امسال نرخ تورم زیر 15‌درصد خواهد بود

عکس: دنیای اقتصاد، حمید جانی‌پور

وزیر امور اقتصادی و دارایی به نقل از صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم ایران را در سال‌جاری کمتر از ۱۵‌درصد اعلام کرد. به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور اقتصادی و دارایی، «سیدشمس الدین حسینی» اظهار داشت: به‌رغم اینکه متوسط نرخ تورم در سال گذشته معادل ۲۵‌درصد بوده است، از شهریور سال گذشته به این سو شاهد کاهش آن بوده‌ایم و امروز می‌بینیم که تورم نقطه‌ای به کمتر از ۱۵‌درصد رسیده است.

وی افزود: یقینا اگر طی ماه‌های آینده نیز همین روند تداوم پیدا کند، متوسط نرخ تورم به طور قطع کمتر از ۱۵‌درصد خواهد ماند.

وی در توضیح برخی اختلاف نظرهای موجود درخصوص اندازه‌گیری نرخ نقطه‌ای تورم یا اندازه‌گیری براساس میانگین سالانه، گفت: در علم اقتصاد همه چیز روشن است و معمولا ضمن اعلام نرخ تورم به صورت سالانه تورم هر ماه در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل را نیز اندازه‌گیری و اعلام می‌کنند تا ضمن وقوف به میانگین تورم در سال گذشته، وضعیت فعلی تورم را نیز ارزیابی کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: به طور مثال در سال گذشته خیلی بر روی نرخ ۵/۲۹‌درصدی تورم نقطه‌ای مهر ماه مانور شد؛ در حالی که این عدد در اسفند ماه به ۸/۱۷‌درصد رسید و امروز کمتر از ۱۵‌درصد است.

وی درخصوص سیاست‌های پولی دولت در سال جدید گفت: دولت در سال گذشته موفق شد رشد نقدینگی را در حدود ۱۶‌درصد مهار کند و تلاش ما این است که امسال هم نگذاریم نرخ رشد نقدینگی از ۲۰‌درصد تجاوز کند.

حسینی در ادامه یکی دیگر از سیاست‌های دولت در سال جدید را مهار حجم نقدینگی از طریق تقویت نظارت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد درخصوص به کارگیری منابع بانکی خواند و گفت: در زمان حاضر وقتی مبالغ اعطایی از حد خاصی بیشتر می‌شود، بانک مرکزی نام و مشخصات طرح را طلب می‌کند و نسبت به مراقبت در نحوه هزینه‌کرد و تسهیلات مذکور هم مراقبتی بیش از پیش به عمل می‌آورد.

وی درخصوص سرانجام طرح تحول اقتصادی نیز گفت: طرح تحول یک آرزو نیست، یک لایحه است و در دستور کار کمیسیون ویژه مجلس قرار دارد، با کلیات آن هم موافقت شده و هم‌اکنون بر روی مواد مختلف آن در حال بررسی با نمایندگان هستیم.

وزیر اقتصاد همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی شایعات مبنی بر تمایل مجلس به در اختیار گرفتن عزل و نصب رییس‌کل بانک مرکزی گفت: این طرح البته در حد شایعه است؛ ولی اگر حقیقت داشته باشد، باید آن موضوع را بررسی کرد که چنین امری مغایر استقلال بانک مرکزی نیست؟

خصوصی‌سازی بانک‌ها براساس قول‌های داده شده در حال انجام همچنین وزیر اقتصاد و دارایی در مراسم افتتاح سالن ورزشی امام رضا (ع) نکا درباره مصوبات سفر اول ریاست‌جمهوری به مازندران گفت: بهره‌وری بالا در نتیجه کار و تلاش و جسم و روحی سالم ایجاد خواهد شد که ایجاد ورزش و بها دادن به این امر می تواند نقش بسزایی در اقتصاد و افزایش بهره‌وری ایفا کند.

وی افزود: اگر بپذیریم که مهم‌ترین عامل در توسعه کشور، انسان‌ها هستند باید این انسان از توانمندی، روح و بهره‌وری بالا برخوردار باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، در ادامه با اشاره به اینکه دور سوم سفرهای استانی ریاست‌جمهوری با شدت و استواری بیشتری انجام خواهد شد، اظهار کرد: بنا بر آن شده است که تا قبل از سفر سوم هیات دولت، وزرا و اعضای هیات دولت به عنوان وزیر معین به مصوبات سفر اول و دوم در استان‌ها رسیدگی کرده و از چگونگی پیشرفت و انجام کار اطلاع یابند که بنده به عنوان وزیر معین مازندران انتخاب و در خدمت هم استانی‌های و مسوولان خواهم بود.

حسینی همچنین خاطرنشان کرد: ریاست‌جمهوری بر آن است تا سفرهای استانی را با شدت و سرعت بیشتری دنبال کند تا هم با اوضاع و احوال مناطق مختلف و محورهای توسعه منطقه‌ای بیشتری آشنا شده و هم با مردم و مسوولان ایجاد محبت حاصل گردد.

وی همچنین افزود: ما بر آنیم تا با سفرهای استانی از دغدغه‌های مردم کم کرده و آرامش خیال و آسایش را برای همگان فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، سالن ورزشی امام رضا (ع) نکا با زمین اهدایی حجت‌الاسلام محمد باقرمحمدی لایینی، امام جمعه نکا و در زمینی به مساحت ۳‌هزار مترمربع با زیر بنای ۱۳۰۰‌مترمربع با اعتبار ۳۵۰‌میلیون تومانی از محل اعتبارات سفر استانی ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

حسینی همچنین در حاشیه افتتاح پست برق شهرستان قائمشهر در جمع خبرنگاران افزود: ۲۰۰میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی برای احیای کارخانه‌های نساجی مازندران در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: با صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی از سوی هیات سرمایه‌گذاری خارجی کشور سرمایه‌گذار ترکی مبادرت به این سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با اشاره به زمان سرمایه‌گذاری برای کارخانه‌های نساجی مازندران توسط این سرمایه‌گذار خارجی یادآور شد: احیای این کارخانه‌ها با سرمایه‌گذاری این مجموعه خصوصی هرچه سریع‌تر انجام خواهد شد.

وی با اشاره به قول‌های داده شده در زمینه انجام خصوصی‌سازی بانک‌ها در کشور گفت: براساس قول‌های داده شده قرار شد تا بانک‌های ملت، تجارت و صادرات طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ خصوصی‌سازی آنان انجام شود و این مجموعه‌ها را وارد عرصه بورس کنیم که در سال گذشته سهام بانک ملت واگذار شد و طی سه ماه اول امسال

نیز سهام بانک‌های تجارت و صادرات واگذار شد. وی تصریح کرد: در مرحله اول پنج‌درصد از سهام این بانک‌ها در بورس عرضه شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دو بلوک از سهام بانک ملت نیز هفته گذشته در بازار بورس کشور ارائه شد.

اکونومیست و پیش‌بینی درباره ایران

واحد اطلاعات اکونومیست با تغییر پیش‌بینی قبلی خود اعلام کرد که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال‌ جاری افزایشی نخواهد یافت.

به گزارش ایسنا، واحد اطلاعات اکونومیست در گزارش ماه مه ۲۰۰۹ خود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران را طی سال گذشته ۹۰۰‌میلیون دلار برآورد و پیش‌بینی کرد که این شاخص در سال آتی بدون هیچ افزایشی در همان سطح ۹۰۰‌میلیون دلار باقی خواهد ماند که ۲۳/۰درصد تولید ناخالص داخلی است. به اعتقاد این موسسه طی سال‌های آتی ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران افزایش خواهد داشت؛ به طوری که انتظار می‌رود در سال آتی یک میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی وارد کشور شود. افزایش ۲۰۰‌میلیون دلاری منجر به ثبت رقم یک میلیارد و ۲۰۰‌میلیون دلار برای سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ایران در سال ۱۳۹۰ خواهد شد که این شاخص طی سال ۱۳۹۱ به یک میلیارد و ۶۰۰‌میلیون دلار خواهد رسید که ۲۵/۰درصد تولید ناخالص داخلی خواهد بود. سال ۱۳۹۲ سالی است که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران معادل دو میلیارد دلار خواهد بود که برابر با ۲۷/۰درصد تولید ناخالص داخلی است و نسبت به سال ۸۷ افزایش یک میلیارد و ۱۰۰‌میلیون دلاری را نشان می‌دهد.