قیمت نفت سر باز ایستادن ندارد

گروه بین‌الملل- نفت خام پس از چند روز آرامش و تثبیت در ۱۳۷ دلار بار دیگر روند صعودی‌ قیمت‌ها را آغاز کرد. به عقیده تحلیل‌گران سکون قیمت‌ها تحت تاثیر اجلاس‌های جده و بروکسل بود که طی آن اعضای اوپک و تولید‌کنندگان نفت با خریداران و نمایندگان اتحادیه و اروپا دیدار کردند. این دیدارها نتیجه بخش نبود و بازارها بار دیگر افزایش قیمت را آغاز کردند. به گزارش بلومبرگ، هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت دیروز با ثبت رقم ۷۱/۱۴۱ دلار در هر بشکه رکورد جدیدی را ثبت کرد. با ثبت این رکورد نفت نسبت به روز قبل از آن ۸۴/۳دلار افزایش قیمت پیدا کرده است، روندی که پیش‌بینی می‌شود همچنان ادامه پیدا کند. نفت در حالی از قیمت ۱۴۰دلار عبور کرده است که دبیرکل اوپک عقیده دارد این روند همچنان ادامه خواهد یافت. عبدا... سالم البدری، دبیرکل اوپک با بیان اینکه روند صعودی قیمت نفت خام ادامه خواهد یافت، گفت: نفت در سال ۲۰۰۸ تا ۱۵۰دلار در هر بشکه افزایش پیدا خواهد کرد و در سال آینده تا ۱۷۰دلار هم خواهد رسید.

وی که چندی قبل با بیان اینکه بازار نفت دیوانه شده است به طور ضمنی از اوپک برای کاهش قیمت‌ها سلب مسوولیت کرد و در مورد وضعیت بازار گفت: مطالعات نشان می‌دهند که عرضه و تقاضای نفت در تعادل کامل بوده و بازار از مازاد عرضه کافی برخوردار است. در همین حال شکیب خلیل، وزیر نفت الجزایر و رییس دوره‌ای اوپک در جمع خبرنگاران از احتمال رسیدن قیمت نفت به ۲۰۰دلار سخن گفت. در مقابل دیروز رابرت زولیک، رییس بانک جهانی از کشورهای تولید‌کننده نفت درخواست کرد تا با افزایش تولید از فشار قیمت نفت کم کنند. به عقیده او این گرانی باعث افزایش تورم و بالا رفتن قیمت مواد غذایی در کشورهای فقیر شده است.

قیمت نفت در مقایسه با سال گذشته در چنین زمانی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است و از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نیز ۴۰درصد گران‌تر شده است. این در حالی است که تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در مورد علل گرانی نفت اختلاف نظر دارند. تولید‌کنندگان کاهش ارزش دلار و حرکت پول‌ها از بازار ارز به سوی بازارهای کالایی را عامل گرانی نفت می‌دانند و خریداران نیز می‌گویند که ضعف تولید و نگرانی از شوک عرضه، باعث افزایش قیمت نفت خام شده است.

در همین حال خبرگزاری رویترز از لندن گزارش داد که نفت برنت دریای شمال نیز با ۵/۱دلار افزایش قیمت به ۳۳/۱۴۱دلار داد و ستد شده است. گرانی نفت کشورهای بزرگ واردکننده را وادار به واکنش کرده است. در یکی از جنجالی‌ترین این واکنش‌ها ایالات متحده قصد دارد از اوپک به دلیل ایجاد انحصار در بازار نفت به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.