همراهی ابرقدرت‌های صنعتی با آمریکا علیه ایران

طرح ممنوعیت صادرات بنزین به ایران در کنگره آمریکا جنجال آفرید. همراهی گروه ۸ با موضع واشنگتن

کنگره آمریکا ممنوعیت صادرات بنزین به ایران را خواستار شد

دنیای اقتصاد- در حالی که در غربی‌ترین نقطه کره زمین تلاش نمایندگان کنگره آمریکا برای ممنوعیت صادرات بنزین به ایران، مخالفت‌هایی را برانگیخته است، در شرقی‌ترین نقطه کره زمین- در کیوتو پایتخت قدیمی کشور ژاپن- وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران شدند.

این در حالی است که خاویر سولانا، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی دو هفته پیش به نمایندگی از کشورهای ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) بسته پیشنهادی این کشورها را به مقام‌های ایران تحویل داد. تهران نیز پیش از آن بسته پیشنهادی خود را به کشورهای یاد شده ارائه کرده‌ است. از این رو در حال حاضر طرفین در حال بررسی بسته‌ها و منتظر پاسخ‌های یکدیگر هستند تا مذاکرات را درباره پرونده هسته‌ای ایران آغاز کنند.به گزارش خبرگزاری فارس، وزرای گروه هشت در بیانیه مشترک خود پس از نشست «کیوتو»، تصریح کرده‌اند: ما خواستار تشویق ایران برای تحرک و اقدام با احساس مسوولیت بیشتر و سازنده‌تر در منطقه به ویژه در راستای فرآیند صلح در خاورمیانه و ثبات عراق و افغانستان هستیم. در این بیانیه آمده است: گروه هشت خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

کشورهای گروه هشت در حالی کشورمان را به تعلیق غنی‌‌سازی اورانیوم دعوت می‌کنند که ایران به تمام سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب معاهده «ان‌پی‌تی» (منع گسترش سلاح‌هسته‌ای) پاسخ داده و جای ابهامی باقی نگذاشته است و به همین دلیل خود را از حق تعلیق غنی‌سازی محروم نمی‌کند.

وزرای امور خارجه هشت کشور کانادا، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ژاپن، روسیه و انگلیس روز جمعه در «کیوتو»، پایتخت قدیمی ژاپن موضوعات کره‌شمالی، زیمبابوه، افغانستان و ایران را در گفت‌وگوهای خود بررسی کردند.

وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان همچنین بر اعمال سیاست‌های دوسویه تحریم‌ و دیپلماسی در قبال ایران تاکید کردند.

ماساهیرو کومورا، وزیر امور خارجه ژاپن پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: سران گروه هشت بر ادامه سیاست دو سویه گفت‌وگو و تحریم در قبال ایران توافق کردند.

وی ادامه داد:‌ ایران را به همکاری با جامعه بین‌الملل و توقف فعالیت‌های هسته‌ای فرامی‌خوانیم.

در حالی که مقامات کشورمان اعلام کرده‌ بودند در حال بررسی بسته پیشنهادی غرب هستند و نتیجه آن را اعلام خواهند کرد با انتشار خبر افزایش تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپایی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه اعلام کرد که اعمال تحریم‌های بیشتر،تلاش‌های دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌‌ای را به خطر می‌اندازد.

هفته گذشته خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که تا زمان پاسخ ایران به بسته پیشنهادی کشورهای ۱+۵ اتحادیه اروپایی هیچ‌گونه تحریمی را برضد این کشور در دستور کار قرار نخواهد داد، اما این اتحادیه در راستای ممانعت ایران برای برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در چند روز گذشته به تحریم بانک ملی ایران و برخی اقدامات خصمانه مبادرت ورزید.

سولانا همچنین چهارشنبه هفته گذشته بر ادامه سیاست دوسویه هویج و چماق در قبال ایران تاکید کرد.

در همین حال یک قطعنامه شدیداللحن، اما غیرالزام‌آور در کنگره آمریکا برای ممنوعیت صادرات بنزین به ایران که گفته می‌شود به تحریک لابی صهیونیستی این کشور (ایپک) صادر شده است، جنجال آفرین شد.

به گزارش خبرگزاری بی.بی.سی منتقدان، این قطعنامه را عملا به معنی برنامه‌ای برای محاصره دریایی ایران توصیف کرده‌اند، اما طراحان قطعنامه این اتهام که این قطعنامه بهانه‌ای برای اعلان جنگ علیه ایران است رد کرده‌اند.

براساس گزارش‌های دریافتی تاکنون تعداد حامیان این قطعنامه به بیش از ۲۰۰ نماینده رسیده است. مجلس نمایندگان آمریکا ۴۳۵ کرسی دارد بنابراین ۱۸ امضای دیگر کافی است تا این طرح از حمایت اکثریت برخوردار شود.

قطعنامه شماره ۳۶۲ که روز ۲خرداد سال‌جاری (۲۲ مه ۲۰۰۸) از سوی گری‌اکرمن و مایک پنس مطرح شد، نسبت به طیفی از فعالیت‌های ایران از جمله برنامه اتمی ایران ابراز نگرانی می‌کند.

این قطعنامه که نمونه مشابه آن در سنای آمریکا نیز مطرح است، از دولت جورج بوش می‌خواهد صادرات کلیه محصولات نفتی پالایش شده (از جمله بنزین) به ایران را ممنوع کند؛ بازرسی شدید کلیه اشخاص، وسایل نقلیه موتوری، کشتی‌ها، هواپیماها، قطارها و محموله‌های در حال ورود به ایران یا در حال خروج از آن کشور را به طور جدی دنبال کند؛ و سفرهای بین‌المللی کلیه مقام‌های ایرانی که درگیر مذاکرات اتمی این کشور برای تعلیق برنامه اتمی ایران نیستند را منع کند.

این قطعنامه به تازگی با مخالفت‌هایی در محافل لیبرال آمریکا مواجه شده است.

از جمله روزنامه نسیاتل پست اینتلیجنسر در سر مقاله‌ای با اشاره به همین بند از قطعنامه نوشت: آیا می‌توان این را به عنوان یک عمل تجاوزگرانه قلمداد کرد؟ اگر به مقررات سازمان ملل که تصریح می‌کند چنین محاصره یک جانبه‌ای به معنی جنگ است توجه کنیم، بله.

با این حال در بندی از این قطعنامه آمده است: هیچ چیز در این قطعنامه نباید به عنوان مجوز استفاده از زور علیه ایران تعبیر شود.

دو نماینده طراح این قطعنامه روز چهارشنبه هفته گذشته در واکنش به این انتقادها با ارسال نامه‌ای تاکید کردند که این طرح خواستار اقدام نظامی علیه ایران نمی‌شود.

به گزارش روزنامه اینترنتی نپولیتیکو در آمریکا اکنون علاوه بر اکرمن و پنس، ۲۰۰ نماینده دیگر این قطعنامه را امضا کرده‌اند.اکرمن و پنس در نامه خود در اشاره به انتقادهای مخالفان نظیر آنچه در روزنامه نسیاتل پست اینتلیجنسر آمده است، نوشتند: این ادعاها کاملا کذب است و بی پرده بگوییم یاوه است.

به هرحال این قطعنامه خواستار شدت عمل زیادی مقابل ایران می‌شود. در بخشی از متن قطعنامه آمده است: جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای، با توسل به کلیه شیوه‌های مناسب اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک، برای منافع امنیت ملی آمریکا جنبه حیاتی دارد و باید بی‌درنگ به آن رسیدگی شود.

این طرح پیش از آنکه جنبه قانونی پیدا کند، باید در مجلس نمایندگان تصویب شده، با مصوبه مشابهی در سنا که هنوز وضع نشده منطبق شود، بعد به امضای رییس‌جمهور برسد.

این تلاش‌ها برای فشار بیشتر بر ایران در حالی صورت می‌گیرد که طی یک ماه گذشته دولت آمریکا همواره بر حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است. در همین چارچوب دیروز بار دیگر دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: آمریکا به حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک امیدوار است.

وی گفت: جورج بوش رییس‌جمهور آمریکا مطمئن است که ما می‌توانیم این مساله را از طریق دیپلماسی حل کنیم.

وی افزود: این مساله نه تنها پاسخگوی منافع آمریکا بلکه پاسخگوی منافع کل جهان به ویژه اسرائیل است.

پرینو همچنین اخبار اخیر رسانه‌های گروهی مبنی بر قصد رژیم صهیونیستی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بعد از اتمام دوره ریاست‌جمهوری بوش را شایعه خواند. اما در همین‌حال، با افزایش جنگ روانی و تبلیغاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران به سبب پافشاری بر مواضع و حقوق مشروع هسته‌ای خود،جمعی از شهرداران شهرهای مختلف آمریکا با تهیه قطعنامه‌ای در تلاش هستند تا از اقدام یک جانبه آمریکا علیه ایران جلوگیری کنند.

این قطعنامه تاکنون به امضای ۳۲ شهردار شهرهای مختلف آمریکا رسیده و قرار است برای سایر شهرداران آمریکا نیز ارسال شود تا آنها نیز نظر خود را درباره اقدامات یک ‌جانبه آمریکا علیه ایران اعلام کنند.