سخنگوی طالبان: بحث عدم بازگشایی مدارس دخترانه هنوز در کابینه تمام نشده

 

 

 

گفته می شود در حال حاضر تمام سخنگویان طالبان از صحبت در این مورد منع شده اند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی دستور عدم بازگشایی مدارس دخترانه در افغانستان را صادر کرده است، می‌گوید که این مورد در کابینه فیصله نشده است.

سخنگوی وزارت معارف طالبان در گفتگو با «انتخاب»: بحث عدم بازگشایی مدارس دخترانه هنوز در کابینه تمام نشده / در نشست قندهار پیرامون این موضوع تصمیم گیری شده

آن دسته از فرماندهان نظامی و مقامات این گروه که به جناح قندهار وابسته اند بصورت آشکارا به تصمیم مسدود ماندن مدارس دخترانه واکنش نشان داده و آنرا به باد انتقاد گرفته اند. اما، جنگجویان وابسته به شبکه حقانی که در امورات کاری شان از سازمان استخبارات پاکستان مشورت می‌گیرند در این مورد سکوت کرده اند.

تحلیلگران به این باورند، به دلیل اینکه شبکه حقانی بر وزارت معارف افغانستان نفوذ گسترده دارد به مشورت همکاران پاکستانی شان چنین تصمیمی گرفته اند تا از جهان در بدل بازگشایی مکاتیب دخترانه امتیاز سیاسی بگیرند.

روز پنج‌شنبه، ۴ بهمن،‌ برخی از رهبران طالبان که از نشست قندهار به کابل برگشته اند، خواهان بازگشایی مدارس دخترانه شده اند.

عزیز احمد رایان به «انتخاب» می‌گوید که در نشست قندهار پیرامون موضوع تحصیل زنان و دختران و بازگشایی مدارس دخترانه تصمیم‌گیری شده است. با این حال، این موضوع در بیانیه رسمی این گروه درج نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.