طرح دو‌فوریتی برای بودجه دو‌دوازدهم خانه ملت

روز گذشته علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت از جلسه فوق‌العاده دولت برای بررسی جداول بودجه خبر داد و گفت: «به محض اینکه مجلس شورای اسلامی متن کلیات بودجه را به دولت ابلاغ کند، این آمادگی را داریم که بلافاصله بخش دوم را تقدیم مجلس کنیم.» همزمان رئیس‌‌‌جمهور نیز روز گذشته در جلسه هیات دولت از مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام خواست با برگزاری جلسات فشرده قانون بودجه را پیش از پایان سال به نتیجه برسانند.

بر این اساس اگرچه به نظر می‌رسید که باید منتظر ارائه لایحه بودجه چند‌دوازدهم از سوی دولت برای سال آینده بود، اما آن‌طور که در راهروهای مجلس شنیده شد، دولت برنامه‌ای برای ارائه لایحه چند‌دوازدهم ندارد. محمد‌باقر قالیباف نیز روز گذشته در پاسخ به تذکر حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر مبنی بر اینکه آیا دولت قصد دارد لایحه چند‌دوازدهم بدهد، گفت: «همان‌طور که با دوستان خودمان در اداره قوانین مجلس صحبت کردیم، چون بخش اول لایحه بودجه ابلاغ می‌شود و این بخش قطعی شده و معلوم است که افزایش حقوق‌‌‌ها چقدر است و مالیات ارزش‌افزوده باید از ابتدای فروردین اجرا شود، بنا شد که امروز (یکشنبه) اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه طرحی تنظیم کنند تا اجازه پرداخت به دولت داده شود تا هم موضوع مربوط به افزایش حقوق‌‌‌ها را که در بخش اول لایحه بودجه تصویب شده و شورای نگهبان هم تایید کرده است، ببینیم و به دولت اجازه دهیم که از اول فروردین آنها را اجرا کند و هم ما در این فرصت بتوانیم جداول لایحه را تصویب کنیم.» بر این اساس امروز باید منتظر بود تا طرح دوفوریتی از سوی کمیسیون برنامه‌وبودجه به صحن علنی مجلس بیاید و اجازه دخل و خرج به دولت داده شود.

 وقت برای بررسی بخش دوم بودجه نمانده است

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به تصویب احکام بودجه ۱۴۰۳ از سوی مجلس گفت: احکام بودجه ۱۴۰۳ را مصوب کردیم و منتظر هستیم که دولت ارقام بودجه را به مجلس ارسال کند. اگر دولت به موقع ارقام را به مجلس ارائه نکند طبیعتا باید بودجه چند‌دوازدهم مصوب شود و این بودجه نیز باید در قالب لایحه به مجلس بیاید.

او یادآور شد: جلسات مجلس تنها در هفته جاری برگزار می‌شود و ظرف مدت باقی‌مانده مجلس باید طرحی را تهیه و تکلیف را مشخص کند. چون از ابتدای فروردین دولت باید بتواند حقوق‌ها را پرداخت کند، هزینه‌هایش را بدهد و درآمدهایش را وصول کند. بنابراین اگر دولت لایحه‌ای را به مجلس ارائه ندهد باید خودمان طرحی را برای هزینه‌کرد دولت تهیه کنیم. این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، تاکید کرد: روز گذشته رئیس مجلس صحبت‌هایی را مطرح کردند و قرار شد کمیسیون برنامه‌وبودجه طرحی دو‌فوریتی برای هزینه‌کرد دولت در سال آینده تهیه کند. بنابراین اگر دولت لایحه‌ای را ارائه نکند مجلس طرح دو‌فوریتی بودجه دو‌دوازدهم را بررسی خواهد کرد. قادری اظهار کرد: هنوز خبری از بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیست و در زمان باقی‌مانده تا پایان سال وقتی برای بررسی بخش دوم لایحه بودجه نداریم.

 باید اذن مجلس را بگیرند

همچنین احمد راستینه، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ گفت: با توجه به اصلاح ساختار بودجه بخش اول یعنی بررسی احکام بودجه نهایی شد و دولت باید جداول بودجه را بر اساس احکام به مجلس ارائه کند. با توجه به اینکه بررسی جداول تا پایان سال ممکن نیست، برای اینکه دولت به مشکل نخورد باید درخواست بودجه چند‌دوازدهم را به مجلس ارائه می‌کرد و اذن هزینه‌کرد بودجه برای یک تا سه ماه را دریافت می‌کرد. باید جداول بودجه هرچه سریع‌تر به مجلس بیاید و مجلس این آمادگی را دارد که در صورت ارسال جداول بودجه از سوی دولت در اولین فرصت آن را بررسی کند.

او افزود: قاعده این است که دولت برای هزینه‌کرد بودجه ۱۴۰۳ باید اذن مجلس را بگیرد. برای اینکه این اتفاق بیفتد الزاما باید لایحه چند‌دوازدهم را به مجلس ارائه می‌کرد و ارائه این لایحه کار سختی هم نیست. بر اساس بودجه چنددوازدهم دولت با توجه به بودجه ۱۴۰۲ اذن هزینه‌کرد در سال آینده را از مجلس می‌گیرد و دولت می‌تواند سریعا این لایحه را به مجلس بدهد و صلاح دولت هم در همین است. این عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ خاطرنشان کرد: فعلا از سوی دولت جداول بودجه به مجلس نیامده است.

 جداول را در چند شیفت تصویب می‌کنیم

بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس نیز خاطرنشان کرد: سال انتخابات بود و یک مقدار تعطیلی‌ها و حضور در حوزه‌های انتخابیه فرصت را از مجلس گرفت و به‌رغم اینکه مجلس ابهامات شورای نگهبان در احکام را رفع کرده است اما هنوز جداول بودجه به مجلس نیامده است. به هر حال مجلس باید در خصوص جداول هم نظر بدهد و ما داریم به انتهای سال می‌رسیم و احتمال اینکه هفته آینده مجلس جلسه داشته باشد، ضعیف است. بنابراین به نظر می‌رسد که بودجه چند‌دوازدهم برای سال آینده به تصویب برسد.

او ادامه داد: بالاخره باید دید جداول بودجه خواهد آمد یا خیر، اما هنوز خبری از جداول نیست. اگر جداول به مجلس ارائه شود و بحثی در جداول نباشد، می‌توان آن را به سرعت با بررسی در چند شیفت تصویب کرد. چون جابه‌جایی جداول کار راحتی نیست. در گذشته نیز هیات‌رئیسه کمیسیون تلفیق برای جداول بودجه تعیین‌تکلیف می‌کردند. اما با اصلاح آیین‌نامه داخلی قرار بر این شد که جداول بودجه در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار بگیرد و شفافیت وجود داشته باشد تا شاهد اعتراضاتی که در گذشته بودیم، نباشیم. اگر جداول بودجه مانند گذشته بررسی شود، شفافیت زیر سوال می‌رود.