مناطق مرزی در اختیارطالبان

افزون بر این، فرار سربازان باعث شد تعداد زیادی سلاح، خودرو و تجهیزات نظامی به دست طالبان بیفتد. کمیته امنیت ملی تاجیکستان روز دوشنبه اعلام کرد که هزار و ۳۷سرباز به این کشور گریخته‌اند و دوشنبه به دلیل رعایت «حسن همجواری و براساس اصول انسانی» آنها را پذیرفته است. استان بدخشان با تاجیکستان هم‌مرز است و دولت تاجیکستان گفته است که طالبان ۶ولایت مهم این استان را تصرف کرده است.

به نوشته الجزیره، طالبان هم‌اکنون کنترل یک‌سوم از ۴۲۱ولایت و مرکز ولایت افغانستان را در دست دارد. براساس این گزارش، بزرگ‌ترین دستاوردهای طالبان در بخش‌های شمالی کشور بوده که پایگاه مبارزانی بوده که در سال۲۰۰۱ و هنگام شکست طالبان، متحد آمریکا بوده‌اند. در هر حال، رئیس‌جمهور تاجیکستان اعلام کرد ۲۰هزار سرباز ارتش این کشور را به‌منظور تقویت امنیت نواحی مرزی با افغانستان بسیج کرده است. امام‌علی رحمانف، رئیس‌جمهور تاجیکستان از شماری از رهبران جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و محمد اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور افغانستان خواسته است تا درباره این مساله گفت‌وگو کنند. وی همچنین از همسایگانش ازبکستان و قزاقستان تقاضای کمک کرده است. از این میان، روسیه طی بیانیه‌ای رسمی وعده داده است در صورت نیاز، برای تامین امنیت مرزی به تاجیکستان کمک خواهد کرد.

تحولات افغانستان به همین جا ختم نشد. گروه طالبان هم دو موضع‌گیری متفاوت داشت که در جای خود مهم است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز دوشنبه گفته بود که «نمایندگی‌های دیپلماتیک خارجی در مزارشریف مطمئن باشند که با آنها هیچ کاری نخواهیم داشت و امنیت آنها را تامین می‌کنیم.» سخنگوی طالبان در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک گفت: «درخصوص اینکه مزارشریف در اختیار طالبان قرار بگیرد، در حال حاضر نظری نمی‌دهم، اما درخصوص تامین امنیت سفارت‌ها، کنسولگری‌ها و دیپلمات‌های خارجی باید بگویم مطمئن باشند، ما با آنها هیچ کاری نخواهیم داشت و امنیت آنها را تامین می‌کنیم. هیچ مشکلی برای آنها وجود نخواهد داشت.» ذبیح‌الله مجاهد همچنین در واکنش به سخنان مشاور امنیت ملی افغانستان که گفته بود نیروهای دولتی به‌دنبال ضدحمله علیه طالبان و بازپس‌گیری مناطق تصرف‌شده از سوی این گروه هستند، تاکید کرد: «دولت کابل هرگز قادر نخواهد بود مناطقی را که در شمال افغانستان تحت کنترل ما درآمده است پس بگیرد.» او اظهار کرد: «ما اعلام می‌کنیم بیش از ۷۰درصد مرزهای مشترک با تاجیکستان را تحت کنترل داریم و روابط خوبی نیز بین ما و تاجیکستان برقرار است.» اوایل روز دوشنبه، «ضمیر کابلوف»، نماینده رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان، هم گفت که مسکو آماده است تا زمینه مذاکرات بین کابل و طالبان را فراهم کند؛ مشروط به اینکه طرفین در این باره جدی باشند.حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور افغانستان هم گفت کابل امیدوار است طالبان به میز مذاکره بازگردد. به گفته وی، اگر طالبان «حداقل کمی منطق داشته باشد»، باید آتش‌بس برای آنها اولویت داشته باشد. مجاهد، سخنگوی طالبان، در اقدامی دیگر اعلام کرد که این گروه تا ماه آینده یک پیشنهاد صلح مکتوب به دولت کابل ارائه خواهد داد. مجاهد به خبرگزاری رویترز گفت: «مذاکرات و فرآیند صلح در روزهای آتی سرعت خواهد گرفت و انتظار می‌رود وارد فاز مهمی شود و طبیعتا درباره برنامه‌های صلح خواهد بود.» او با بیان اینکه تازه‌ترین دور مذاکرات به مرحله حساسی رسیده است، گفت: «احتمالا یک ماه به طول خواهد انجامید تا به مرحله‌ای برسیم که طرفین برنامه صلح مکتوب خودشان را به اشتراک بگذارند. گرچه ما (طالبان) دست بالا را در میدان نبرد داریم، درباره مذاکرات و گفت‌وگو بسیار جدی هستیم.» ناجیه انوری، سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان تایید کرد که مذاکرات بین افغان‌ها از سر گرفته شده است. او گفت: «خیلی سخت است پیش‌بینی کنیم که طالبان سند مکتوب خودش برای برنامه صلح را ظرف یک ماه تحویل ما دهد، اما بیایید خوش‌بین باشیم. امیدواریم آنها سند خودشان را ارائه کنند تا بفهمیم چه می‌خواهند.»