نمایندگان به پخش اعترافات تلویزیونی واکنش نشان دادند

مرجان توحیدی

جمعی از خانواده‌های زندانیان ناآرامی‌های اخیر، روزگذشته در حالی برای استمداد از نمایندگان مجلس و اعضای اقلیت به مجلس آمدند که علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی بر این باور است که برخی از وابستگان تشکل‌های سیاسی که در حوادث اخیر دستگیر شده‌اند، اتهامات تمام عیار ضد امنیتی داشته‌اند و البته برخی نمایندگان هم از پخش اعترافات تلویزیونی انتقاد کرده‌اند. فخر‌السادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌زاده، شهربانو امانی، نماینده سابق مجلس، همسر سعید شیرکوند، محسن صفایی، بهزاد نبوی، داوود سلیمانی، خانجانی و دیگر بازداشت شدگان حوادث اخیر و خانواده‌های دانشجویانی که از آغاز ناآرامی‌ بازداشت شده دیروز در مجلس حاضر شدند و از نمایندگان خواستند پیگیر وضعیت بازداشت‌شدگان باشند.

البته همزمان فراکسیون اقلیت مجلس جلسه‌ای تشکیل داد تا به بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر بپردازد.

این تلاش‌ها اما به جلسه فراکسیون ختم نشد و برخی از این بانوان که سابقه نمایندگی در مجلس را هم داشتند، چون شهربانو امانی مدام در راهروهای مجلس با نمایندگان مشغول صحبت بودند و به آنها می‌گفتند که به فکر خانواده‌های بازداشتی‌ها باشند.

فخرالسادات محتشمی‌پور همسر مصطفی تاج‌زاده، در گوشه‌ای از راهر مشغول صحبت با مصطفی کواکبیان بود و البته کواکبیان تلاش داشت تا فحوای این دیالوگ منتشر نشود. محتشمی‌پور اما در این باره گفت که کواکبیان می‌گوید من در صحن نسبت به بازداشت‌ها تذکر داده‌ام.

وی در ادامه در توضیح حضورش در مجلس افزود: ما درخواستمان را به لاریجانی و هاشمی شاهرودی نیز مطرح کردیم. ما می‌خواهیم در چارچوب نظام تلاش خود را برای آزادی اعضای زندانی شده انجام دهیم. حتی از بسیاری از نقاط اصرار دارند که ما پناهنده شویم، ولی ما می‌خواهیم از راه‌های قانونی تلاش خود را پیگیری کنیم و امیدواریم درهای قانونی به رویمان بسته نشود.

اما در کنار تلاش خانواده‌های زندانیان حوادث اخیر، برخی از نمایندگان مجلس چنین ابراز عقیده می‌کنند که در فضای فعلی این وظیفه متوجه کمیسیون امنیت ملی است.

با این حال علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی عقیده دیگری داشته و معتقد است: عناصری که مربوط به برخی از تشکل‌های سیاسی بودند دستگیر شده‌اند که ما از نحوه دستگیری آنها سوال کردیم، آنها اقدامات تمام عیار ضد امنیتی داشته‌اند و با توجه به این که مراحل بازجویی باید مراحل خودش را طی کند، کمیسیون بعد از این مراحل از وضعیت آن‌ها سوال خواهد کرد. به گفته بروجردی، در شرایط ویژه‌ای که فضای جامعه به دلیل آشوب‌های اخیر دارد و امنیتی شده است، اگر بر اساس مدارک دقیق افرادی دخیل در ایجاد چنین وضعیتی یا استمرار آن نقش داشته باشند توسط نیروهای امنیتی با آنها برخورد می‌شود. وی در عین حال یادآور شد که مهم این است که مبنای برخوردها صحیح و در یک چارچوب مشخص باشد. بروجردی در پاسخ به این سوال که در کنار این برخوردها خانواده‌های زندانیان نیز در معرض تهدید و ارعاب قرار گرفته‌اند، گفت: اینها بستگی دارد به میزان وضعیت زندانیان. وی همچنین از نحوه دستگیری برخی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران از جمله محمد قوچانی ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: معمولا موارد مربوط به اتهامات امنیتی علاوه بر این که فرد احضار می‌شود، مدارک او هم مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا باید برای این بازداشت‌ها حکمی هم داشت، متذکر شد که حتما باید حکم داشته باشند و بدون حکم اقدام نمی‌کنند و معمولا باید حکم را نشان بدهند و می‌دهند.

زندا‌ن‌ها بیشتر از این جا ندارد

وی در پاسخ به این که آیا کمیسیون بنا دارد از زندانیان دیداری به عمل آورد یا خیر گفت: اگر نیاز بود این کار را هم می‌توان انجام داد. چطور که بسیاری از دانشجوهای بازداشتی کوی دانشگاه آزاد شدند. وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که موج بازداشت‌ها هرچه زودتر تمام شود. وی ادامه داد: من فکر می‌کنم تعدادی از بازداشتی‌ها آزاد شده‌اند، چون بیشتر از آن زندان‌ها جا ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری از فعالان ستاد موسوی که اتهامشان هم ثابت نشده است به دلیل حضور در این ستاد بازداشت شده‌اند و آیا این اقدامی قانونی است یا خیر، گفت: من می‌شناسم برخی را که هنوز دستگیر نشده‌اند. بدون اتهام امنیتی هم نبوده، بلکه براساس اطلاعاتی که از اتهام امنیتی اعضای ستاد داشته‌اند بازداشت شده‌اند. ممکن است اکثریت افرادی که در یک جا حضور دارند چنین اتهامی داشته باشند.

میرحسین گفته نظر همه عوض شود، نظر من عوض نمی‌شود

وی همچنین درباره اقدامات اخیر کمیسیون امنیت که دیدار با کاندیدای معترض و چهره‌های شاخص نظام را در دستورکار قرار داده است، درباره دیدارش با میرحسین موسوی و اینکه آیا احتمال حضور او در صداوسیما وجود دارد یا خیر گفت: موسوی خودش باید تصمیم بگیرد. ما صحبت‌ها را کامل انجام دادیم، اما او مصر است و می‌گوید اگر نظر همه نسبت به انتخابات تغییر کند، او نظر خود را دارد. وی در عین حال یادآور شد که اگر موسوی در چارچوب مقررات جاری بخواهد عمل کند، می‌شود او را همراهی کرد تا به یک توافقی برای صحبت در صداوسیما یا صدور مجوز برای راهپیمایی برسند. وی در عین حال یادآور شد که موسوی تا به حال خارج از قانون رفتار کرده است.

درباره حوادث اخیر تحقیق و تفحص شود

از سوی دیگر علی مطهری، نماینده تهران نیز در واکنش به بازداشت‌های اخیر با بیان اینکه من اطلاعات درستی را در این باره ندارم متذکر شد که اقدامات کمیسیون امنیت و لاریجانی می‌تواند مثمرثمر باشد و این کارها را مفید می‌دانم.باید یک کمیته‌ای تشکیل شود که درباره وقایع اخیر تحقیق و تفحص کند و به رسانه‌ها و مجلس گزارش دهد که تاکنون چه مواردی مطابق و چه مواردی برخلاف قانون صورت گرفته است.

کمیسیون امنیت کوتاهی کرده است

در عین حال، اما امیدوار رضایی معتقد است که کمیسیون امنیت باید بازداشت‌های اخیر را پیشگیری می‌کرد که چنین کاری نکرد و به نظر من در این باره کوتاهی کرده است؛ چراکه این از وظایف تخصصی کمیسیون امنیت و رییس آن است که این ماجرا را پیگیری کند.

واکنش سلامتی به اعترافات مهدوی

دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر یکی از اعضای شورای مرکزی این تشکل، با انتقاد از آنچه که آغاز روند اعتراف‌گیری از فعالان سیاسی پس از ناآرامی‌های اخیر در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری خواند، گفته است که اطمینان و اعتماد مردم را با توسل به این شیوه‌ها نمی‌توان جلب کرد.

به گزارش فرارو، محمد سلامتی افزود: «به کارگیری این شیوها هیچ‌گاه نه در ایران و نه در دیگر کشورها جواب نداده است و بعید هم هست که بتواند برای عاملان آن اثر بخش باشد.» وی با تاکید بر اینکه اطمینان و اعتماد مردم را نمی‌توان با شیوهایی همچون اعتراف‌گیری جلب کرد، بلکه این شیوه‌ها بیشتر به بی‌اعتمادی در جامعه دامن خواهد زد، اظهار داشت: «فضای جامعه با اعتراف آرام نمی‌شود. این فضا وقتی آرام می‌شود که اعتماد را به جامعه بازگردانند، به مردم اطمینان دهند که حقوق آنها رعایت می‌شود و برخوردهای قانونی داشته باشند.»

گفتنی است؛ در اعترافاتی که خبرگزاری فارس از امیرحسین مهدوی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین و ستاد موسوی منتشر کرد، به نقل از او آمده است: سناریوی از پیش طراحی شده سازمان و ستاد موسوی، عدم پذیرش نتایج شمارش آرا، عدم تمکین قانون،‌ برگزاری تجمعات غیرقانونی،‌ نظرسازی و القای عدم سلامت انتخابات بود که باعث رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان شد.