در خصوص شاخص‌های کلان اقتصاد ایران در سال جاری و در مقایسه با سال قبل گفت: نرخ تورم امسال حتما نسبت به سال قبل پایین‌تر و رشد اقتصادی ۹۳ حتما نسبت به ۹۲ بالاتر است.
او معتقد است: با این وضعیت باید به بورس به عنوان ضربه‌گیر اقتصاد و جایی که قرار است نقش مهمی در اقتصاد ایران ایفا کند، نگاه کرد.
محمد مهدی بهکیش نیز با اشاره به هدف‌گذاری رشد مثبت اقتصادی در سال جاری اعتقاد دارد: با توجه به تحرک بخشی در حوزه صنعت و افزایش ارزش افزوده آن بعید است روند نزولی شاخص ادامه یابد. وی نزول اخیر را ناشی از برخی مسائل روانی دانست که از مختصات اقتصاد کلان تبعیت نمی‌کند.
دیگر چهره‌های اقتصادی نیز به سیاست گذاران توصیه می‌کنند که باید منابعی را که در اختیار دارند در مسیر درستی هدایت کنند. به گفته اقتصاددانان با توجه به اینکه افزایش شاخص‌ها بیشتر در بازار ثانویه رخ داده تا بازار اولیه، معتقدند دولت باید ساز‌و‌کارها را به گونه‌ای پی‌ریزی کند که نقدینگی‌ها به مسیر درست هدایت شوند. در این صورت مقداری از فعالیت‌های بورس که رشد حبابی در آن رخ داده کم شده و منابع به بخش‌هایی دیگر از اقتصاد که به نقدینگی نیاز دارد، وارد می‌شود و به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، بالا رفتن رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری منجر شود.
به گفته کارشناسان اگر دولت در این مورد علامت‌های درستی به سرمایه‌گذاران بدهد و از روند مقطعی شاخص هراسی نداشته باشد اتفاقاتی که در بورس می‌افتد نه تنها منفی نخواهد بود، بلکه می‌تواند مثبت نیز تلقی شود.
در این بین به گزارش «دنیای اقتصاد»، افت شاخص بورس، در روز‌های اخیر، باعث شده که کارشناسان و فعالان بازار سرمایه، نظرات و استدلال‌های متفاوتی را عنوان کنند. برخی کارشناسان معتقدند: به دلیل وابستگی بازده نقدی بورس با نوسانات قیمتی چند شرکت بزرگ، روند شاخص متاثر از بازدهی این شرکت‌ها است. بر این اساس، با توجه به مصوبات مجلس در ماه‌های اخیر مبنی بر گران شدن خوراک پتروشیمی و همچنین تغییر بهره مالکانه برای معادن، عدم شفافیت برای آینده این شرکت‌ها به وجود آمده و این باعث افت بازده نقدی بازرا سرمایه شده است.
علاوه‌بر این، وجود صندوق‌های متعدد سرمایه گذاری با عدم کارآیی و نبود افراد متخصص باعث شده که استفاده از این ابزار نیز با مشکل مواجه شود. ازعوامل دیگر در افت شاخص بورس می‌توان به نزدیک شدن بازده نقدی بازار به مقدار واقعی در نتیجه دور شدن از شوک‌های حاصل از تغییرات فضای سیاسی کشور اشاره کرد؛ زیرا بعد از تغییر دولت و ایجاد فضای جدید، حجم بسیاری از نقدینگی وارد بورس شد؛ اما به نظر می‌رسد با گذشت زمان و حاکم شدن فضای منطقی بر بازار سرمایه کشور، شاخص بورس کمی تعدیل شده و به مقدار واقعی خود نزدیک می‌شود. در مجموع تحلیلگران بازار معتقدند: سیاست‌های انقباضی در سطح کلان عمده بازارها را وارد سکون کرده است که در این بین مشخصا باید گفت اخبار مربوط به هدفمندی به‌واسطه افزایش اولیه هزینه‌های تولید نیز بازار را دستخوش تغییر کرده است.