دنیای اقتصاد- در پی انتشار یک رشته اخبار منفی از جمله ثبت رکورد تازه‌ای در بهای نفت، بازارهای جهانی متحمل افت چشمگیری شده‌اند

روز پنج‌شنبه بهای نفت در بازار نیویورک از بشکه‌ای ۱۴۰دلار تجاوز کرد، ضمن اینکه بورس بازان به علائمی که حاکی از تداوم ضعف در بازار اعتبار تا آینده نامعلوم است، واکنش نشان دادند. تلاطم بازار جهانی به نوبه خود باعث شد قیمت نفت در روز جمعه از ۱۴۲دلار هم عبور کند. در آمریکا شاخص سهام «داو جونز» بیش از ۳درصد افت کرد که این کمترین حد در نزدیک به دو سال بود. سهام بازارهای اروپایی نیز به کمترین میزان از اکتبر ۲۰۰۵ تاکنون افت کرد. در بریتانیا شاخص سهام ۶/۲درصد افت کرد و در فرانسه و آلمان نیز بازارهای عمده میان ۲ تا ۳درصد افت کرد.

به اعتقاد تحلیلگران، شرکت‌های آمریکایی نگران به درازا کشیده شدن روند نزولی بازار مسکن، بحران بخش اعتبار و جهش شدید بهای انرژی هستند. برخی تحلیلگران نیز با اشاره به تاثیرپذیری شدید شرکای اقتصاد آمریکا از رکود آمریکا نگران ایجاد یک سیکل معیوب هستند که در آن رکود آمریکا باعث رکود در سایر اقتصادها و متعاقب آن رکود جهانی باعث تاثیر مضاعف منفی بر اقتصاد آمریکا شود.

صفحات دنیا (۴) و گلچین (۳۰) را بخوانید