دنیا سهرابی تهران‌گردی این هفته قرار است از بالاترین نقطه شهر که مترو در آنجا ایستگاه دارد آغاز شود. تجریش، یکی از محله‌های کلان‌شهر تهران و در واقع مرکز شهرستان شمیرانات استان تهران است.
تجریش نقطه پایان بلندترین و زیباترین خیابان تهران، یعنی خیابان ولیعصر هم هست، به همین خاطر گردش امروز ما از میدان تجریش شروع و در خیابان ولیعصر ادامه پیدا می‌کند. برای پیاده‌روی در منطقه یک تهران به خاطر داشته باشید که با اینکه تجریش جزو تهران است، اما دمای آن به خاطر ارتفاع بیشترش از سطح دریا و نزدیکی به رشته کوه بسیار پایین‌تر از بقیه نقاط این شهر است؛ بنابراین لباس مناسب را فراموش نکنید تا برودت هوا گردشتان را به هم نزند. به خاطر داشته باشید که شما قرار نیست نگران ترافیک همیشگی میدان تجریش و خیابان ولیعصر باشید و اینکه در کدام خیابان‌های منتهی به این میدان راه‌بندان شده است مشکل شما نیست. سوار مترو شوید و آنقدر ایستگاه عوض کنید تا در خط شماره یک به سمت تجریش قرار بگیرید. در آخرین ایستگاه مترو را ترک کرده و پیاده‌روی خود را آغاز کنید. البته این بار هم چند نکته ایمنی هست که بهتر است به خاطر بسپارید.
۱. کفش خود را طوری انتخاب کنید که هم گرم باشد و هم بتواند شما را از لیز خوردن روی یخ زدگی‌های پیاده‌رو محافظت کند.
۲. هنگام پیاده‌روی سر خود را بالا بگیرید. مراقب زیبایی‌های خیابان باشید و نگذارید از دستتان برود. هدف این پیاده‌روی‌ها تماشای همین زیبایی‌هاست.
۳. به کودکان همراهتان پوشش گرم و سبک بپوشانید و در طول مسیر توجهشان را به هر چیز جالبی که می‌بینید جلب کنید.
۴. در مسیر خود به هیچ عنوان زباله نریزید. این همچنان مهم‌ترین توصیه این صفحه است.


بازار سنتی تجریش
ایستگاه متروی میدان تجریش در واقع در میدان قدس قرار دارد نه میدان تجریش، اما نگران این فاصله نباشید چرا که قرار است یکی از زیباترین بازارهای تهران را تماشا کنید. کافی است از ورودی مترو تنها صد قدم جلوتر بروید تا به ورودی این بازار تاریخی برسید.pic1
بازار تجریش، قدیمی‌ترین بازار منطقه شمیران، از شمال به میدان تجریش و از جنوب به امام‌زاده صالح و کوچه‌های اطراف آن راه دارد. بازسازی‌های انجام گرفته در این بازار با رعایت اصول دقیق معماری سنتی انجام گرفته و هویت بازار را حفظ کرده‌اند. مغازه‌های ادویه فروشی، لوازم خانگی، لبنیاتی، قصابی، یک میدانگاهی بسیار زیبا که سبزی و میوه‌فروشان دور تا دور آن را گرفته‌اند و البته، مغازه‌هایی که مهر و تسبیح‌ها و باقی الحاقات زیارتگاه‌ها را می‌فروشند، از تماشایی‌های این بازارند. مهم‌ترین خوراکی که در این بازار یافت می‌شود فلافل و کباب است. اگر دوست داشتید فلافل نوش جان کنید به رستوران «فلافل بندری» در ابتدای بازار بروید.
در این رستوران شما می‌توانید به‌طور سلف سرویس برای خودتان ساندویچ فلافل درست کرده و مخلفاتش را به میل خودتان انتخاب کنید. این رستوران علاوه بر فلافل تند اهوازی، پاکوره و سمبوسه جنوبی هم دارد و آشپزهایش هم اهوازی هستند. نوش جان!




امام‌زاده صالحpic۲
برای رسیدن به حرم امام‌زاده صالح (ع) کافی است خیابان دربندی را به سمت بالا بروید تا به میدان تجریش برسید. حرم دقیقا پشت بازار تجریش قرار دارد و از خروجی‌های بازار نیز می‌توان وارد آن داخل شد. در مورد تماشایی‌های این بخش و کارهایی که می‌توانید در آن انجام دهید صحبت نمی‌کنیم چون بدون شک خودتان بهتر آنها را بلدید. زیارت قبول.پس از زیارت حرم امام‌زاده صالح مسیر را از داخل بازار تجریش یا خیابان شهرداری به سمت نقطه آغازین سفر برگشته و سوار مترو شوید. خسته نباشید.



باغ فردوسpic۳
باغ و عمارت ییلاقی فردوس با دو عمارت در شمال و جنوب به دستور محمدشاه قاجار در سال 1264 ساخته شده‌اند که البته امروزه تنها عمارت جنوبی برپاست. محمدشاه قبل از تمام کردن این بنا از دنیا رفت و کار تکمیل این ساختمان در زمان ناصرالدین شاه به پایان رسید و این عمارت را به عنوان هدیه عروسی دخترش با معیرالممالک به آن دو اهدا کرد. این باغ با تعداد زیادی حوض و پوشش گیاهی خاص خود یکی از زیباترین باغ‌- عمارت‌های تهران به شمار می‌رود




موزه سینماpic۴
موزه سینمای ایران در عمارت زیبای باغ فردوس واقع شده است. این موزه گنجینه‌ای است از تاریخ بیش از صد ساله سینما در ایران، شامل عکس‌ها، اسناد، وسایل و تجهیزات قدیمی سینما که متعلق به فیلم‌های ماندگار یا شخصیت‌های معروف سینماست، شخصیت‌هایی همچون دوبلورها، فیلمسازان، بازیگران و بسیاری از دست‌اندرکاران دیگر سینما. قسمت‌های هیجان‌انگیز این موزه بخش پشت صحنه فیلم‌های بزرگ و پوسترهای سینمایی است که تماشای آنها را به هیچ عنوان از دست ندهید.




باغ موزه هنر ایرانی و بنیاد پروفسور حسابیpic۵
برای رسیدن به باغ موزه هنر ایرانی باید این مسیر را طی کنید: از پشت باغ موزه خارج شوید و به سمت خیابان طوسی بروید، این خیابان را تا رسیدن به تقاطع خیابان شهید دربندی ادامه داده و از آنجا وارد خیابان دکتر حسابی شوید، کافی است خیابان دکتر حسابی را به سمت پایین ادامه دهید تا به باغ موزه هنر ایرانی برسید. این باغ زیبا با معماری دوره پهلوی در سال ۱۳۱۰ بنا شده و خوشبختانه هنوز هم دیوارهای کاهگلی و عمارتی با نمای آجری دارد. باغ موزه هنر ایرانی محلی است که می‌‌توان در آن ماکت بسیاری از آثار تاریخی ایران را تماشا کرد. قدم زدن در این باغ موزه می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند و البته وجود این همه ساختمان در ابعاد کوچک برای همراهان کوچک‌تان نیز بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.
بنیاد و موزه پروفسور حسابی نیز در همین خیابان قرار دارد. در این موزه لوازم شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها، تقدیرنامه‌ها و باقی افتخارات ایشان به همراه عکس‌هایشان به نمایش گذاشته شده است.